Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Kan vi ikke allerede se indikasjoner på hvor negativt det er å ha for mange i såkalt arbeid, eller heller "bullshit jobber"!? Jeg erfarer at mye av media og underholdnings sirkuset har en haug med unyttige stillinger bekledt med folk som later til å kjede seg på bekostning av oss som på død og liv skal underholdes. Har hatt direkte kontakt med bla sportssirkuset, og der var det ingen som gadd legge skjul på at det hele var bare surr. Og hva angår eks helse og omsorgs yrkene, så har vi konstant mangel på folk der, og det tror jeg er mest fordi alle er så forbasket høyt utdannet at de ikke får til annet enn å skyve oppgaven mellom seg eller heller fra seg Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Bare at mennesker liksom er lagd for å jobbe, lagd for å være nyttige. Ikke tro at alle jobber utelukkende for lønna. Det ligger i vår natur å arbeide. Eller.. Det ligger i DERES natur å jobbe, min natur er annerledes. :-) Uansett, jeg tror ikke vi ville hatt vårt moderne samfunn hvis ikke innbyggerne var hard-wired til å stå på.. Jeg husker mange replikker fra arbeidskollegaer og andre.. F.eks: "Deilig å være tilbake etter ferien!" Eller når jeg snakket om å vinne i lotto, for så å slutte på dagen, og de sier: "Hadde ikke det blitt kjedelig, da?" Og jeg sitter selvfølgelig med hakeslepp over denne absurde uttalelsen. I dag skjønner jeg mer. Det er JEG som er den rare. Mine nevrotypiske medmennesker er som arbeidsmaur. De må arbeide, for det er det de er - arbeidere. Jeg er altså litt bekymret for at evolusjonen har forhastet seg litt. Våre naturlige instinkter holder kanskje ikke tritt med teknologien. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Vi er oppdratte og indoktrinering til å jobbe, og hvis en ikke har jobb vanker det ofte dobbel straff. Den ene er at man sklir ned i gjørma, og den andre straffen er at de som har det greit rynker på nesa over "latsabbene" Jobb er roten til mye vondt .. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Bare at mennesker liksom er lagd for å jobbe, lagd for å være nyttige. Ikke tro at alle jobber utelukkende for lønna. Det ligger i vår natur å arbeide. Eller.. Det ligger i DERES natur å jobbe, min natur er annerledes. :-) Uansett, jeg tror ikke vi ville hatt vårt moderne samfunn hvis ikke innbyggerne var hard-wired til å stå på.. Tull! Og dine kolleger har veldig dårlig fantasi hvis de ikke klarer å finne på noe å gjøre utenom jobb. Mennesker er på ingen måte hard wired for å jobbe. Stikk motsatt så er vi vel som de fleste andre pattedyr hard wired til å gjøre akkurat nok til å overleve, og er ganske late ut over det. Slik tilbringer f.eks løver 80% av dagene: Og utover å drive å pusle en del med å plukke lopper fra pelsen til hverandre (som er en sosialiseringaktivitet) så er vel ikke nærmere beslektede pattedyr i ape/primat artene noe særlig mer arbeidsomme heller. (det hadde vært jævlig praktisk og digg å hatt slike føtter) Endret 11. november 2016 av StormEagle Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Jeg sliter med å skjønne hvorfor TU gir Tesla så mye gratis reklame. Det Musk sier her er noe alle vet, og en utvikling som har pågått i flere hundre år. I fremtiden vil en stadig større andel av befolkningen jobbe med helse, omsorg, utdanning og forhåpentligvis kultur. Musk virker som en svært enfoldig mann når han tilsynelatende tror at alle arbeidsplasser finnes innen industri og samferdsel. Utrolig at TU kan presentere slik tåpelige uttalelser, som helt åpenbart er indirekte reklame for Tesla! Det er mye du sliter med å skjønne. Men det de fleste andre nok skjønner er at du sitter på et enormt hat mot Tesla. Er det fordi de truer arbeidsplassen din? Lenke til kommentar
BengtS Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Jeg tror du undervurderer hvordan jeg tenker, jeg jobber daglig med automasjon og ser både nåtiden og fremtiden sin utvikling daglig. Å sette inn 3 ganger så mange lærere bare fordi man har ledige folk er ikke nødvendigvis en god ting. Ikke nødvendigvis nei... Men, slik dette ser ut nå, så er det en god ting. Om man får en slags HAL2000-lignende intelligens i fremtiden, så kan det kanskje finnes andre løsninger. Men, igjen, da er man langt over i science fiction, så det bør vel helst ikke tas med i diskusjonen akkurat nå, tror jeg. Her er forøvrig en nyhetssak som illustrerer litt av det samme: https://www.nrk.no/finnmark/xl/skoleelever-far-ikke-laeringa-de-har-krav-pa-1.13207208 Saken handler om eksamensbesvarelser i den videregående skolen, og elevenes ønske og behov for å kunne få litt mer tilbakemelding fra sensor enn bare et kort "bra" eller "godt skrevet". Jeg er selvsagt helt enig med elevene, dagens tilbakemeldinger holder ikke mål. Dette er bare ett av titalls og sikkert hundrevis av eksempler på områder som potensielt vil kunne nyte godt av den automatiseringsrevolusjonen som vi diskuterer. Jeg tror som sagt at du tenker for snevert, selv om jeg ser du bedyrer at du tenker "hur bredt som helst". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Vi ser allerede nå problemene med færre jobber, mere til kapitaleiere, og mere "ubrukelige jobber" i samfunnet, problemet er at politikere ikke evner å takle dette på en god måte. AtW 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Jeg tror som sagt at du tenker for snevert, selv om jeg ser du bedyrer at du tenker "hur bredt som helst". Jeg, snevert? Sier han som skal redde "verden" med å tyne på lærere.. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Vi ser allerede nå problemene med færre jobber, mere til kapitaleiere, og mere "ubrukelige jobber" i samfunnet, problemet er at politikere ikke evner å takle dette på en god måte. AtW Ja, neste år er det valg og denne problemstillingen burde være et sentralt tema. Er det sosialisme eller kapitalisme som er best, eller sagt på en annen måte: bør vi stemme på Arbeiderpartiet eller Høyre? Etter min mening burde vi ta det beste fra begge partiene, men et slikt parti finnes ikke. Arbeiderpartiet har æren for at selskaper som Hydro og Statoil ser dagens lys, men samtidig har de også skylden for at store offentlige arbeidsplasser oppfører seg som om folk flest er til for deres skyld og ikke omvendt. Har alltid stemt borgerlig, men ser at dersom Frp fortsetter i regjeringen er det bare et tidsspørsmål før Statkraft er på private hender. Ønsker vi at pengemaskinen Statkraft skal privatiseres? Når staten tar tilbake 60% av lønnen til folk blir staten automatisk den største kapitalisten, og noe av skattepengene burde brukes for å skaffe landet arbeidsplasser innen konkurranseutsatt industri. Med andre ord burde staten opprette et selskap etter mal av Hydro og Statoil, men med oppgave å utnytte Norsk økonomisk sone for å tjene penger på energi og matproduksjon. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Jeg skal stemme på det partiet som lover meg minst, fordi det er på tide at alt "kjøles ned" Nei takk til mer konsumdoping! Lenke til kommentar
BengtS Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Bare at mennesker liksom er lagd for å jobbe, lagd for å være nyttige. Ikke tro at alle jobber utelukkende for lønna. Det ligger i vår natur å arbeide. Eller.. Det ligger i DERES natur å jobbe, min natur er annerledes. :-) Uansett, jeg tror ikke vi ville hatt vårt moderne samfunn hvis ikke innbyggerne var hard-wired til å stå på.. Tull! Og dine kolleger har veldig dårlig fantasi hvis de ikke klarer å finne på noe å gjøre utenom jobb. Mennesker er på ingen måte hard wired for å jobbe. Stikk motsatt så er vi vel som de fleste andre pattedyr hard wired til å gjøre akkurat nok til å overleve, og er ganske late ut over det. Slik tilbringer f.eks løver 80% av dagene: Og utover å drive å pusle en del med å plukke lopper fra pelsen til hverandre (som er en sosialiseringaktivitet) så er vel ikke nærmere beslektede pattedyr i ape/primat artene noe særlig mer arbeidsomme heller. (det hadde vært jævlig praktisk og digg å hatt slike føtter) Det er nok toro6 som har rett i denne saken, tror jeg, og du som tar feil... Det er instinktene som toro6 beskriver som gjør at du selv har innlagt vann hos deg selv i dag, og at du har strøm i stikkontakten. Og det er instinktene du beskriver som gjør at apene fortsatt bor i trærne. 1 Lenke til kommentar
BengtS Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Jeg tror som sagt at du tenker for snevert, selv om jeg ser du bedyrer at du tenker "hur bredt som helst". Jeg, snevert? Sier han som skal redde "verden" med å tyne på lærere.. Lærere, helsearbeidere, eldreomsorg, barnepass, utdanning, etc. etc. Poenget er bare at man må se på det som en mulighet, og ikke som et problem. Det finnes massevis av mer eller mindre forsømte oppgaver som man kan henge fingrene i dersom man får frigjort arbeidskraft som følge av økt automatisering i industriell sektor (samt i andre automatiserbare sektorer). Se bare rundt deg i den byen eller det lokalsamfunnet som du bor i? Er bygningene velholdte, er gatene velholdte, er øvrig infrastruktur velholdt? Man trenger generelt sett ikke løfte blikket veldig langt for å se områder som er forsømte i det norske samfunnet, og hvor vi har ulike former for etterslep... Det er bare snakk om hvordan man organiserer de ledige hendene. Det er ikke snakk om reell mangel på meningsfylte arbeidsoppgaver. Teorien om mangel på arbeidsoppgaver er en slags Civita-teori. Det er en konstruert problemstilling, i all hovedsak... Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Ja, neste år er det valg og denne problemstillingen burde være et sentralt tema. Nei det burde det ikke. Det er ganske mange år frem i tid før dette vil være en så pressende problemstilling at borgerlønn, el. vil være aktuellt. Jeg vil tippe minst 15-20 år før det begynner å bli en vesentlig påvirkning i om folk får seg jobb, og kanskje 30 år før majoriteten av befolkningen ikke kan arbeide pga. automatiseringen. Og frem til det blir et vesentlig problem er femdeles kapitalisme og flest mulig i arbeid det beste og mest rettferdige systemet. En modifisert form for kapitalisme / "fritt" marked burde vi forøvrig fremdeles ha også etter at borgerlønn er blitt en nødvendighet. Siden det er et incentiv til utvikling og forbedring og produksjon, prising og prioritering av varer og tjenester er selvregulerende etter behov og etterspørsel i et fritt marked. Endret 12. november 2016 av StormEagle Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Uføretrygd er også en form for borgerlønn, så vi har den her allerede - og de som mener å sitte trygt nok nå, ser ikke noen problemer heller, men det kan ramme disse når som helst Tenker på alle mine møter med denne pussige digre vanføre kolossen vi kaller "NAV" - det er nesten komisk hvor frakoblet virkeligheten de er når det kommer til praktisk tenking og handling. De ringte meg til og med og lurte på om jeg ikke heller kunne sørge for å bli syk, ikke ekte syk, men sånn passe sjuk, slik at de kunne få vise at de fungerte i hvert fall på det området. Og når jeg fikk en midlertidig jobb lurte de på om jeg virkelig ville gå gjennom slike strabaser bare for å jobbe ... Hilsen en som har erfart det mer enn en gang! Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Bare at mennesker liksom er lagd for å jobbe, lagd for å være nyttige. Ikke tro at alle jobber utelukkende for lønna. Det ligger i vår natur å arbeide. Eller.. Det ligger i DERES natur å jobbe, min natur er annerledes. :-) Uansett, jeg tror ikke vi ville hatt vårt moderne samfunn hvis ikke innbyggerne var hard-wired til å stå på.. Tull! Og dine kolleger har veldig dårlig fantasi hvis de ikke klarer å finne på noe å gjøre utenom jobb. Mennesker er på ingen måte hard wired for å jobbe. Stikk motsatt så er vi vel som de fleste andre pattedyr hard wired til å gjøre akkurat nok til å overleve, og er ganske late ut over det. Slik tilbringer f.eks løver 80% av dagene: Ja, så klart de har dårlig fantasi, derfor jobber de på Prior.. Nettopp derfor fungerer samfunnet, fordi arbeiderklassen verken har interesse eller behov for noe særlig mer. Hvis ALLE vil bli konger, vil ALLE være veldig misfornøyd med den monotone jobben sin. Nei, det ville blitt kaos.. Sammenligningen med løver passer bra inn, du bare glemmer at menneskeheten er 200 000 år gammel. "Akkurat nok for å overleve", for mennesker, er å jobbe nesten hele dagen. Bare de siste få tiårene har vår hverdag blitt roligere. For bare 50 år siden var tidene MYE tøffere. For 100 år siden? Dæven, glad jeg ikke levde da.. Jobb og slit sitter tatovert på genene våre, det tar mer enn noen år for å viske det bort. MEN, det er jo denne tilpasningsdyktigheten til menneskene, da.. Klarer vi å tilpasse oss jobb, kan vi vel kanskje tilpasse oss å IKKE jobbe også. PS: Slik at det ikke blir misforståelser her: Jeg hater jobb, det er derfor jeg ikke gjør det lenger. :-D Måtte fremtiden bringe fritid! Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Lærere, helsearbeidere, eldreomsorg, barnepass, utdanning, etc. etc. Poenget er bare at man må se på det som en mulighet, og ikke som et problem. Det finnes massevis av mer eller mindre forsømte oppgaver som man kan henge fingrene i dersom man får frigjort arbeidskraft som følge av økt automatisering i industriell sektor (samt i andre automatiserbare sektorer). Se bare rundt deg i den byen eller det lokalsamfunnet som du bor i? Er bygningene velholdte, er gatene velholdte, er øvrig infrastruktur velholdt? Man trenger generelt sett ikke løfte blikket veldig langt for å se områder som er forsømte i det norske samfunnet, og hvor vi har ulike former for etterslep... Det er bare snakk om hvordan man organiserer de ledige hendene. Det er ikke snakk om reell mangel på meningsfylte arbeidsoppgaver. Teorien om mangel på arbeidsoppgaver er en slags Civita-teori. Det er en konstruert problemstilling, i all hovedsak... Jeg liker veldig godt denne tankegangen. Men jeg ser et mye større problem med automatiseringen i praksis, det er at vi automatiserer ikke ting for å gjøre samfunnet et bedre sted å bo, automatisering foregår nesten utelukkende for å øke profitten til eierne. I en ideell verden kunne vi gjort som du sier, bruke automasjon for å frigjøre ressurser som vi kan gi tilbake til folket, à la borgerlønn eller 4 timers arbeidsdag. Problemet er at disse ressursene (som all annen rikdom) akkumuleres i stedet oppover i systemet til de rike, ikke nedover til "naverne". Skattlegger man f.eks. de rike for å kompensere så kan de bare flagge ut rikdommen og fabrikkene sine til skatteparadis og lavkostland. De samme instinktene som vi trengte for å overleve for tusen år siden har nå blitt vår akilleshæl, nemlig griskhet. Alle vil ha mer, hele tiden. Spesielt de rikeste, de tar gjerne litt ekstra. Derfor ser jeg svært pessimistisk på hva en ytterligere automatisering av samfunnet gir oss. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Lærere, helsearbeidere, eldreomsorg, barnepass, utdanning, etc. etc. Poenget er bare at man må se på det som en mulighet, og ikke som et problem. Det finnes massevis av mer eller mindre forsømte oppgaver som man kan henge fingrene i dersom man får frigjort arbeidskraft som følge av økt automatisering i industriell sektor (samt i andre automatiserbare sektorer). Se bare rundt deg i den byen eller det lokalsamfunnet som du bor i? Er bygningene velholdte, er gatene velholdte, er øvrig infrastruktur velholdt? Man trenger generelt sett ikke løfte blikket veldig langt for å se områder som er forsømte i det norske samfunnet, og hvor vi har ulike former for etterslep... Det er bare snakk om hvordan man organiserer de ledige hendene. Det er ikke snakk om reell mangel på meningsfylte arbeidsoppgaver. Teorien om mangel på arbeidsoppgaver er en slags Civita-teori. Det er en konstruert problemstilling, i all hovedsak... Jeg liker veldig godt denne tankegangen. Men jeg ser et mye større problem med automatiseringen i praksis, det er at vi automatiserer ikke ting for å gjøre samfunnet et bedre sted å bo, automatisering foregår nesten utelukkende for å øke profitten til eierne. I en ideell verden kunne vi gjort som du sier, bruke automasjon for å frigjøre ressurser som vi kan gi tilbake til folket, à la borgerlønn eller 4 timers arbeidsdag. Problemet er at disse ressursene (som all annen rikdom) akkumuleres i stedet oppover i systemet til de rike, ikke nedover til "naverne". Skattlegger man f.eks. de rike for å kompensere så kan de bare flagge ut rikdommen og fabrikkene sine til skatteparadis og lavkostland. De samme instinktene som vi trengte for å overleve for tusen år siden har nå blitt vår akilleshæl, nemlig griskhet. Alle vil ha mer, hele tiden. Spesielt de rikeste, de tar gjerne litt ekstra. Derfor ser jeg svært pessimistisk på hva en ytterligere automatisering av samfunnet gir oss. "Skattlegger man f.eks. de rike for å kompensere så kan de bare flagge ut rikdommen og fabrikkene sine til skatteparadis og lavkostland" Men de kan ikke flagge ut bedrifter som Statkraft, Statoil og Hydro. Dette er bedrifter hvor staten har aksjemajoriteten, og sørger vi for å ha politikere som fortsatt ser på dette som et samfunnsansvar vil Norge ha eierskap til de beste bedriftene. Vi burde fortsette med denne bedriftspolitikken, og i dagens situasjon burde staten opprette et selskap med hovedoppgave å utnytte ressursene i norsk økonomisk sone. Det er kanskje bra at private også eier denne type bedrifter, slik at ikke kvinnekampen blir det viktigste i bedriftene også. Har vært tendenser i den retning i det siste, med styreformannen i Statkraft og mediafokuset mot Telenor for litt siden. Når folk flest skattlegges med 60% blir staten den største kapitalisten, men samtidig er dette også en god måte å fordele pengene på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå