Gå til innhold

Skjermkort med TV tuner

six

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe nytt skjermkort. Det bør være bra til spill men i tillegg er det et krav at det har TV tuner med tilhørende recording mulighet. Det ser da for meg ut som et ATI All in Wonder basert kort er det som er mest aktuellt.

Aktuelle kort hos Komplett kan da være:

Sapphire Radeon 9800PRO AIW 128MB DDR: 4.545,-

Sapphire Radeon 9800SE AIW 128MB DDR: 2.270,-

Sapphire Radeon 9600PRO AIW 128MB DDR: 2.179,-

Jeg har bare brukt Sapphire kort som eksempel. 9800 PRO kortet faller ut pga. prisen. Jeg tenkte at 9800 SE kortet var et bra valg siden det koster minimalt mere enn 9600 PRO kortet. Ulempen er at det ser ut til at de ikke får inn dette før til nyttår. Jeg ser imidlertid i andre tråder her at noen mener 9800 SE kort ikke lever opp til 9800 navnet hva gjelder ytelse. Så spørsmålet er da om 9600 PRO (som de har på lager) er et like greit valg ?

Kom gjerne med andre forslag både hva gjelder produsent og type kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha et 9800xxxx kort bør du ihvertfall ha hodetelefoner hvis du liker å høre lyden på spill. Jeg hadde et Hercules 9800SE AIW kort og det bråker sinnsykt. I tillegg hadde jeg problemer med å få TV-funksjonaliteten til å fungere skikkelig (og nei jeg er ikke kløne).

Gå for 9600 Pro AIW. Disse kortene er laget med 0.13 nm, og det gjør at de utvikler mindre varme. Dermed er også behovet for kraftig vifte mindre. Som igjen betyr mindre støy.

Men jeg bare snakker, jeg har ennå ikke mottatt mitt eget 9600 Pro AIW så har ingen praktisk erfaring, bare håp :-)

Forresten, 9600 Pro AIW har i tilegg FM tuner, det har ikke 9800xxx AIW kortene. Og videre har 9600 Pro AIW en nyere ATI Remote Wonder fjernkontroll med bla bedre rekkevidde og flere funksjoner enn tidligere AIW kort.

Og til slutt: Med Hercules 9800SE AIW kortet jeg hadde var det IKKE bundlet noe ekstra software (feks spill).

Min foreløpige konklusjon er altså at 9600 Pro AIW, som er omtrent i samme prisleie som 9800SE AIW, har flere funksjoner, mer software, lavere støy og ??? noenlunde tilsvarende ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...