IHaveADream Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Hei, Jeg har boliglån for unge fra DnB med rente 1,9 %. Som folk har fått med seg skal renten settes opp ila. januar. Jeg lurer derfor på om jeg burde - hvis det i det hele tatt et mulig nå - å binde renta til 1,9 %? Eller burde jeg bytte bank? Men de kommer vel da også til å øke rentene uansett de også? På forhånd takk for avklaring! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Du kan binde rentene ja, men det funker ikke slik at du binder det med den renten som er nå. https://www.dnb.no/privat/laan/boliglaan/boliglaan-ung-fast.html Priseksempel Lån 2 mill. Inntil 85% belåning, o/25 år 3 år fast: 2,15 % nom, 2,23 % eff. Totalt 2 603 875. 5 år fast: 2,35 % nom, 2,44 % eff. 10 år fast: 2,85 % nom, 2,95 % eff. Binder du i 3 år får du rente på 2,15 i stedet for 1,9 som du har nå, men denne renten er du sikret i 3 år. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Du kan ikke binde renten på 1,90%. Fastrentene har andre satser, og du finner dem her: https://www.dnb.no/privat/priser/laan.html?wt.svl=produktside-fastrente#fastrentelan Historisk sett så har det ikke lønt seg å binde renten. Noen er selvsagt heldige, mens de fleste ender opp med å betale mer enn hva de ville med flytende rente (hele perioden sett under ett). Dersom du har noe marginal økonomi og vil få problemer hvis/når renten stiger, kan det være fornuftig å binde renten som en slags forsikring. Et annet moment er problemstillingen rundt over-/underkurs: http://www.kalkuler.com/kalkulatorer/penger/overkurs-underkurs.php Konklusjonen bør være: Ikke bind renten for å tjene på det, men for å forsikre deg mot rentetoppene som evt kommer. Du bør heller ikke ha planer om ekstra nedbetaling på lånet i bindingstiden, da dette kan utløse overkurs. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Historisk sett så har det ikke lønt seg å binde renten. Historisk sett så har vi aldri hatt så lav rente som nå Lenke til kommentar
Feh Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Det er alltid vanskelig å bedømme om man bør binde renten. Som regel sparer man på lang sikt mest på å ha flytende rente. Det bundet rente derimot er garantert å gi er forutsigbarhet i den perioden man binder. Da får man et fast terminbeløp å forholde seg til i X antall år, uahvengig av om renten går opp eller ned. 1 Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Vi bandt renten tidligere iår, da med en nominell rente på 1,9 % Vi har ialle år hatt flytende rente, men grunnen denne gangen til å binde var at kona går på skole i 2 år til, og vi så det derfor som hensiktsmessig og mest forutsigbart å binde renten, da vi flere måneder kun har 1 lønn i husholdningen. Så det du bør tenke over er om du har behov for den forutsigbarheten, for mest sannsynlig vil det ikke lønne seg i kroner og øre å binde renta, men det kan være gull verdt om økonomien tilsier at du ikke tåler en renteoppgang. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 I tillegg til at det historisk sett ikke lønner seg å binde renten på lånet ift. å ha flytende rente vil man også miste muligheten til fritt å betale ekstra ned på lånet. For så lenge fastrenten er høyere enn den flytende renten vil man måtte betale rentekompensasjon til banken hvis man betaler ekstra avdrag. Dette slipper man med flytende rente på lånet. Da vil man kunne betale ned ekstra helt kostnadsfritt. Tilsvarende, hvis fastrenten skulle være lavere enn den flytende vil det gå andre veien, at man får rentekompensasjon fra lånegiver. Men det er svært sjelden at sistnevnte tilfelle oppstår. Selv har jeg aldri vurdert noe annet enn flytende rente, nettopp fordi det historisk sett har vært klart mest lønnsomt, men også fordi det gir meg friheten til å betale ned ekstra på lånet kostnadsfritt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 I tillegg til at det historisk sett ikke lønner seg å binde renten på lånet ift. å ha flytende rente vil man også miste muligheten til fritt å betale ekstra ned på lånet. Nja? Man kan også velge f.eks. 50-75% binding og resten flytende Lenke til kommentar
IHaveADream Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 Tusen takk for svar alle sammen! Her har dere fått frem veldig mye som jeg ikke var klar over, blant annet at renten ikke bindes til 1,9 og at jeg ikke kostnadsfritt kan nedbetale ekstra lån i bindingsperioden. Jeg tåler i og for seg en viss oppgang i renten og avdraget, så det vil ikke være helt krise for min økonomi at det går opp. I tillegg ønsker heg å nedbetale så mye som mulig av lånet så fort som mulig, og foretar ofte også nå ekstra avdrag. Konklusjonen blir at jeg nok ikke kommer til å binde renten likevel. Tusen takk igjen til alle dere! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Jeg tåler i og for seg en viss oppgang i renten og avdraget, så det vil ikke være helt krise for min økonomi at det går opp. I tillegg ønsker heg å nedbetale så mye som mulig av lånet så fort som mulig, og foretar ofte også nå ekstra avdrag. Konklusjonen blir at jeg nok ikke kommer til å binde renten likevel. Tusen takk igjen til alle dere! Ja, har du planer om det er det i hvert fall ugunstig å binde renten. Selv betaler jeg ekstra avdrag hver mnd. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 (endret) Historisk sett så har det ikke lønt seg å binde renten. Historisk sett så har vi aldri hatt så lav rente som nå Bankene gir deg ikke muligheten til å binde renta fordi de skal være snill med deg. De tar seg god margin. Selv om noen storbanker valgte å øke renten minimalt, så er det lite som tyder på at den skal mer opp. Norges Bank spår en uendret rente frem til slutten av 2019. Personlig ville jeg heller valgt å øke nedbetalingstiden, dersom en eventuell renteøkning blir et problem i fremtiden. Men det er selvfølgelig greit å ha en fast sum å forholde seg til, istedet for å sitte og følge med på økonominyhetene konstant. Er renten dyrere når fastrenteperioden er over, så kan man alltids refinansiere på nytt. Endret 16. november 2016 av Windoge Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Vil rette på ett par ting. -Underkurs er noe bankene sjelden opererer med no for tiden. Noen har det ikkje i det hele tatt,menst andre krever samlivsbrudd, død osv. Og ofte får en det ikkje ut før etter ett år. - du kan fullt ut betale ned ekstra på lånet da du ikkje får bundet hele lånebeløpet, og du kan også bestemme selv hvor mye som skal bindes, men bare opp til bankens maksimale beløp. -dumt du ikkje bandt for noen mnd siden, da hadde du fått 3 år for 1.9℅. Selv har eg bundet på 2.88 i ti år, og elsker sikkerheten det gir meg. Er rentene uendret i ti år taper eg rundt 300 000. Men allerede har renten gått opp en gang,og det spekuleres i enda en oppgang. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Man kan jo ta 60-75% binding av hele lånesummen. Har selv tatt 75% så 25% kan nedbetales når jeg vil. Forøvrig så setter også banken min rentene opp nå (Sparebanken Sogn og Fj.) Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 (endret) Vil rette på ett par ting. -Underkurs er noe bankene sjelden opererer med no for tiden. Noen har det ikkje i det hele tatt,menst andre krever samlivsbrudd, død osv. Og ofte får en det ikkje ut før etter ett år. - du kan fullt ut betale ned ekstra på lånet da du ikkje får bundet hele lånebeløpet, og du kan også bestemme selv hvor mye som skal bindes, men bare opp til bankens maksimale beløp. -dumt du ikkje bandt for noen mnd siden, da hadde du fått 3 år for 1.9℅. Selv har eg bundet på 2.88 i ti år, og elsker sikkerheten det gir meg. Er rentene uendret i ti år taper eg rundt 300 000. Men allerede har renten gått opp en gang,og det spekuleres i enda en oppgang. Hvilke spekulasjoner? Storbankene valgte å øke renten uten spesiell grunn. Sannsynligheten for at Norges Bank sender renten ytterligere er større enn at de øker den, selv om de tror på en uendret rente frem til slutten av 2019. Som du selv sier, så risikerer du å tape 300.000 kr dersom renten holder seg uendret i ti år til. Du hadde tjent mye mer på å heller legge av den tusenlappen rentebindingen koster deg per måned på en egen sparekonto, og heller skutt inn de pengene når banken øker renta. Endret 16. november 2016 av Windoge Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Vil rette på ett par ting. -Underkurs er noe bankene sjelden opererer med no for tiden. Noen har det ikkje i det hele tatt,menst andre krever samlivsbrudd, død osv. Og ofte får en det ikkje ut før etter ett år. - du kan fullt ut betale ned ekstra på lånet da du ikkje får bundet hele lånebeløpet, og du kan også bestemme selv hvor mye som skal bindes, men bare opp til bankens maksimale beløp. -dumt du ikkje bandt for noen mnd siden, da hadde du fått 3 år for 1.9℅. Selv har eg bundet på 2.88 i ti år, og elsker sikkerheten det gir meg. Er rentene uendret i ti år taper eg rundt 300 000. Men allerede har renten gått opp en gang,og det spekuleres i enda en oppgang. Hvilke spekulasjoner? Storbankene valgte å øke renten uten spesiell grunn. Sannsynligheten for at Norges Bank sender renten ytterligere er større enn at de øker den, selv om de tror på en uendret rente frem til slutten av 2019. Som du selv sier, så risikerer du å tape 300.000 kr dersom renten holder seg uendret i ti år til. Du hadde tjent mye mer på å heller legge av den tusenlappen rentebindingen koster deg per måned på en egen sparekonto, og heller skutt inn de pengene når banken øker renta. Årsaken til at bankene og sentralbanken ikke er i takt, er at pengemarkedsrenten ikke har falt selv om styringsrentene fra NB har falt. Bankene låner inn pengene primært fra pengemarkedet, og da er det denne renten som blir interessant å se på. Dette er riktignok tallene fra august, men du ser utviklingen: http://www.dn.no/nyheter/okonomi/2016/08/20/1456/n-gr-norges-viktigste-renter-hver-sin-vei Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Og det oppdaterte bildet; For øyeblikket er pengemarkedsrenten ca 15bps høyere enn den var på det laveste, etter at Norges bank kuttet renten i fjor. Helt fair at bankene setter opp rentene med like mye da imo Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 http://www.dn.no/nyheter/2016/11/22/1504/Finans/enda-en-bank-med-rentehopp Jaja, har jeg 5 års binding på 2,40%, banken min setter også renten opp nå. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 http://www.dn.no/nyheter/2016/11/22/1504/Finans/enda-en-bank-med-rentehopp Jaja, har jeg 5 års binding på 2,40%, banken min setter også renten opp nå. Vi har 1,85% fram til sommeren 2019. Ganske greit å vite nå med mer usikkerhet. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 1.85% ??? Har du ranet banken? Jeg har 2.40% til 2021.(5 år) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 1.85% ??? Har du ranet banken? Jeg har 2.40% til 2021.(5 år) Bandt i 3 år i august. Attraktiv kunde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå