Gå til innhold

Kjøpe nytt kamera (GX7 kjøpt)

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på å kjøpe meg nytt kamera.

Har i dag ett Nikon 1 J1 , ett kamera jeg ikke liker,til mitt bruk - det ble en dårlig erstatning for ett jeg tidligere D5000 jeg hadde med forskjellige objektiver.

Må innrømme jeg var litt Nikon opphengt etter D5000 og gjorde ikke noen undersøkelser.

J1 klarer jeg å utnytte for skarpe bilder med men fokus er ekstremt tregt ,bilde-hurtighet og betjening ellers ikke noe jeg er imponert over.

Grunnen til jeg valgte bort D5000 er nok att det ble ikke "handy" nok til mitt bruk og alltid hadde med 35mm og 18-200mm.

Det jeg primært trenger ett kamera til er for å ta bilder fra båt med fisketurer. Og andre naturopplevelser / turer.

Jeg ønsker også mulighet for å styre kamerat med Wi-Fi og TROR det er noe jeg kan komme til å se som svært nyttig, ved f.eks å ha rail-feste på båten for time lapse under fiske fight.

Bruker også Sony Action kamera ombord i båten så ser ikke etter ett kamera som utmerker seg innen video.

Jeg går meg litt vill i hva jeg burde kjøpe.

Noe vidvinkel er bra på portrett med fisk eller bilder av fisk.

Eneste fordelen jeg kan se med zoom er bilde av fugler som er i nærheten , men det er litt utenfor min interesse pr nå.

Det er fantastisk mange fine bilder fra båten når solen går ned, bilder av landskap som jeg savner å fotografere når jeg er ute, legger noe ut på Instagram så der igjen vil jeg ha WiFi for å gjøre dette via mobil.

Det hender også det er lite lys når man skal portrettere med fisk så egenskaper her setter jeg pris på.

Jeg setter ikke vanntetting høyt på listen , det får komme som en bonus i såfall.

Jeg er liker å bruke kamera med søker men kan nok fint leve uten også...tror jeg. 

Det jeg har sett meg ut er:

Sony a5100 

Fuji X70 - jeg liker spesielt hjulene for å stille lukker og eksponeringskompensasjon på denne

Sony RX100 II 

Pentax K-S2 - er redd det ender opp med å bli for stort men det frister fortsatt

Noen som har noen gode råd til kamera? 

Edit: Endte opp med brukt kamera , Panasonic GX7 

Endret av moblix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du liker å bruke søker, så er nok det lurt å velge et kamera med det. Det er mulig at det holder med en Sony RX100, de nyere utgavene har med søker. Bildemessig så vil det være nær J1; men jeg er usikker på om AF er noe særlig bedre.

Jeg savner Olympus OM-D EM10 II og Panasonic GX80 på lista; de bør du også vurdere hvis det passer med økonomien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har i dag ett Nikon 1 J1

Litt forbauset over din erfaring med Nikon 1 J1. Autofokushastighet er vel omtrent det eneste positive jeg kan tenke meg med den modellen. Bildekvalitet er helt OK for et kamera med liten sensor, men brukergrensenittet er håpløst hvis du skal gjøre noe mer avansert enn pek-og-klikk.

Av de du har sett på som alternativ vil Pentax K-S2 være omtrent like stort som D5000 så hvis D5000 var for stort...

Ville forvente at J1 har like bra eller bedre autofokushastighet enn de to Sony-kameraene du nevner, men oppfatter de likevel som helt OK på autofokus.

X70 kan jeg ikke si noe særlig om, men jeg har hatt flere kameraer uten zoom. Med dagens gode zoomoptikk er det ikke noe jeg ville kjøpt på nytt, men er du sikker på at du vil klare deg med en fast brennvidde (og X70 har brennvidden du vil ha) vil det sikkert gi topp bildekvalitet.

Skal du ha et lite nytt kamera og synes det er greit å gå opp litt i størrelse fra J1 ville jeg sett på Sony A6000 (A6300 og A6500 er ennå bedre og dyrere) eller Olympus E-M10 II eller Panasonic GX80.

RX100 II vil gi en liten forbedring i bildekvalitet i forhold til J1 og er absolutt et bra alternativ, men ikke forvent bedre autofokus (RX100 III, IV og V er ennå litt bedre, men igjen dyrere). Med RX100 og tilsvarende mister du selvsagt mulighet for å bytte linse, men den innebygde er vel så bra som en typisk standardzoom til et systemkamera.

Ellers finnes det en god del alterantiver med litt zoom og samme type sensor som RX100, f.eks Canon GX7 II. Nikon har forøvrig også lansert en DL-serie hvor de to med minst zoom ligger i samme klasse som RX100, men de er fortsatt ikke tilgjengelige selv om de ble lansert for over et halvt år siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mulig att forventningene mine og (liten) erfaringen med mindre kamera som gjorde att jeg følte AF er for dårlig. Veldig bra det blir nevnt att det mulig er bra i forhold til ett slikt kamera. Kan det være ett feil på objektivet mitt som gjør AF dårlig ? Det ble kjøpt brukt.

Har flere ganger opplevd att jeg må fokusere flere ganger. Har låst det til "senter" på fokus.

Har sett på DL serien og det er noe jeg absolutt kunne tenkt meg å sette nærmere på ja men finner det merkelig att dette enda ikke har kommet i markedet.

XT70 sin brennvidde er nok det jeg er ute etter uten å ha prøvd det, men jeg mimrer att min første Nikon 18-200 sto veldig mye på 30-50mm og deretter ble 35mm brukt mye , hvordan det igjen blir å leve med ett kamera hvor zoom ikke er mulig kan jo bli overraskende skjevt selvsagt. Er kanskje lettere å savne zoom når det ikke er tilgjengelig.

Rx100 frister veldig med tanke på det jeg har lest om det, det som gjør meg betenkt er AF spesielt nå som dere nevner att min J1 har rask AF.

Er enig att K-S2 kanskje ikke passer inn i mine preferanser men av en eller annen grunn så klikker jeg meg inn på det og har sett noen YouTube reviews.

Skal ta en titt på nevnte Olympus OM-D EM10 II og Panasonic GX80.

Er det noen stor forskjell på de forskjellige i betjening via Wi Fi , noen som utmerker seg der ?
Lenke til kommentar

Hei.

Lurer på å kjøpe meg nytt kamera.

Har i dag ett Nikon 1 J1 , ett kamera jeg ikke liker,til mitt bruk - det ble en dårlig erstatning for ett jeg tidligere D5000 jeg hadde med forskjellige objektiver.

Må innrømme jeg var litt Nikon opphengt etter D5000 og gjorde ikke noen undersøkelser.

J1 klarer jeg å utnytte for skarpe bilder med men fokus er ekstremt tregt ,bilde-hurtighet og betjening ellers ikke noe jeg er imponert over.

Grunnen til jeg valgte bort D5000 er nok att det ble ikke "handy" nok til mitt bruk og alltid hadde med 35mm og 18-200mm.

Det jeg primært trenger ett kamera til er for å ta bilder fra båt med fisketurer. Og andre naturopplevelser / turer.

Jeg ønsker også mulighet for å styre kamerat med Wi-Fi og TROR det er noe jeg kan komme til å se som svært nyttig, ved f.eks å ha rail-feste på båten for time lapse under fiske fight.

Bruker også Sony Action kamera ombord i båten så ser ikke etter ett kamera som utmerker seg innen video.

Jeg går meg litt vill i hva jeg burde kjøpe.

Noe vidvinkel er bra på portrett med fisk eller bilder av fisk.

Eneste fordelen jeg kan se med zoom er bilde av fugler som er i nærheten , men det er litt utenfor min interesse pr nå.

Det er fantastisk mange fine bilder fra båten når solen går ned, bilder av landskap som jeg savner å fotografere når jeg er ute, legger noe ut på Instagram så der igjen vil jeg ha WiFi for å gjøre dette via mobil.

Det hender også det er lite lys når man skal portrettere med fisk så egenskaper her setter jeg pris på.

Jeg setter ikke vanntetting høyt på listen , det får komme som en bonus i såfall.

Jeg er liker å bruke kamera med søker men kan nok fint leve uten også...tror jeg. 

Det jeg har sett meg ut er:

Sony a5100 

Fuji X70 - jeg liker spesielt hjulene for å stille lukker og eksponeringskompensasjon på denne

Sony RX100 II 

Pentax K-S2 - er redd det ender opp med å bli for stort men det frister fortsatt

Noen som har noen gode råd til kamera? 

Jeg ville ha lagt vekt på at kameraet må være værtett, og tåle litt juling. Høres ut som det skal leve i et tøft miljø :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ha lagt vekt på at kameraet må være værtett, og tåle litt juling. Høres ut som det skal leve i et tøft miljø :-)

Takk for svar , er veldig enig med deg og det vil absolutt være en pluss, derfor frister nok K-S2 litt.Men godt å bli minnet på størrelsen også. Har lett for å se forbi årsaken til jeg ikke har speilrefleks lengre..

Men på en annen måte så har elektronikken overlevd svært bra i båten. Tørker over med microfiber og lagrer tørt når det ikke er i bruk der. Salt setter sine spor etterhvert og jeg forventer kortere leve tid. Men når jeg sitter å blar igjennom mobil bilder etter årets sesong så er det flere minner som er foreviget på en svært dårlig måte og jeg må ta det for alvor nå , kan ikke fortsette sånn  :nei:  :)

Kjøp noe du kan sette pola filter på

Ja godt poeng! Det er vel få kompaktkamera dette går på ? Jeg var veldig glad i ND 2-4 filter også. Takk for du minte meg på det,

Endret av moblix
Lenke til kommentar

er denne noe å stole på ? https://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=daylight&attr13_0=oly_em10ii&attr13_1=sony_a6000&attr13_2=panasonic_dmcgf7&attr13_3=sony_a5100&attr15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jpeg&attr16_0=200&attr16_1=200&attr16_2=200&attr16_3=200&attr171_0=off&normalization=full&widget=1&x=-0.7648748841519926&y=-0.6154605587915886

Syns Sony virker svært lovende på bilde.
Det som gjør att jeg vipper mot tidligere anbefalte Olympus M10 II i tråden her, er 2 stk kontroll hjulene på toppen.

Slik jeg forstår det har a6000 ett hjul men dette for å styre zoom? eller kan man velge å styre f.eks blender fra denne ? 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I all usikkerhet så endte jeg opp med en brukt Panasonic GX7.

Fikk den i mine øyer rimelig og jeg slet med å velge kamera så når denne dukket opp så ble det enkelt da den hadde den mye av det jeg ønsket meg.

To kontroll hjul , WiFi , søker , liten/lett og mulighet for ekstra blitz

Har bare testet det en time for å sette meg inn i kamerat, syns i grunn det var litt rotet oppsatt i menyen men jeg blir nok fort vant med det.

Når jeg blitt kjent med det så blir jeg sikkert bare å bruke kontrollhjul og noen av hurtigknappene men har jo lett for å se kritisk på noe i starten.

Bildekvaliteten er absolutt innenfor er første inntrykket jeg har men gleder meg til å sette ett mer lyssterkt objektiv på dette, fikk med en 14-45mm.

Har sett litt på Sigma 19mm f/2.8.  Hva tenker dere om den ? 

Eller er det andre jeg burde se på ?

Lenke til kommentar

Sigma 19mm f/2.8 er mye moro for lite penger. Jeg selv har 30mm og 60mm i samme serie og bruker de mye.

Hvis du ikke synes f/2.8 er lyssterkt nok, så kan du se på Panasonic sin 25mm f/1.7 eller Olympus 17mm f/1.8

Takk for bra tips!

Ja det var absolutt en gunstig pris på Sigmaen, selv om dem du nevner frister mer! Kanskje en prisklasse opp en jeg er villig til å betale akkurat nå.

Kanskje jeg burde vente litt å bruke zoom-objektivet ett kvartal , liker jeg systemet vil jo ikke ett mer kostbart objektiv være bortkastet.

Er det noen andre tips på GX-7 jeg burde ta med meg ? 

Ser det er endel funksjoner som per i dag forteller meg svært lite,

-i.Dynamic

-i.Resoultion 

På Custom valgene på Program-velgeren for å velge eksponeringsmodus så får jeg ikke til å legge C1 som f.eks blender prioritert ?

Lenke til kommentar

i.* funksjonene er vel for de som bruker JPEG ;) Tipper at i.Dynamic kan være nyttig i situasjoner med høy kontrast; mens i.Resolution bør være slått av, virker det som ...

Ok - takk igjen :)

Ville ikke forkastet i.Resolution uten videre hvis du bruker JPG. Dette er en type intelligent oppskarping/sharpening hvor kameraet prøver å tilpasse oppskarping til motivet. Har prøvd det et par ganger og det hadde i hvert fall ingen negativ effekt, men det ga heller ikke den store forbedringen. Måtte se på bildene i veldig stort format for å se noen forskjell - de gangene jeg så noe forskjell. Uansett, poenget er at jeg oppfatter det ikke som noen ulempe å ha den på (i motsetning til digital zoom)

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra innspill. Skal prøve det.

JPEG blir nok brukt 70% av tiden. Bruker å skyte med RAW+JPEG hvis jeg får ett skudd som absolutt burde jobbes mer med.

Ser også att denne kan justere Highlight/Shadow , så med +2/-1 så syns jeg allerede JPEG filene begynner å ligne noe rett ut av kamera.Det var en kurve jeg ofte justerte i ettertid når jeg hadde D5000.

Nå er det jo fortsatt veldig ferskt i mine hender , men jeg skjønner fortsatt ikke C1-3 valgene.

Når jeg setter den i C1 , og så gjør innstillinger for opptak - lagres dem på C1 ?

Går jeg tilbake til A , kommer jeg da til innstillinger jeg har lagret her?

Tror dette kan være en funksjon som jeg kan få endel bruk for om jeg tenker rett om hvordan det er ment?

Endret av moblix
Lenke til kommentar

Uten og kjenne til kameraet tror jeg at du selv bestemmer innstillingene i C1 til C3, du setter kameraet i de innstillingene du ønsker og en eller annen plass i menyene trykker du på "lagre i C1, 2 eller 3" knappen.

Det fungerer ;) 

Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...