Gå til innhold

Nå kan Tesla-eierne kjøpe mer rekkevidde rett i bilen


Anbefalte innlegg

Mange som ikke forstår helt hva dette går ut på, men det er som en lisens til IT-produkter. Windows Home er ikke noe billigere å utvikle eller distribuere enn Windows Pro, men de lager og selger den for at alle skal ha muligheten til å ha Windows installert på maskinen sin.

Det samme gjelder funksjoner i programmer. Du kjøper et program men alle funksjonene er ikke tilgjengelig før du kjøper lisenser for der. På den måten begrenser man kostnader ved å utvikle ett produkt og ikke flere og dette gjør der billigere for forbrukeren.

Tesla tjener litt mindre på bilen når de selger den og gjør da samtidig bilen tilgjengelig for flere. Om de vil oppgradere senere er valgfritt. Det er som PlayStation og X-Box. Disse selges ofte med tap og så håper de p ta det igjen på salg av spill og andre tjenester, men man kan kjøpe den og bruke den som Blueray spiller om man vil.

Dette gjelder også bare de, pr. d.d., 258 S60 bilene som er registrert i Norge. Ref: 

Endret av Hårek
Fjernet link
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du forstår ikke helt hva dette går ut på, men det er som en lisens til IT-produkter. Windows Home er ikke noe billigere å utvikle eller distribuere enn Windows Pro, men de lager og selger den for at alle skal ha muligheten til å ha Windows installert på maskinen sin.

Det samme gjelder funksjoner i programmer. Du kjøper et program men alle funksjonene er ikke tilgjengelig før du kjøper lisenser for der. På den måten begrenser man kostnader ved å utvikle ett produkt og ikke flere og dette gjør der billigere for forbrukeren.

Tesla tjener litt mindre på bilen når de selger den og gjør da samtidig bilen tilgjengelig for flere. Om de vil oppgradere senere er valgfritt. Det er som PlayStation og X-Box. Disse selges ofte med tap og så håper de p ta det igjen på salg av spill og andre tjenester, men man kan kjøpe den og bruke den som Blueray spiller om man vil.

Dette gjelder også bare de, pr. d.d., 258 S60 bilene som er registrert i Norge. Ref: 

Endret av Hårek
Fjernet link
Lenke til kommentar

 

 

 

Ingenting er besvart. Kun et par av dere ukritiske som har gått i forsvars-modus og godtar hva som helst. Ingen vits å prøve argumentere med slike engang.

 

 

Klart det er besvart, det er blitt besvart flere ganger i denne tråden. Forsvars-modus? godtar hva som helst? Problemet er vell at de som ikke er "blandt disse" har helt urelistisk tankegang og tror de kan få alt gratis her i livet. Vinklingen av hva som har skjedd er helt feil. Så om du føler noe er feil besvart så kan jo du gi ditt svar også da?

Lenke til kommentar

 

 

Takk for nyttig link.

 

Det som ikke fremgår like godt for denne diskusjonen i denne tråden er at bilens pris fra fabrikken er den samme.

Redusert motoreffekt er kostnadsfritt tillegg som vi ser på bildet fra utstyrslisten.

 

bmw_ekstrautstyr.jpg

 

Som vi leser i artikkelens siste avsnitt står det:

 

Denne modellen er kun tilgjengelig i Norge - rett og slett fordi ingen andre land har et system der en slik struping gir mening.

 

 

Dette har ingenting med at produsenter spekulerer i å tilby like motorer med forskjellig effekt for å øke (eller reduere om du vil) marginene på bilene...

 

Nettopp. Ser ut som det er dette mange ikke klarer å forstå. De ekstra pengene man må ut med for en modell som ikke har redusert effekt går til staten. Ikke til bilprodusenten.

Lenke til kommentar

Du har ikke skjønt poenget her.

 

Og uansett; Hvis modell A er billigere enn modell B så vil det også si at modell B er dyrere enn modell A.

 

Hva er det jeg ikke har skjønt? Det var en oversikt som viste at reduksjon av effekt var gratis, det samme gjelder for tesla bare at de reduserer prisen i tillegg. Mulig dette også er gjeldene for den bilen men det var det ingen oversikt over. 

 

Ja 75 er dyrere enn 60, det er det vell ingen som har påstått ikke er sant? Er det vell?

Lenke til kommentar

Poenget var:

 

Tesla selger to modeller til forskjellige priser. Den eneste forskjellen er et par bokstaver og tall i en konfigurasjonsfil som reduserer batterikapasiteten. Prisforskjellen går direkte til Tesla.

 

Noen påstår at dette er det samme som bilprodusentene gjør da de tilbyr like modeller med forskjellig effekt. Dette er ikke helt det samme.

 

Bilprodusentene selger bilene til samme pris men staten tar seg ekstra betalt for den med full effekt. Bilprodusentene tjener ikke nødvendigvis direkte på dette. Kun ved at flere får råd til å kjøpe bilen. Og igjen; prisforskjellen går til staten, Ikke til Volvo, BMW eller whatever.

 

Så kan det diskuteres om det er bra eller dårlig.

 

Tesla er på ingen måte først ute med dette. Som tidligere nevnt er dette vanlig for mange andre produkter. Det sløveste eksempelet jeg har sett er et FLIR-kamera hvor man kunne kjøpe det billigste med lavest oppløsning og færrest funksjoner og bare åpne en tekst-fil i minnet til kameraet og sette alle parametrene fra "false" til "true". Vips så hadde man den dyreste modellen.

Lenke til kommentar

Poenget var:

 

Tesla selger to modeller til forskjellige priser. Den eneste forskjellen er et par bokstaver og tall i en konfigurasjonsfil som reduserer batterikapasiteten. Prisforskjellen går direkte til Tesla.

 

Noen påstår at dette er det samme som bilprodusentene gjør da de tilbyr like modeller med forskjellig effekt. Dette er ikke helt det samme.

 

Bilprodusentene selger bilene til samme pris men staten tar seg ekstra betalt for den med full effekt. Bilprodusentene tjener ikke nødvendigvis direkte på dette. Kun ved at flere får råd til å kjøpe bilen. Og igjen; prisforskjellen går til staten, Ikke til Volvo, BMW eller whatever.

 

Så kan det diskuteres om det er bra eller dårlig.

 

Tesla er på ingen måte først ute med dette. Som tidligere nevnt er dette vanlig for mange andre produkter. Det sløveste eksempelet jeg har sett er et FLIR-kamera hvor man kunne kjøpe det billigste med lavest oppløsning og færrest funksjoner og bare åpne en tekst-fil i minnet til kameraet og sette alle parametrene fra "false" til "true". Vips så hadde man den dyreste modellen.

 

Jeg er helt klar over at staten tar inn penger, og de ikke tjener på det(iallefall ikke nevneverdig, da hadde det vell blitt blest om det). 

Og det samme er gjeldende for Tesla, de tok en modell(60), la til ekstra ting og økte ikke prisen. Altså bare fordeler og tesla tar ikke noe ekstra betalt for dette. 

 

EDIT: Prøvde å få inn litt mer detaljer rundt dette på bmw sin konfigurator, men den endrer ikke prisen engang når jeg legger til redusert effekt. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Jeg er helt klar over at staten tar inn penger, og de ikke tjener på det(iallefall ikke nevneverdig, da hadde det vell blitt blest om det). 

Og det samme er gjeldende for Tesla, de tok en modell(60), la til ekstra ting og økte ikke prisen. Altså bare fordeler og tesla tar ikke noe ekstra betalt for dette. 

 

Hva la de til 60?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er helt klar over at staten tar inn penger, og de ikke tjener på det(iallefall ikke nevneverdig, da hadde det vell blitt blest om det). 

Og det samme er gjeldende for Tesla, de tok en modell(60), la til ekstra ting og økte ikke prisen. Altså bare fordeler og tesla tar ikke noe ekstra betalt for dette. 

 

Hva la de til 60?

 

 

Større batteri, gratis. Som gir en god del fordeler ift lading. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er helt klar over at staten tar inn penger, og de ikke tjener på det(iallefall ikke nevneverdig, da hadde det vell blitt blest om det). 

Og det samme er gjeldende for Tesla, de tok en modell(60), la til ekstra ting og økte ikke prisen. Altså bare fordeler og tesla tar ikke noe ekstra betalt for dette. 

 

Hva la de til 60?

 

 

Større batteri, gratis. Som gir en god del fordeler ift lading. 

 

Nei. Batteriet er allerede i bilen. Og det koster deg 79000kr. å bruke hele.

 

Å låse opp den ekstra kapasiteten koster 9630 dollar (nærmere 79 000 kroner)

 

Lenke til kommentar

 

 

Større batteri, gratis. Som gir en god del fordeler ift lading. 

 

Nei. Batteriet er allerede i bilen. Og det koster deg 79000kr. å bruke hele.

 

Å låse opp den ekstra kapasiteten koster 9630 dollar (nærmere 79 000 kroner)

 

 

 

Nei, tidligere hadde 60 et annet batteri. Nå selges den til samme pris med ett større batteri som gir fordelene jeg nevnte over. Ønsker en 75 kan en fortsatt kjøpe den til samme pris som før.

 

Hvor vanskelig er dette å ta inn over seg? Altså at de har oppgradert bilen uten kostnad, ikke nedgradert.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at S60 ble lansert med et 75-batteri, og siden ble dette erstattet med et 75-batteri? :dontgetit:

 

Nei S60 kom først med en 60kWh batteripakke(ish, de er aldri 100%), da s40 eksisterte kunne de gjøre det samme. Altså oppgradere til s60(altså de ble levert med 60 pakker begge to, hørte vi rama skrik da? Nei). 

 

Så bestemte tesla seg for å kvitte seg med 60 pakken og installerte kun fra 75 og oppover, men en kunne fortsatt kjøpe en 60 til samme pris men man fikk da en større pakke på kjøpet som en ikke kunne bruke fult ut pga SW begrensning. 

Lenke til kommentar

Som jeg sa så går dette ikke frem av artikkelen. Der står det at den ble lansert med 75kwH-batteri.

 

Mulig det kommer dårlig frem, men den ble relansert med 75kWh pakke, før det hadde den 60 og 40 hadde samme. Har vært flere overganger, fra 70 til 75 ble noen levert med større batteri, og det samme med 85 til 90 og sikkert opp til 100 også. Men dette var midlertidige løsninger i en overgang. 

Lenke til kommentar

Kommentar;

Denne tråden er en smule storm i vannglass. Underlig hvordan enkelte merker (eller trender) kan skape mye rabalder selv for den minste ting.

 

Det er som med Apple. Tesla er et yndet hatobjekt, og enkelte griper en hver anledning til å rakke ned på Tesla for den minste ting (og ikke-ting som i denne tråden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...