Gå til innhold

Trenger råd til livet mitt angående forsvaret

Kickman97

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg skal begynne førstegangstjenesten min den 5. Januar 2017, så det betyr at jeg nå har ventet 4 måneder siden skoleslutt. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre de 6 månedene etter førstegangstjenesten. Jeg har tenkt til å studere, men ikke faen om jeg skal vente 6 måneder hjemme, uten jobb og ikke en dritt annet å gjøre....Så derfor lurer jeg på hvilke valgmuligheter jeg har...Er det noe som heter utvidet førstegangstjeneste? Slik at den kan varere 6 måneder mer eller no? Eller er det en utdanningsgrein i forsvaret som varer 6 måneder eller no? Jeg kan si ja hvis det er en slags utdanning, hvor jeg samtidig tjener penger, men at jeg hopper av etter 6 måneder fordi "det ikke var noe for meg"...Det er jeg villig til å gjøre, men jeg er så forvirret.

Jeg tror neppe jeg kommer til å få butikkjobb uten noe særlig erfaing, så derfor tenker jeg at forsvaret må bli løsningen min til dette dilemmaet...Men trenger seriøst hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det utbetales også enn dimmisjonsgodtgjørelse som kan brukes til noe fornuftig; tror den ligger på ca 32000 kroner ved dimmisjon.

Vernepliktsverket (hvis det heter det fortsatt) gir deg svar på hva som er mulig vedr. forlenget tjeneste. Vet ikke om inntak til UB kurs er lagt til en gang i året eller om det er inntak høst/vinter som tidligere, men det ga deg 6 mnd befalskurs og 6 mnd praksis i avdeling og  beskikkelse til sersjant etter endt år samt mulighet for tilsettelse som avdelingsbefal videre. Hør med VPV hva som er mulig; en telefon ordner det meste.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det utbetales også enn dimmisjonsgodtgjørelse som kan brukes til noe fornuftig; tror den ligger på ca 32000 kroner ved dimmisjon.

Vernepliktsverket (hvis det heter det fortsatt) gir deg svar på hva som er mulig vedr. forlenget tjeneste. Vet ikke om inntak til UB kurs er lagt til en gang i året eller om det er inntak høst/vinter som tidligere, men det ga deg 6 mnd befalskurs og 6 mnd praksis i avdeling og  beskikkelse til sersjant etter endt år samt mulighet for tilsettelse som avdelingsbefal videre. Hør med VPV hva som er mulig; en telefon ordner det meste.

Lykke til!

Men dette med 1 årige og 2 årige utdanninger (befal og slikt), ville det være mulig, eller dumt, om man startet en slik utdanning hvor man samtidig tjener penger, og deretter hopper av med vilje bare for at det skulle fungere som et tidsfordriv? Eller er det slik at jeg da skulle bli jaget av et helsikes lån, og kanskje skeptiske autoriteter?

Lenke til kommentar

Det er noen studier som starter om våren, f.eks. jus.
I tillegg går det an å ta fag som privatist. Eller starte direkte på 2.semester av et studie. I så fall må du søke på samordna opptak. Dette er selvsagt ikke så sosialt fordi du ikke har vært med fra starten av året, men du kan teste ut noen fagfelt. 

Lenke til kommentar

Du har krav på dagpenger pga. fgt i 6 måneder etter, jeg anbefaler at du hever disse og gjør noe du har lyst til.

Dagpenger var en rimelig løsning, men jeg stirrer fortsatt bare opp i taket om hverdagen...men hva med at jeg starter lønnet utdanning etter førstegangstjeneste, men hopper av studiet etter 6 måneder forutsatt at jeg ikke får noe gjeld? ;)

Lenke til kommentar

Du har krav på dagpenger pga. fgt i 6 måneder etter, jeg anbefaler at du hever disse og gjør noe du har lyst til.

Dagpenger var en rimelig løsning, men jeg stirrer fortsatt bare opp i taket om hverdagen...men hva med at jeg starter lønnet utdanning etter førstegangstjeneste, men hopper av studiet etter 6 måneder forutsatt at jeg ikke får noe gjeld? ;)

Hvis du ikke ønsker en befal-utdanning så er det tullete å starte på det. Hva ønsker du å studere? Start heller direkte på 2.semester av dette studiet. Det er muligens et fag eller to som vil bygge på første semester, men noen vår-semester-fag vil også være helt nye temaer for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke ønsker en befal-utdanning så er det tullete å starte på det. Hva ønsker du å studere? Start heller direkte på 2.semester av dette studiet. Det er muligens et fag eller to som vil bygge på første semester, men noen vår-semester-fag vil også være helt nye temaer for alle.

Jeg skal studere farmasi ved Høyskolen i Oslo og Akershus, dette er en bachelor som starter i August. Jeg er klar og har alt jeg trenger til å komme inn, det er bare disse g (faktisk 8) månedene som er problemet mitt.... ;)

Lenke til kommentar

Hva slags tjeneste er du fordelt til? Det finnes tjenester med mulighet for 18 mnd fgtj, men disse er ofte krevende tjenester man må konkurrere seg inn på. F.eks hundefører, grensejeger, NIS-troppen i Luftforsvaret, BRP (?) i luftforsvaret...
Ta evt kontakt med FPVS og hør om det er mulig å flyttes til slik tjeneste.

Lenke til kommentar

Utdanningene som starter i januar er GBK og UB.  Om det hadde vært en årsutdanning med lønn som startet i januar, og du hadde hoppet av etter 6 mnd hadde du likevel blitt pålagt 6mnd plikttjeneste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...