Gå til innhold

Quiz - Hvordan kjøre i rundkjøringer


Hallgeir Jensen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dårlig, kort og misvisende QUIZ. Fant ingen mulighet for å rapportere den, men den burde vært fjernet. hvorfor?

 

Jo, fordi:

  • Hvis du klarer å kjøre ut av en rundkjøring, uten å kjøre ut via høyre felt, så har du en helt spesiell type magiske evner og sitter i en 70-talls Ford Anglia. 
  • En etablert praksis i rundkjøringer (av bl.a. politi, vegvesen, trygg trafikk og naf.) er å blinke "inn" når du skal forbi 2. utkjøring, for så å blinke ut.
  • Hvor mange rundkjøringer som finnes i Norge har like mye med "Hvordan kjøre i rundkjøringer" å gjøre, som tørrfisk.
  • Uansett hvor du skal, kan du så lenge oppmerking eller skilt ikke sier noe annet, plassere deg hvor som helst, MEN du får sannsynligvis vikeplikt for andre, og gjør rundkjøringen mindre effektiv.

Det virker som om at quizen er laget av en 12-åring som vil ha "internettpoeng" uten å kunne noe om rundkjøringer.

Endret av steinrawr
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

  • Hvis du klarer å kjøre ut av en rundkjøring, uten å kjøre ut via høyre felt, så har du en helt spesiell type magiske evner og sitter i en 70-talls Ford Anglia. 

 

Med fleire felt ut av rundkøyringa så kan det vere riktig å ligge i venstre felt.

Lenke til kommentar

 

  • Hvis du klarer å kjøre ut av en rundkjøring, uten å kjøre ut via høyre felt, så har du en helt spesiell type magiske evner og sitter i en 70-talls Ford Anglia. 
 

Med fleire felt ut av rundkøyringa så kan det vere riktig å ligge i venstre felt.

 

Det er teknisk umulig å kjøre inn eller ut av en rundkjøring uten å kjøre via høyre felt (det forutsetter på mange måter at rundkjøringen er stor nok til 2 eller flere biler i bredden å si "høyre" og ikke bare "felt"). Du kan ligge i venstre felt før og etter rundkjøringen, men hvis du vil ligge i venstre felt inni rundkjøringen, så må du via høyre felt, enten ved å krysse feltet direkte, eller ta et feltskifte etter at du har kjørt inn.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Snakk om å være kverulerende da! Sprørsmålet er: Må man alltid kjøre ut av rundkjøringen fra høyre kjørefelt? 

 

Teknisk sett så er det umulig å kjøre ut uten å passere høyre felt ja. Men man bruker det ikke og dermed forlater man rundkjøringen fra venstre fil.

Endret av WiRe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver på ingen måte å være kverulerende. Jeg påpeker en elementær feil.

 

Spørsmålet er som du sier: "Må man alltid kjøre ut av rundkjøringen fra høyre kjørefelt?"

Og svaret er ganske enkelt: "JA!"

 

Betyr å bruke feltet, at du kjører minimum en viss avstand i feltet? Jeg ville sagt at du bruker høyre felt når du enten "kjører i høyre felt" eller "krysser høyre felt." I sistnevnte tilfelle bruker du det bare i litt mindre tidsrom enn i første tilfelle.

 

Noe annet svar, vil være villedende. Du kan jo f.eks. sammenligne det med måten spørsmål stilles på førerprøven. Der testes evnen din til å tenke logisk og korrekt, opp mot forståelsen av trafikken. Skulle dette spørsmålet vært med der, kunne ikke svaret vært annet enn "ja": fordi du skal bytte felt og kjøre "til høyre" ut av rundkjøringen uansett hvilket felt du ligger i når du bestemmer deg for å kjøre ut, og det innebærer å kjøre via det ytterste feltet (altså det høyre feltet).

Lenke til kommentar

 

Det er helt opplagt for de fleste at å krysse et felt i denne sammenheng ikke er det samme som å kjøre via det aktuelle feltet.

 

Poenget er vel at i en godt designet test slippper man å tolke spørsmålet for å finne ut av hva de egentlig lurer på

 

Det slipper man også i det aktuelle spørsmålet.

Det er nok helst de som tolker spørsmålet som ender opp med å ikke forstå det aktuelle spørsmålet tror jeg..

Lenke til kommentar

Det er helt opplagt for de fleste at å krysse et felt i denne sammenheng ikke er det samme som å kjøre via det aktuelle feltet.

Poenget mitt er vel egentlig at du ikke krysser feltet i en rundkjøring, du bruker feltet for å kjøre ut. I enhver rundkjøring med mer enn ett felt, så foretar du et feltskifte på vei ut av rundkjøringen. Feltskifte innebærer å kjøre inn i høyre felt, for så å kjøre ut av rundkjøringen. (dette er forsåvidt uavhengig av om det er ett eller to felt videre på veien du kjører ut)

 

 

Ok, så da må jeg ta avkjøringen til venstre av hovedveien i motgående felt, siden jeg må krysse den først?

Det du skriver her gir ingen mening. Hvis du har krysset motgående felt, så har du vel allerede kjørt ut av veien? Skal du til venstre langs en to, eller flerfelts vei, så må du jo krysse felt(ene). Det innebærer også at du "bruker" feltet.

 

Si at du blir påkjørt av en motgående billist når du skal svinge til venstre av en tofelts vei, skriver du da i skademeldingen: "jeg brukte ikke det motgående feltet, så i teorien skulle jeg ikke blitt påkjørt?"

Lenke til kommentar

 

Poenget er vel at i en godt designet test slippper man å tolke spørsmålet for å finne ut av hva de egentlig lurer på

Det slipper man også i det aktuelle spørsmålet.

Det er nok helst de som tolker spørsmålet som ender opp med å ikke forstå det aktuelle spørsmålet tror jeg..

 

Poenget med førerprøven er jo at du skal tolke spørsmålene du får etter lovverket, praktiske situasjoner, og tolke det på samme måte som andre. Hvis ikke er du ikke skikket til å kjøre bil.

 

Spørsmålet vi diskuterer her er ikke åpent for tolkning. Det er et ja/nei spørsmål som tegner deg inn i venstre felt i en rundkjøring. Du kan ikke tolke deg til at du kan kjøre ut av denne rundkjøringen uten å kjøre ut via det høyre kjørefelt.

Lenke til kommentar

Det er akkurat slike testar som gjer at folk kjøyrer feil i rundkjøyringar.

 

Sjølv om denne quizen kun hadde fem spørsmål, så var det rikelig med feilinformasjon. Mange har litt merkelige tolkningar av reglane for kjøyring i rundkjøyring (i den grad vi kan seie at det finnes reglar for rundkjøyringar), og når denne tolkninga blir gjennfortalt gjennom f.eks. ein quiz så lærer folk seg å gjere feil.

 

Slik som i fyrste spørsmålet, dette spørsmålet bærer preg av å ville være eit lurespørsmål, når du skal til venstre så er det åpenbart feil å blinke til høgre slik som quizen påstår er riktig bruk av blinklys.

Du skal sjølvsagt blinke til høgre når du er inne i rundkjøyringa og skal kjøyre ut, men då svinger du ikkje lenger til venstre.

Når du står foran rundkjøyringa og du veit at du skal mot venstre eller skal bruke eit av dei innerste felta så skal du blinke til venstre fyrst, og deretter blinke til høgre. I alle fall i rundkjøyringar der slik venstreblinking gir andre trafikkantar nyttig informasjon om korleis du har tenkt å kjøyre.

Å oppgi at svaret er å blinke til høgre når du kjøyrer ut av rundkjøyringa, så er ikkje dette berre feil, men det er også farlig.

 

Eg forstår godt kva som er meint, men det dersom nokon tek dette svaret og trur at det er korrekt måte å kjøyre på, så kan det være farlig.

Du skal ikkje blinke til høgre i det du kjøyrer ut av rundkjøyringa. I det billisten vrenger rattet over og krysser ytterste felt på veg ut av rundkjøyringa så er det forseint å blinke. Det er ikkje nødvendig å gi teikn om at du skal svinge dersom du alt står på tvers i kjøyrefeltet.

Skal andre trafikkantar ha nytte av at du gir teikn om at du skal svinge til høgre, så må du gi eit slikt teikn før du skifter felt. 

Slik at andre trafikkantar kan registrere teiknet, og tilpasse seg.

 

 

Det er sjølvsagt ei utfordring at dei fleste rundkjøyringar er så små at det meste av korrekt plassering, feltskifte, teikngivning, osv i praksis skjer nesten samtidig. I dei fleste rundkjøyringar kan du ikkje blinke tre gongar før du bytter kjøyrefelt utan å kjøyre veldig veldig sakte.

Men det er også derfor at det er viktig at alle trafikkantane forstår teorien godt nok til å ha ein forståelse for kvifor dei kjøyrer som dei gjer, slik at dei kan tilpasse seg situasjonen og gjere det som er fornuftig.

 

For å kunne kjøyre i ei rundkjøyring utan uhell så er det heilt avgjerande at den som kjøyrer forstår at ein har vikeplikt ved feltskifte også i rundkjøyringar der kjøyrefelta ikkje er oppmerka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...