Gå til innhold

Hvor skråsikker alle virker å være over foreløpig viten

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det konkret nødvendig å begrense for deg selv i måten du erfarer verden?

Å være uten ett livssyn er jeg enig i er den beste måten å erfare verden på, men man må nesten starte med noe, og så kan man bruke dette noe som en "farkost" frem til man når tørt land, og så legge farkosten fra seg

Hmm, joda man må starte med noe, man starter ved å anta et par-tre ting, og alt her har man begynt å begrense seg.

1. Vi er en del av et eksisterende univers.

2. Vi er noe som kan lære av dette universet.

3. Vi kan lage oss modeller med prediktiv verdi eller egenskaper i dette universet.

Basert på disse 3 antagelsene så følger de mer åpenbare men nødvendige individuelle begrensningene av seg selv.

Det som skaper en del krøll er den tredje antagelsen da det er store sprik angående hvilke modeller som har prediktive egenskaper.

Noen holder f.eks bibelen som en modell med større prediktive egenskaper enn den vitenskapelige modellen gjennom erfaring og etterprøvbarhet angående visse ting som f.eks fasongen på jorden.

Du har opplevet lidelse gjennom påført smerte, du liker ikke lidelse, det er av prediktiv verdi at om man påfører noen smerte så vil de føle lidelse. Lidelse er ikke noe du selv liker å erfare så du begrenser deg til å ikke påføre andre smerte.

Dogmatiske modeller som om handler prediktiv verdi blir trodd av milliarder uten at resultatet av modellen kan prøves ut - dette skaper lett forvirring og destruktive handlinger, selv med en god intensjon.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Herregud (pun intended) for noe svada-diskusjon, det finnes jo ikke innhold i innleggene dine. Hva har dette med at jorda er flat å gjøre?

Hvorfor plager det deg? Slenge ut ukvemsord uten å skjønne det spøtt, imponerende not .. 

Hvis du vil kan jeg forklare deg med teskje hva dette har med at noen tror jorda er rund eller flat eller firkantet, og andre må for all del få den som tro sånt til å endre seg

Men jeg gidder ikke før du legger av deg sinnet og personangrepene

Lenke til kommentar

Har du fred i sinnet hele tiden, eller kommer og går det med sanseinntrykkene og identifiseringen du gjør med sanseobjektene?

Ønsket jeg fred i sinnet hele tiden, uten følelser, ville jeg vel tydd til et passende medikament for den jobben  :)

Det jeg mente var at jeg ikke har noen krig jeg må unnslippe inni meg, har det bra jeg :)

Lenke til kommentar

Herregud (pun intended) for noe svada-diskusjon, det finnes jo ikke innhold i innleggene dine. Hva har dette med at jorda er flat å gjøre?

Hvorfor plager det deg? Slenge ut ukvemsord uten å skjønne det spøtt, imponerende not .. 

Hvis du vil kan jeg forklare deg med teskje hva dette har med at noen tror jorda er rund eller flat eller firkantet, og andre må for all del få den som tro sånt til å endre seg

Da tror jeg du burde lese ditt eget svar til meg på nytt du ;)

Men igjen, om du greier å holde deg innenfor temaet til denne tråden, hva har det du sier med formen på jorda å gjøre? Vi diskuterer her om 2+2= enten 3(flat) eller 4(rund), og da forsvinner filosofiske anekdoter ganske fort, da det er totalt irrelevant for diskusjonen. Så enten så tror du at jordas form er "X" fordi "Y", ellers så kan du snakke om "drømmer i våken tilstand" i en litt mer egnet egnet tråd for akkurat dette

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva er det konkret nødvendig å begrense for deg selv i måten du erfarer verden?

Å være uten ett livssyn er jeg enig i er den beste måten å erfare verden på, men man må nesten starte med noe, og så kan man bruke dette noe som en "farkost" frem til man når tørt land, og så legge farkosten fra seg

Hmm, joda man må starte med noe, man starter ved å anta et par-tre ting, og alt her har man begynt å begrense seg.

1. Vi er en del av et eksisterende univers.

2. Vi er noe som kan lære av dette universet.

3. Vi kan lage oss modeller med prediktiv verdi eller egenskaper i dette universet.

Basert på disse 3 antagelsene så følger de mer åpenbare men nødvendige individuelle begrensningene av seg selv.

Det som skaper en del krøll er den tredje antagelsen da det er store sprik angående hvilke modeller som har prediktive egenskaper.

Noen holder f.eks bibelen som en modell med større prediktive egenskaper enn den vitenskapelige modellen gjennom erfaring og etterprøvbarhet angående visse ting som f.eks fasongen på jorden.

Dogmatiske modeller som om handler prediktiv verdi blir trodd av milliarder uten at resultatet av modellen kan prøves ut - dette skaper lett forvirring og destruktive handlinger, selv med en god intensjon.

Jeg starter med å stoppe!

1. vi er universet
  2. siden vi er universet er det intet vi må lære, fordi det er der i seg selv
  3. det sikreste vi kan si er at det er usikkert

Basert på disse direkte erfaringene følger det ingen ting annet enn frihet til å hele tiden være det forutsetningen gir deg rom for og være våken

Du har opplevet lidelse gjennom påført smerte, du liker ikke lidelse, det er av prediktiv verdi at om man påfører noen smerte så vil de føle lidelse. Lidelse er ikke noe du selv liker å erfare så du begrenser deg til å ikke påføre andre smerte.

Noen liker smerte, noen liker ikke smerte, og noen bryr seg ikke om smerte. Det som er vanskelig med smerte er å akseptere den for det den er og ikke gjøre den verre ved å bygge på fysisk smerte med lag av psykisk overheng

Så som i denne tråden. Her tror jeg ganske mange føler psykisk smerte fordi det er en eller flere som ikke skjønner at riktig måte å tenke på er at jorda er rund og ikke flat. De denger løs på idiotene sine over flere hundre sider uten at det hjelper noen

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da tror jeg du burde lese ditt eget svar til meg på nytt du ;)

Men igjen, om du greier å holde deg innenfor temaet til denne tråden, hva har det du sier med formen på jorda å gjøre? Vi diskuterer her om 2+2= enten 3(flat) eller 4(rund), og da forsvinner filosofiske anekdoter ganske fort, da det er totalt irrelevant for diskusjonen. Så enten så tror du at jordas form er "X" fordi "Y", ellers så kan du snakke om "drømmer i våken tilstand" i en litt mer egnet egnet tråd for akkurat dette

:)

Jada jeg er ikke uenig med deg i at i denne tråden diskuterer vi om jorda er rund, flat, firkantet eller noe annet fjongt noe ..  :wee:

Men nå er det nå likevel slik at de fleste av oss har ikke direkte erfart at jorda har slik eller sånn form, så det er nå litt komisk at det legges så mye energi i å være profeter eller lærde. Jeg vet ikke hvilken form  jorden har, og sover like godt åkkesom .. så tar jeg med ett par setninger fra en annen post som sier noe mer om nytten av dette spillet

Så som i denne tråden. Her tror jeg ganske mange føler psykisk smerte fordi det er en eller flere som ikke skjønner at riktig måte å tenke på er at jorda er rund og ikke flat. De denger løs på idiotene sine over flere hundre sider uten at det hjelper noen

Lenke til kommentar

Men nå er det nå likevel slik at de fleste av oss har ikke direkte erfart at jorda har slik eller sånn form, så det er nå litt komisk at det legges så mye energi i å være profeter eller lærde.

Jeg finner det komisk at du ikke ser ironien her, for du bruker tid og energi på akkurat det samme :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, jeg vet ikke hva det er, så vær vennlig å fortell meg!

Er det så nøye da, bruk sansene dine, lev i nuet, det er hva det er osv.

Er det ikke denne filosofien du følger, er vel ikke så nøye hva noe er osv?

Nei, filosofien jeg følger går kort og godt ut på: no content

Jeg treffer bare av og til noen få som lever i nuet uten content, og det er som regel de yngste av oss, fordi de enda ikke har blitt fylt opp med unyttig viten, og såkalt oppdragelse til å bli nyttige små samfunnsborgere

Man opplever intet nytt ved å fylle seg med gammel viten, og det er fordi alle nye sanseinntrykk blir veid på basis av det men allerede vet om det nye. Det klages på sånne som "snåsakallen", fordi noen mener at han er synsk og det går jo faen ikke an i våre opplyste tider ..  :sleep2:

Men selv går vi rundt å gjentar oss selv fordi det nye blir ødelagt av sammenligningen med det gamle og filtreringen gjennom personlige og kulturelle filtre/preferanser. Så når du tidligere mente at jeg ikke var nysgjerrig tar du feil, fordi jeg oppdaget for lenge siden at jeg er genske enkelt bare vanene mine og går rundt å gjentar eg selv i det uendelige. Når man slutter med den uvanen, vil man virkelige klare å få øye på hvor feomenalt "det" faktisk er

Men nå skal jeg ta meg ferie fra denne tråden, før noen får hjerneslag ...  :p

ser at post 3561 plutselig kom, så da passer det jo fortreffelig å avslutte hyggen, og til slutt: Jorda er flat, paddeflat faktisk

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt nøyaktig. Selv om vi ikke har sett det med våre egne øyne fra verdensrommet, så er det mange av oss her inne som indirekte bruker verktøy som belager seg på at jorda er rund i sitt daglige liv, og kan dermed bekrefte formen på jorda veldig enkelt. Hotel Papa f.eks er innen sjøfart og har peiling på navigasjon, det samme har Reeve som er pilot. 

Disse to er bare eksempler, men likevel er dette problemet - av de jeg har snakket med som tror at jorda er flat, så er det hittil ingen av de som sitter med noen form for kompetanse innenfor noe som helst som er relevant for det de selv mener å ha peiling på, og de er i tillegg ofte arbeidsløse eller uføre (særlig de jeg har diskutert med på YouTube). Dette er i og for seg en egen sak som de ikke skal skamme seg for, men når de begynner og flekse muskler mot de som faktisk kan det de snakker om, så er dette et problem, og det er verdig en diskusjon

Hvorfor bry seg? Fordi slike folk er selve produktet av et utdanningssystem som har feilet de, og mange av de gikk i går og stemte frem Trump som verdens mektigste mann (man antar at rundt 40% av Amerikanerne tror at jorda er mindre enn 10 000 år gammel). Dette er større enn bare denne tråden her inne, dette er et virkelig problem, og det skremmer vannet av meg at slike folk eksisterer i dag hvor vi skriver 2016

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man opplever intet nytt ved å fylle seg med gammel viten

Kunnskapsløse opplever man noe nytt hele tiden, det er jeg enig i.

Men, kunnskapsløse personer lærer heller aldri noe, eller kan noe, som en gullfisk i bolle...

Noe er nyttig å få viten om, sånn som at man er et medmenneske, og at man skal være snill og grei, og ellers kan man gjøre som man vil. Jeg vet ikke om du har ett spesielt glimt i øyet når du sier "kunnskapsløse opplever man noe nytt hele tiden", fordi hvis du ikke vet hvilken tilstand det er å bare være våken og tilstede, har du heller ingen kunnskap om hva det egentlig er. Det er ikke sånn at ingenting er ingen ting .. Det er heller sånn at vi har utrolige sanser når vi lar dem slippe fri fra vår egen kontroll, eller kontrollfrikeri

En konkret evne som jeg erfarte i den tilstanden var at hukommelsen ble helt fenomenal, og at oppmerksomheten om det som rørte seg rundt meg ble utrolig var for alle små detaljer som man før ikke har fått med seg fordi bevisstheten var bare opptatt med seg selv og tenkingen eller rettere sagt; vanene og uvanene

Men nå skal jeg slutte å mase om dette, skjønner at folk blir dritlei, jeg blir faktisk ganske oppgitt selv noen ganger  :p

Det er forøvrig morsomt å lytte til seg selv i situasjoner hvor man er litt ivrig i samtale med andre, og for min del er det sånn at jeg nesten aldri lytter til andre, men er for det meste opptatt med å planlegge hva jeg skal si når den andre stopper ordflommen sin. Og da ser jeg setningen som ligger klar, og så begynner ordene å flomme ut av gapet og samtidig er man var for bevisstheten som sier: nei, ikke si det sånn eller slik, hold kjeft! .. men det er gjerne for sent fordi idioten er umulig å stoppe når han først har bestemt seg ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har du fred i sinnet hele tiden, eller kommer og går det med sanseinntrykkene og identifiseringen du gjør med sanseobjektene?

Ønsket jeg fred i sinnet hele tiden, uten følelser, ville jeg vel tydd til et passende medikament for den jobben   :)

Det jeg mente var at jeg ikke har noen krig jeg må unnslippe inni meg, har det bra jeg :)

Hvor har du det fra at du mister evnen til å føle når du slutter å ta opplevelsene som noe personlig? Og hvorfor stoler du på noen som i så fall vil gi deg dop for at du skal bli i balanse eller rettere sagt slutte å merke ubalansen i deg selv? Er ikke det å ha ett litt religiøst forhold til eksistensen ... 

Mulig at du ikke har noen krig inni deg, men du er nå en som ofte sier at du ligger i krig, og faktisk er stolt av det - mener du at den krigen foregår utenfor deg selv?

Noe av det verste jeg blir spurt er nettopp: har du det bra? ... fordi hvis jeg er ærlig å sier det som det er har folk en tendens til å bli forvirret og opprådd. Vi slenger rundt oss med sånne tomme lyder, og prøv å legg merke til hvor mange av disse lydene som ikke betyr noe som helst, men er der bare fordi stillheten er uutholdelig, og hvorfor er det nå sånn

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette er ikke helt nøyaktig. Selv om vi ikke har sett det med våre egne øyne fra verdensrommet, så er det mange av oss her inne som indirekte bruker verktøy som belager seg på at jorda er rund i sitt daglige liv, og kan dermed bekrefte formen på jorda veldig enkelt. Hotel Papa f.eks er innen sjøfart og har peiling på navigasjon, det samme har Reeve som er pilot. 

Har ingen motforestillinger mot dette, og har dessuten mye fartstid som sjømann 

Disse to er bare eksempler, men likevel er dette problemet - av de jeg har snakket med som tror at jorda er flat, så er det hittil ingen av de som sitter med noen form for kompetanse innenfor noe som helst som er relevant for det de selv mener å ha peiling på, og de er i tillegg ofte arbeidsløse eller uføre (særlig de jeg har diskutert med på YouTube). Dette er i og for seg en egen sak som de ikke skal skamme seg for, men når de begynner og flekse muskler mot de som faktisk kan det de snakker om, så er dette et problem, og det er verdig en diskusjon

Misforstå meg rett, men ser du hvor problemet kan ligge når en ynkrygg flekser det han ikke har mot  det som har noe, eller er litt glad i det det mener å ha? 

For å si det på andre måter. jeg er ganske stor og sterk, men det forhindrer ikke at ynkrygger av og til har hatt den frekkhet å utfordre meg, og heldigvis har vanen vært å se på det hele med ett overbærende smil, og hvis ikke det hjalp bare gått min vei

Hvorfor bry seg? Fordi slike folk er selve produktet av et utdanningssystem som har feilet de, og mange av de gikk i går og stemte frem Trump som verdens mektigste mann (man antar at rundt 40% av Amerikanerne tror at jorda er mindre enn 10 000 år gammel). Dette er større enn bare denne tråden her inne, dette er et virkelig problem, og det skremmer vannet av meg at slike folk eksisterer i dag hvor vi skriver 2016

Utdanningssystemet har sviktet oss alle, fordi det er basert på konkurranse og å sammenligne oss med hverandre. Det gjør at begge parter ødelegges for det de er, og setter standard for hvordan skjebnen vil bli. 

Hva angå gårsdagens valg er jeg av den oppfatning at ekspertisen har feilet nettopp ved at de setter seg så høyt på sine hester, både intellektuelt og materielt, og dermed har det oppstått så store ulikheter at selv fredelige folk går litt av skaftet og satser på en såkalt "sterk mann"

Så jeg tror ingen vinner noe som helst i det lange løp ved å forsøke å korrigere hverandre når avstanden blir for stor, både fysisk og mentalt sett. 

Vi skal ikke være trygg for at ikke det samme kan skje hos oss, fordi her på berget begynner det jaggu å bli merkbar ulikheter mellom klassene

Jeg for min del vet jo at svært få av mine medmennesker skjønner at de egentlig går rundt å drømmer om sine personlige verdener, men man må være veldig varsom med å pirke i selvbildet deres, fordi enkelte takler rett og slett ikke å bli opplyst om hvordan det egentlig henger sammen. Det er derfor ofte bedre å la folk tro som de vil så lenge de ikke gjør direkte skade

Legger ved en video som jeg nettopp har sett og som er informativ hva angår trådtittel

https://youtu.be/GaxYnvd7YAM

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Noe av det verste jeg blir spurt er nettopp: har du det bra? ... fordi hvis jeg er ærlig å sier det som det er har folk en tendens til å bli forvirret og opprådd. 

He he, enig i den. Du kan møte en gammel skole kompis på gata og spør du ham om han har det bra vil svaret alltid være positivt, selv om han nettopp har drept kjærringa og ungene, satt fyr på bilen og huset og bare skal bak hjørnet for å skyte seg... Merkelig det der.. 

Bruker alltid å spørre om det går bra eller går det som vanlig jeg, for det får i det minste vedkommende til å tenke litt og kanskje også innrømme hvordan det faktisk står til...  :)

Hvor har du det fra at du mister evnen til å føle når du slutter å ta opplevelsene som noe personlig? Og hvorfor stoler du på noen som i så fall vil gi deg dop for at du skal bli i balanse eller rettere sagt slutte å merke ubalansen i deg selv? Er ikke det å ha ett litt religiøst forhold til eksistensen ... 

Tar så og si aldri noe personlig jeg, anser ting kun som kontruktivt eller ikke konstruktivt. Det konstruktive anser jeg og gjør noe med, det ukonstruktive glemmer jeg.. Hvor det religiøse er klarer jeg ikke helt å se...

Mulig at du ikke har noen krig inni deg, men du er nå en som ofte sier at du ligger i krig, og faktisk er stolt av det - mener du at den krigen foregår utenfor deg selv?

Er jeg i krig? Ikke på et personlig plan ihvertfall, har god og lang fred både megd meg selv om med andre rundt meg...

At jeg kritiserer det som jeg anser som banesåret til menneskeheten, religion, sier seg vel egentlig selv... 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Noe av det verste jeg blir spurt er nettopp: har du det bra? ... fordi hvis jeg er ærlig å sier det som det er har folk en tendens til å bli forvirret og opprådd. 

He he, enig i den. Du kan møte en gammel skole kompis på gata og spør du ham om han har det bra vil svaret alltid være positivt, selv om han nettopp har drept kjærringa og ungene, satt fyr på bilen og huset og bare skal bak hjørnet for å skyte seg... Merkelig det der.. 

Bruker alltid å spørre om det går bra eller går det som vanlig jeg, for det får i det minste vedkommende til å tenke litt og kanskje også innrømme hvordan det faktisk står til...   :)

knegg .. det er umulig å få seg til å tro på folk sånn til vanlig, fordi i neste øyeblikk hører man ett skudd ..  :wee:

Av og til sier jeg "jo takk, snart er dagen gått, og man er en dag nærmere graven .. puh!" .. " men oftest gjør man det enkleste os sier det de vil høre.

Tar så og si aldri noe personlig jeg, anser ting kun som kontruktivt eller ikke konstruktivt. Det konstruktive anser jeg og gjør noe med, det ukonstruktive glemmer jeg.. Hvor det religiøse er klarer jeg ikke helt å se...

Men når du bedømmer noe som konstruktivt eller det motsatte benytter du jo dine personlige oppfatninger og meninger, og det er å ta tingene personlig, er det ikke? Det religiøse ligger i den troen man har på at noen andre kan vite hva en selv trenger for å bli frisk eller lykkelig om du vil.

Sitat

Er jeg i krig? Ikke på et personlig plan ihvertfall, har god og lang fred både megd meg selv om med andre rundt meg...

At jeg kritiserer det som jeg anser som banesåret til menneskeheten, religion, sier seg vel egentlig selv... 

Men den krigen må du jo tape, fordi du gjør jo bare fienden sterkere for hvert slag du utkjemper 

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

fordi du gjør jo bare fienden sterkere for hvert slag du utkjemper 

Vel, det går begge veier tenker jeg... 

Vi får se hvor sterk den fienden er når vi har kledd troen hans naken... Naken har fienden vært hele tiden, men når han ikke lenger kan tvinge folk til å se klærne han ikke har er det bare å åpne øynene til resten av folket, så ser de det også... Og det er ikke bare her jeg holder den kampen, men på hvert eneste sosiale medier jeg kan nå ut til for å fortelle om denne fiendens nakenhet og de sårene disse uvettige menneskene er villige til å gi oss så fort de får litt makt... Det som sjokkerte meg mest er at jeg ikke var alene om denne kampen, vi er mange som er der ute og forteller om denne forlorne keiserens mangel på klær... Så det er nok ingen kamp jeg taper nei... 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

fordi du gjør jo bare fienden sterkere for hvert slag du utkjemper 

Vel, det går begge veier tenker jeg... 

Vi får se hvor sterk den fienden er når vi har kledd troen hans naken... Naken har fienden vært hele tiden, men når han ikke lenger kan tvinge folk til å se klærne han ikke har er det bare å åpne øynene til resten av folket, så ser de det også... Og det er ikke bare her jeg holder den kampen, men på hvert eneste sosiale medier jeg kan nå ut til for å fortelle om denne fiendens nakenhet og de sårene disse uvettige menneskene er villige til å gi oss så fort de får litt makt... Det som sjokkerte meg mest er at jeg ikke var alene om denne kampen, vi er mange som er der ute og forteller om denne forlorne keiserens mangel på klær... Så det er nok ingen kamp jeg taper nei...

Vel vi får se hvem som tjener mest på kampen, men i den filosofien jeg forsøker å etterleve er det ikke tvil om at alle taper, fordi stridigheter i seg selv får bare frem det mest ekstreme i alle og drar med seg alle ned i samme pøl.

Vi kan jo bruke det som har skjedd i det amerikanske presidentvalget som treffende eksempel, og jeg hørte våre egne fundametalistiske kristne juble over resultatet nå på dagsnytt 18.

Spørs om ikke flere land følger etter nå som de ser at det nytter ..

Ellers ser jeg at du unngår det andre poenget som gikk på å oppfatte virkeligheten fra ett personlig ståsted, noe som gjør din oppfatning og dermed din kamp til noe diskutabelt hva angår sant eller usant

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...