Gå til innhold

Redd for 3. verdenskrig?

LMH1

Anbefalte innlegg

Er det noe holdepunkter i beskymringen for 3 verdenskrig?

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/11/08/195255178/redd-3.-verdenskrig-om-trump-vinner

http://www.nyhetsspeilet.no/2016/03/john-pilger-en-verdenskrig-har-begynt/

http://www.dagbladet.no/2015/10/08/nyheter/utenriks/putin/obama/syria/41401228/

For det har vel diskutert før hvis det blir ny verdenskrig blir det atombomber, og masseødleggingsvåpen.

Ikke gammeldags krig med våpen\kanon. Har man noe å beskymre seg over dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er redd det vil bli flere konflikter, siden Trump har uttrykt seg positivt om Putin og andre diktatorer, signalisert at han vil svekke NATO og sagt en hel del andre skremmende ting om hvordan han vil opptre overfor resten av verden, i tillegg til at det kan virke som han har lett for å bli fornærmet og miste beherskelsen.

Jeg forventer ikke at det vil bli noen tredje verdenskrig de neste årene, men jeg og mange andre trodde jo heller ikke at Trump skulle bli president, så jeg må vel bare være åpen for at mye uventet kan skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Donald Trump er ikke alene om å bestemme. På samme måte som Erna Solberg bestemmer ikke alt her. Hun må ha et Storting bak seg. På samme vis på Donald Trump ha kongressen bak seg. Hva de sier under en valgkamp og hva de gjør er to forskjellige ting. Det er noe som heter valgflesk, og uttalelsene fra Trump tror jeg er valgflesk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Media har nok skapt en større uro blant folk enn hva som er berettiget. Ser en del aviser har publisert artikler om barn som er redde for trump og hvordan man skal forklare de at han er den kommende presidenten.. Det er ikke slik at Trump, om han er det monsteret media utgir han for å være, har fullstendig frie tøyler til å gå bananas på atombombe-launchern.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så dere tror ikke trump kan bli nye hitler?

Nå har jeg ikke studert hitler i detaljer, men han startet vel på samme måte som Forbundskansler, hitler var ikke like farlig i starten men etter en del år etterpå tok han mere og mere makt.

Men hvem vet man kan ikke dømme person, da enkelte mener hillary clinton er hitlers søster selv om det ikke er bevist.

Lenke til kommentar

Nye Hitler kan vel hende, kommer an på hvilken versjon av ham du mener. Så vidt jeg har sett så har Trump mange likheter med Hitler, han vil bygge opp landet og fjerne drit han ikke liker. Hvorvidt man absolutt må bruke Hitler som sammenlikning kan diskuteres, man kan jo sammenlikne de aller fleste politikere med ham :wee:

Angående 3. verdenskrig så er den for meg teknisk sett alerede igang. Det er krig her i verden og de aller fleste land er involvert på ett eller annet vis, altså verden er i krig og dette er tredje gangen. Er kanskje mer riktig å si at den kalde krigen aldri sluttet og at isen begynner å smelte.

Lenke til kommentar

Så dere tror ikke trump kan bli nye hitler?

Nå har jeg ikke studert hitler i detaljer, men han startet vel på samme måte som Forbundskansler, hitler var ikke like farlig i starten men etter en del år etterpå tok han mere og mere makt.

Men hvem vet man kan ikke dømme person, da enkelte mener hillary clinton er hitlers søster selv om det ikke er bevist.

Hva skulle motivet vært til en ny verdenskrig?

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan se som vil føre til en verdenskrig er hvis Putin gjør fremstøt mot et NATO-land. USA kan ville holde seg utenfor så mye dem bare vil men gjør Putin fremstøt mot et NATO land så er 3-dje verdenskrig et faktum uansett hvordan man vrir og vender på det. Og da blir USA dratt inn uansett hvor mye dem vil holde seg utenfor. Det blir med eller uten USAs involvering en krig mellom flere land med atombomber og uansett en krig Putin taper. NATO i europa alene har en mye større hær enn Russland. Så jeg tror ikke man skal la seg skremme så mye av venstrevridd media sin skremselspropaganda mot Trump. Trump er ikke noe lovende presidentemne fordi jeg tror ikke han vil gjøre noe godt for dem som stemte han frem, men han kommer aldri livet til å være grunnen til at 3-dje verdenskrig starter... 

Lenke til kommentar

Donald Trump er ikke alene om å bestemme. På samme måte som Erna Solberg bestemmer ikke alt her. Hun må ha et Storting bak seg. På samme vis på Donald Trump ha kongressen bak seg. Hva de sier under en valgkamp og hva de gjør er to forskjellige ting. Det er noe som heter valgflesk, og uttalelsene fra Trump tror jeg er valgflesk. 

Og samtidig vil han nok omgi seg med en hel haug rådgivere som kan alle de tingene han ikke kan. Det vil for eksempel ikke være gjennmførbart å bygge en mur mot Mexico. Likevel har han innflytelse over hvilke lover som blir vedtatt, kontrollerer militæret og har stor innflytelse over utenrikspolitikken. Nå er det også urolige tider og som andre steder er institusjonene i USA bare sterke så lenge folk tror på dem og er villige til å opprettholde dem. Det er vanskelig å si om disse vil bli truet.

Lenke til kommentar

Trump er en selvsentrert drittsekk, det gjenstår å se om hans uttalelser mot eliten i USA bare er valgflesk. Det må være lov å drømme om at egoet hans gjør at han vil ønske å stå inne for noe av de tingene han har sagt og stå opp for dem som har valgt ham inn.

Realistisk sett er det mer trolig at han vil liberalisere USA enda mer, noe som naturligvis bare vil øke forskjellene der borte og gi eliten og dem med penger (hvis mulig) enda mer innflytelse og makt.

Når det kommer til utenrikspolitikken, så er det lovende at han går så hardt ut mot TTIP og TPP, siden disse er liberaliseringsmotorer konstruert av de største selskapene, trojansk kamuflert som frihandelsavtaler. Dessuten ønsker han å føre en mer isolasjonistisk politikk. Dette ville komme det amerikanske folk til gode, i form av bedre budsjettbalanse og mindre døde og krigsinvalide soldater. Og det ville kommet andre land til gode, da det kan bli mulig å si imot USA uten å få en bombe i trynet.

Alt tyder på at Putin og Trump har sansen for hverandre, så frykten for 3. verdenskrig burde være mindre nå, enn før. Skruppelløse Jens Stoltenberg i NATO bekymrer meg mer for 3. verdenskrig enn Trump, uten at jeg er særlig bekymret over ham heller.

Demoniseringen av Putin i vestlige medier vitner om lite annet enn fritidsproblemer og behovet for profittgenererende fryktnarrativer som kan melkes. Og så har vi Kina da, som ikke har invadert noen siden Tibet (stygg historie). Tanken om at noen andre vil fly rundt og invadere land og styrte regimer de ikke liker om ikke USA gjør det, er omtrent på linje med doplangeres påstander om at om ikke de selger dop, vil bare noen andre gjøre det.

Massepsykosen i vestlige medier nå om dagen er nok en rasjonell reaksjon for mediene, som en logisk konsekvens av at de dømte Trump nord og ned før valget. Den mest profittgenererende reaksjonen på at han vant allikevel, er selvsagt å melke kua om hvor farlig han er for alt det er verdt. I realiteten vil antakelig veldig lite endre seg i det store landet over dammen, på godt, men mest på vondt. Og verden vil bedras!

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tredje verdenkrig er jeg ikke spesielt redd for i Trumps periode ihvertfall, mer ustabil og proteksjonistisk utenriks politikk kan nok hende, større fare for utfall fra russland på sikt kan nok også være, men tredje verdenskrig er ganske store saker, og det tror jeg er litt i overkant pessimistisk.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...