minimax Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg skal feste noen ledningslister langs noen gipsvegger og lurer på hva som er best å bruke til å feste med? (det er hull på ca. 3-4mm langs ledningslistene). Gipsanker (heter også ekspansjonsplugger såvidt meg bekjent) virker noe overdrevent, og plastplugger m/tilhørende skruer trodde jeg var en god ide inntil jeg leste det motsatte og at i verste fall kan det man henge opp bare rase ut. Så da er det spiker eller skruer igjen. Jeg så at de hadde noe som het gipsskruer hos Clas Ohlson, som så ut som vanlige treskruer med en spiss tupp og det hele -er en tre og gipsskrue egentlig det samme, og det meste vil fungere bare den er spiss? Til tyngre ting (speil, bilder) vil jeg bore hull og sette inn gipsanker, og til helt lette ting tenker jeg en liten stift/spiker vil holde. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Gips går i oppløsning lett. Best å bruke noe med plugger, treskruer funker dårlig. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Ledningslistene kan limes 1 Lenke til kommentar
minimax Skrevet 9. november 2016 Forfatter Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Ja, jeg tenkte å lime (med silikon, da det er veldig praktisk med en slik sprøyte) men da det er en ruglete overflate (strukturtapet tror jeg det heter) vil det henge dårlig. Evt. en kombinasjon med å feste dem skikkelig med noen få skruer, plugger, spiker eller hva som nå fungerer, og lime resten. Så plugger vil fungere greit til dette? Jeg var på Clas Ohlson og kjøpte 6x30mm nylonplugger og 4,2x25mm montasjeskruer, etter anbefaling fra en ansatt, men kan lett få byttet om de ikke er passende til denne bruken allikevel. Endret 9. november 2016 av minimax Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Jeg ville ikke boret hull i veggen kun for å feste en ledningskanal. Den skal ikke ta noen last så det holder lenge med små spiker/stifter dersom ikke limet på baksiden fungerer. Hvis du vil bruke lim på sprøyte finn deg noe montasjelim, ikke bruk vanlig silikon. Da vil kanalen sitte som støpt på veggen, men resultatet blir at tapeten sannsynligvis blir med dersom du skal demontere den igjen. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Som Mixy sier monteringslim/montasjelim er lurt, og enkelt. Ellers finnes det jo også en del god dobbeltsidig tape til dette formålet (og ledningelister på Clas ohlson kommer jo med slik teip på). Siden listen uansett ikke skal bære særlig mye vekt ville jeg bare brukt helt enkle gipsanker eller gipsplugger: Gipsanker: gipsplugg: Gipsskruer er ment for å feste gipsplater i stendere. De kan nok funke, men du lager potensielt stygge hull i gipsplata hvis de blir dratt ut. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 10. november 2016 Forfatter Del Skrevet 10. november 2016 Godt tips, men før jeg leste dette kjøpte jeg noen andre plugger og skruer på Biltema som visstnok skulle passe bedre: (5x30mm Universalplugg (kr. 39,90/100 stk.) Biltema) (4,2x32mm plateskrue (kr. 54,90/100 stk.) Biltema) I butikken fortalte de at pluggen har krage slik at den ikke faller inn i den hule veggen, og den skal visstnok også vri seg som en mothake. Skruene er 2mm lenger enn pluggen, men regner med at det skulle gå greit. Tidligere hadde jeg kjøpt plugg (nylonplugg 6x30mm (kr. 77,90/100 stk.) Clas Ohlson) og skruer (montasjeskrue 4,2x25mm (kr.52,90/150 stk.) Clas Ohlson) som jeg har forstått ikke fungerer til dette formålet allikevel: Er jeg helt på bærtur med disse pluggene og bør heller satse på montasjelim slik som en av disse: (Bygglim (kr. 29,90) Biltema) (Pattex Premium PL montasjelim (kr. 99,90) Clas Ohlson) ... jeg er derimot litt i tvil på sistnevnte da det står ""når du vil at noe skal sitte ekstra godt" og i så tilfelle kan det være like greit å bare bruke silikonen jeg allerede har, kanskje bare på noen få punkter på ledningslistene istedenfor langs hele? Og kanskje i tillegg feste listene med stift m/stort hode (stift (kr. 23,90/100 stk) Clas Ohlson)? Eller kanskje bruke de Clas Ohlson "montasjeskruene" (se høyere opp) jeg allerede har i tillegg til limet? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 disse plastpluggene er mere beregnet til og feste ting i betong,lim holder nok lenge,tec7 eller noe lignende,da får du ihvertfall ikke ned listen uten at noe annet følger med Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 (endret) Kurante skruer og plugger fra biltema, men med de må du også borre hull til å tre pluggen inn, det slipper du med begge mine forslag. Skruen må være lengre enn pluggen på de du har kjøpt, for at den skal klare å vri seg/åpne seg i bakkant. Pluggene du viser til på Clas.o. er til betong og teglstein, og vil ikke ha vesentlig bedre effekt i gips enn en spiker. Av lim ville jeg gåt for den siste montasjelimen fra Pattex. Skulle jeg gjort dette selv ville jeg gjort følgende: En gipsplugg i hver ende av listen + en midtveis eller 1/3 & 2/3 inn. En tynn montasjelimstripe i tillegg på baksiden av hele lengden til lista. Endret 10. november 2016 av steinrawr Lenke til kommentar
minimax Skrevet 10. november 2016 Forfatter Del Skrevet 10. november 2016 Kanskje like greit å bare smøre på limen bakpå ledningslistene da, sette de opp og samtidig banke et par spikre/stifter gjennom slik at de ikke faller ned mens limet tørker? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Hva slags ledning skal du henge opp? Vurdert letti-klips? De er designet for å feste ledninger langs gipsvegg. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 10. november 2016 Forfatter Del Skrevet 10. november 2016 Jo, de er fine, men jeg har allerede kjøpt noen fine ledningslister (Schneider 16x16mm) Det er flere tynne ledninger som går i samme kanal, så jeg tenkte en kabelkanal som denne ville være mindre rotete. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 Jobben er nå gjort og det gikk kjempebra: jeg påførte først en tynn stripe med silikon (jeg hadde allerede en silikonpatron i patronsprøyta mi), så spikret jeg fast ledningslista oppå denne med en 3-4 små spikerstifter, bare nok til å holde den på plass. Gikk veldig bra, så dette anbefales. Og ettersom jeg har brukt veldig lite silikon går jeg ut fra at å evt. fjerne ledningslistene ikke vil rive istykker for mye av tapeten. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Tro meg, tapeten kommer etter! Til å montere i gips bruker jeg gule plugger(når det er lette ting)og "driva" når det kommer til større ting + skruer. Sitter meget godt. Er borti disse tingene flere ganger i løpet av uken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå