Redaksjonen. Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Skuffelse for norsk forsvarsindustri.Norge fikk ingenting da store F-35-kontrakter ble delt ut Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Fokker har jo en laaaaaaang historie innen flyindustrien, så det er vel ikke så rart. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Alltid skuffende når man ikke står helt først i køen, men dette dreide seg om kun 8% av alle kontraktene. 3 Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Hele kontrakt forløpet er en skam for de regjeringer som behandlet dette. Tilskudd i milliardklassen og en behandling av svenskene som trodde de var med i anbudsrunden. At Norge fill Herculesmaskinene fortere enn det som ble antydet tyder at det var en link til kjøpet av jagerflyene. At svenskene ble forbannet er ikke vanskelig å forstå. De ble rett og slett lurt. Eurofighter trakk seg på et tidligere tidspunkt fordi de så tydelig at dette var et spill for galleriet. At del leveranser ikke blir noe av følger samme linje som resten av kontrakten. Dette står i sterk kontrakt til F16 leveransene der Norge leverte ikke bare deler til egne fly men reservedeler til mange lands F16 i mange år etter at vi hadde fått våre fly. Regjeringen men Strøm-Erichsen i spissen har gjort en særdeles dårlig jobb. Var det så viktig å "please" USA? Norge har aldri hatt noe annet en amerikanske jagerfly og det har vel medvirket til beslutningen. Men i lage et kontraktmessing skuespill ev dette er usmakelig i det minste. Som kontrast til dette hadde Norge i 60 årene flere kontrakter med Tyskland med store gjenkjøps leveranser i forbindelse med ubåtkjøpene. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Hele kontrakt forløpet er en skam for de regjeringer som behandlet dette. Tilskudd i milliardklassen og en behandling av svenskene som trodde de var med i anbudsrunden. At Norge fill Herculesmaskinene fortere enn det som ble antydet tyder at det var en link til kjøpet av jagerflyene. At svenskene ble forbannet er ikke vanskelig å forstå. De ble rett og slett lurt. Eurofighter trakk seg på et tidligere tidspunkt fordi de så tydelig at dette var et spill for galleriet. At del leveranser ikke blir noe av følger samme linje som resten av kontrakten. Dette står i sterk kontrakt til F16 leveransene der Norge leverte ikke bare deler til egne fly men reservedeler til mange lands F16 i mange år etter at vi hadde fått våre fly. Regjeringen men Strøm-Erichsen i spissen har gjort en særdeles dårlig jobb. Var det så viktig å "please" USA? Norge har aldri hatt noe annet en amerikanske jagerfly og det har vel medvirket til beslutningen. Men i lage et kontraktmessing skuespill ev dette er usmakelig i det minste. Som kontrast til dette hadde Norge i 60 årene flere kontrakter med Tyskland med store gjenkjøps leveranser i forbindelse med ubåtkjøpene. Men Norge har jo allerede mange fungerende aktive industriavtaler med USA når det gjelder produksjon i F35 sirkuset. Og dette som beskrives ovenfor er kun de første få kontraktene i en lang rekke av vedlikeholdskontrakter som skal tildeles. Litt mørkemanns-fakter må jeg si å gå i kjelleren nå av dette. Vi er kun i startgropa. Men man har jo en agenda kan jeg se. 1 Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Vil påpeke at Eurofighter også trakk seg ut av konkurransen i Danmark og Nederland med samme argumenter. Det er lett å skylde på premisser, men så skal en huske på at både SAAB og Eurofighter deltok i full overenstemmelse om vilkårene for konkurransen. Så kan man jo spekulere på om man anså konkurransen for tapt av andre årsaker, f.eks. at F-35 vant på det tekniske og SAAB var i teten på det industrielle. Så har vi jo alt en god del leveranser på F-35. Og AIM blir en av tre hub'er for motorvedlikehold i Europa (Nederland og Tyrkia er de to andre). Man kan god argumentere for at det skulle ha vært mer. Noe av forklaringen er at produksjonen har stått på stedet hvil i noen år pga. Kongressens beslutning om å bremse produksjonstakten, dels for å stabilisere programmet, som har vært preget av forsinkelser, dels som følge av finanskrisen og dels som følge av et selvpålagt budsjettkutt av Kongressen. Nå vil produksjonen øke fremover, og da ligger norske bedrifter med KDA i spissen godt an til å hale i land konkrakter i mange år fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå