Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vegvesen på svart verksted

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har en bekjent som driver litt verksted på fritiden. Bare en liten garasje med minimalt utstyr. Han skal bytte motor for meg da jeg ikke har tid, og får jo litt kroner.

Idag var statens vegvesen innom og tok bilder av alt, inkludert bilen min og vognkortet mitt. Hvorfor tok dem bilder av vognkort og bilen? Ringer dem sier jeg jo bare jeg låner garasjen, men han fyren sier hvis han blir tatt i å jobbe på bilen min får han store problemer. Han kan vel ikke få problemer for å fikse noe på min bil?

Anonymous poster hash: 458db...c41

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her høres jo ut som svart arbeid og kan straffes, den som kjøper svart arbeid kan også straffes.Les litt i denne artikkelen

Siden vegvesenet har oppsøkt kompisen din er det rimelig å anta at han har holdt på en stund og at de har blitt oppmerksomme på driften. Hvis han har gjort dette ofte og tjent penger på det driver han jo strengt talt et bilverksted med de krav og plikter det medfører. Les mer på disse sidene: http://www.vegvesen.no/_attachment/105947/binary/178544

Lenke til kommentar

Den som reparerer vitale deler på bil skal ha godkjenning av Statens vegvesen.

Dersom man bare reparerer egen bil trengs ikke godkjenning (forskriften § 5 bokstav g og h).

Så jo, han får problemer hvis han blir tatt i å skru på vitale deler på din bil uten deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kan ikke trådstarter bare si at han ikke viste at verkstedet drev ulovlig? Du har vel heller ikke satt over noen penger enda? Sånn det har de vel ingenting å ta deg på. Om du ikke har gjort det alt, så for guds skyld ikke sett over noen penger. 

Det skal være merket med et synlig "Godkjent Bilverksted" skilt så lenge det er et lovlig og godkjent verksted...

Lenke til kommentar

Kan ikke trådstarter bare si at han ikke viste at verkstedet drev ulovlig? Du har vel heller ikke satt over noen penger enda? Sånn det har de vel ingenting å ta deg på. Om du ikke har gjort det alt, så for guds skyld ikke sett over noen penger.

Det skal være merket med et synlig "Godkjent Bilverksted" skilt så lenge det er et lovlig og godkjent verksted...

Ja, einaste fornuftige bortforklaring i dette tilfellet må være å holde på at trådstarter skulle få hjelp av ein venn til å jobbe på bilen.

Å påstå at ein trudde at ei umerka garasje, drevet av ein kompis, til svært lave prisar var ei vanlig og lovlig drevet verksted med både godkjenning og kvit arbeidskraft, må være dødfødt. Eg kan ikkje sjå at trådstarter kan bli trudd på den forklaringa.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke alle som vet det. Jeg viste det ikke...

Lenke til kommentar

TS lurer vel mest for kompisen og ikke seg selv. At TS prøver å fraskrive seg ansvar ved å si h*n ikke viste det var ulovlig o.l vil bare gjøre det verre for kompisen. Beste er nok at bilen blir betalt for via kompisen sine systemer slik at det blir samsvar mellom bilene som var inne og jobber som ble utført. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...