HappyW Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Heisann. Trenger litt hjelp. Har seg sånn at jeg er sjåfør på peppes pizza og har klart å skaffe meg en parkeringsbot fra Qpark etter å ha 'parkert utenfor anvist plass'. Måten resturanten er satt opp gjør at vi ikke har noen egne reserverte plasser til bilene våres rett utenfor lokalet (vi har parkeringsplasser i parkeringshuset nedenfor, men det hadde vært for langt å gå mellom huset og resturanten hver gang vi skal inn og ut), som gjør at vi må parkere utenfor på parkeringsplassene til Qpark, dette er både 10min gratis plasser og vanlige betalingsplasser. Vi er en mellomstor resturant som gjør at gjennom dagen så blir det veldig mye inn og ut av lokalet for å levere pizza, og når vi kommer tilbake pleier vi bare å parkere utafor på 10min gratis plassene for så å kjøre igjen etter et par minutter til en ny kunde. Dagen jeg fikk parkeringsboten var det ingen ledige parkeringsplasser utenfor lokalet, som gjorde at jeg bare parkerte halveis oppe på fortauet da jeg visste at jeg bare skulle inn å hente en ordre for så å kjøre igjen veldig snart. Selvfølgelig, da jeg kom ut igjen etter et par minutter var det en lang gul lapp festa under vindusviskerne og resten er historie. Det jeg lurer på nå er.. Er det noen som helst måte å få denne boten annulert på? Er det noen spesielle regler i henhold til firmabiler? Jeg jobber ikke så veldig mye så 760 kr er mye for meg. Takker for eventuelle svar Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Var du innenfor Qpark sitt område når du parkerte? Qpark kan så vidt jeg vet bare gi bot innenfor sitt område, parkerte du utenfor deres kan det være håp Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Reglene er like for alle kjøretøy. Eneste jeg kan tenke meg har unntak er utrykningskjøretøy på oppdrag. Ellers så får du like mye bot med Pizza-bilen som ellers. jeg ville forøvrig i fremtiden vært nazi på å alltid parkere riktig, og om sjefens kulle klage så er det bare å påpeke at du forholder deg til Norges lover og om sjefen vil ha mer effektiv parkering så får sjefen skaffe mer effektive parkeringsplasser. Du får bare krysse fingrene for at det var Q-park som gav bot utenfor der Q-park har rettigheter. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Så lenge kommunen ikke har leid inn QPark til å vokte kommunale veier og parkeringsplasser, så er det kommunen som skal gi ut bøter for feilparkering. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Så lenge kommunen ikke har leid inn QPark til å vokte kommunale veier og parkeringsplasser, så er det kommunen som skal gi ut bøter for feilparkering. Nå forutsetter du at det er på kommunal/offentlig grunn. Det er helt normalt med privat håndheving på privat grunn. Ellers må jeg si at jeg synes trådstarter fortjener dette gebyret, å parkere på fortau er uansett ikke greit og burde egentlig vært straffet med førerkortbeslag. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 For at Q-Park skal kunne ilegge gebyr må Q-Park ha "eierrett", altså de må opptre med fullmakt fra eieren av det punktet hvor bilen står parkert. Siden privat parkering bygger på avtalerett anses feilparkering å være et brudd på avtalen med eieren av området, og Q-Park har ikke større rett til å bøtelegge enn den de har avtale med. Du bør altså undersøke hvem som eier det konkrete stedet der bilen sto parkert. Du skriver at dette var et fortau. Fortau varierer, de kan eies av den som eier veien (som oftest kommunen fordi de fleste lokalveier er kommunale), men de kan også eies av den som eier eiendommen. Teknisk etat i kommunen kan svare deg på dette. Det finnes ingen egne regler for firmabiler. I noen bransjer er det kutyme at arbeidsgiver dekker parkeringsgebyrer der det er arbeidsgivers krav som fører til at gebyr blir utstedt, men jeg er usikker på om dette gjelder din bransje. 1 Lenke til kommentar
HappyW Skrevet 9. november 2016 Forfatter Del Skrevet 9. november 2016 Takker for svar alle sammen. Kanskje jeg fortjente det. Men skal uansett prøve å klage og undersøke hvem som eier området, som nevt ovenfor! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Er det kommunen som eier fortauet så går det sikkert an å søke om kortidsparkering for pizzabiler Eller at en har avtale med qpark om en egen parkering Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Takker for svar alle sammen. Kanskje jeg fortjente det. Men skal uansett prøve å klage og undersøke hvem som eier området, som nevt ovenfor! Jeg ville vel også hørt med arbeidsgiver om jeg var deg. Som sjåfør er det til syvende og sist du som er ansvarlig og du kan således ikke krever noe av arbeidsgiver, men hvis det er slik at arbeidsgiver har tilrettelagt dårlig for egen virksomhet er det vel ikke helt urimelig å forhøre seg om du kan få noe eller hele boten dekket av arbeidsgiver. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Som hovedregel så må alle følge trafikkreglane. Men det er i vegtrafikklova gitt eit unntak: § 11.Unntak for utrykningskjøretøy m.m.Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste. Det er § 8 som omhandler parkering i vegtrafikklova. Firmabilar er ikkje untatt, men kjøyretøy som blir brukt i forbindelse med vegarbeid og offentlig parkeringskontroll er untatt. Så dersom bota er gitt på korrekt grunnlag så må du betale den. Med tanke på eventuelle framtidige situasjonar så må du avklare dette med arbeidsgiver. I enkelte bransjer er det vanlig at arbeidsgiver dekker parkeringsbøter, men det er ingen fast regel på det. Her må arbeidsgiver rett og slett velge kva som er mest fornuftig. Dersom arbeidsgiver ikkje vil dekke parkeringsbøtene så er du som sjåfør personleg ansvarleg for å parkere lovlig, sjølv om dette innebærer færre utkjøyringar og kald pizza fordi du må gå langt til å frå den parkerte bilen. Eit anna alternativ for arbeidsgiver å å langtidsleige parkeringsplassar slik at dere mot betaling til grunneigar kan ha reserverte plassar rett utanfor restauranten. Personleg meiner eg at alle firma bør tilstrebe å være lovlydige. Ein ting er å parkere på privat parkeringsplass utan å betale, og då få eit gebyr for å bryte parkeringsavtalen, men å parkere der det er ulovleg å sette frå seg bilen er ikkje greit. Ikkje berre er det dårlig reklame når uniformerte firmabilar står parkert på fortau, kjøyrer for fort i boligområder og liknande, men sjølv om arbeidsgiver er villig til å dekke sjølve parkeringsbøtene så hjelp det lite for dei som faktisk blir hindra av slik parkering. Grunnen til at det er parkering forbudt på gangfelt er jo fordi det ikkje skal være nødvendig for mjuke trafikantar å måtte gå ut i trafikkert veg/gate for å passere. Særlig for rullestolbrukarar, syklistar og dei med barnevogn så kan det være vanskelig å passere ein feilparkert bil på ein trygg måte. I tillegg er mange parkering forbudt områder skilta slik av hensyn til framkommeligheit for utrykningskjøyretøy og liknande. 2 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 (endret) For at Q-Park skal kunne ilegge gebyr må Q-Park ha "eierrett", altså de må opptre med fullmakt fra eieren av det punktet hvor bilen står parkert. Siden privat parkering bygger på avtalerett anses feilparkering å være et brudd på avtalen med eieren av området, og Q-Park har ikke større rett til å bøtelegge enn den de har avtale med.Du bør altså undersøke hvem som eier det konkrete stedet der bilen sto parkert. Du skriver at dette var et fortau. Fortau varierer, de kan eies av den som eier veien (som oftest kommunen fordi de fleste lokalveier er kommunale), men de kan også eies av den som eier eiendommen.Teknisk etat i kommunen kan svare deg på dette.Det finnes ingen egne regler for firmabiler. I noen bransjer er det kutyme at arbeidsgiver dekker parkeringsgebyrer der det er arbeidsgivers krav som fører til at gebyr blir utstedt, men jeg er usikker på om dette gjelder din bransje.Det er ofte vanlig med litt større spillerom for firmabiler som bare leverer varer i noen minutter. Derimot er det ingen slinger i valsen når man parkerer på fortauet. Da er det faktisk bedre å parkere midt i veien i et minutt eller to. Å parkere på fortauet er den absolutt største trafikale synd og det finnes ingen tilgivelse for det. Å stole på at politi og parkeringsvakter gir deg litt slakk er risikosport. Noen ganger går det bra, andre ganger koster det. Endret 13. november 2016 av rillto Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Firmabiler som bare leverer varer kan ofte påberope seg at det er snakk om "stans" og ikke "parkering" etter trafikkreglenes skille mellom disse. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Parkerte du der etter ordre fra arbeidsgiver eller gjorde du det mot arbeidsgivers reglement for å gjøre det lettere for deg selv? Hvis førstnevnte mener jeg du har gode kort for å kreve at arbeidsgiver dekker boten. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Firmabiler som bare leverer varer kan ofte påberope seg at det er snakk om "stans" og ikke "parkering" etter trafikkreglenes skille mellom disse. Men ikke på fortauet Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Nei, ikke på fortauet (trafikkreglene § 17 forbyr stans på fortau). 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Takker for svar alle sammen. Kanskje jeg fortjente det. Men skal uansett prøve å klage og undersøke hvem som eier området, som nevt ovenfor! Jeg ville vel også hørt med arbeidsgiver om jeg var deg. Som sjåfør er det til syvende og sist du som er ansvarlig og du kan således ikke krever noe av arbeidsgiver, men hvis det er slik at arbeidsgiver har tilrettelagt dårlig for egen virksomhet er det vel ikke helt urimelig å forhøre seg om du kan få noe eller hele boten dekket av arbeidsgiver. Dersom arbeidsgiver ikke tilbyr seg å dekke dette forelegget ville jeg heretter begynt å alltid parkere i parkeringshuset nedenfor. For man vet jo aldri om man plutselig blir borte mer enn 10 min, det kan alltids skje noe. At det er for langt å gå fram og tilbake mellom parkeringshuset går vel mest på arbeidsgiver ønske og behov for effektivitet. Således er det helt fair at han betaler eventuelle forelegg dersom han ønsker at dere fortsetter slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå