Gå til innhold

Nå kan Tesla-eierne kjøpe mer rekkevidde rett i bilen


Anbefalte innlegg

Her forstår jeg overhodet ikke hva du mener. Er det enkelt å øke effekten på en bil når den er solgt i utlandet?

Om et bilselskap velger å selge en bil til rabattert pris og nedsatt effekt i utlandet så er det for enkelt å tune bilen opp til makseffekt. Man må ha en barriere slik at det er vanskelig for brukeren å få tilgang til den fulle ytelsen, ellers vil alle kjøpe den rabatterte utgaven og stille opp effekten selv.

 

Jeg kan benytte et annet eksempel: Oscilloskop

 

Kjøper man ett oscilloskop i dag så kan man få det ganske billig, om man ikke har høye krav til ytelse. Men trenger man f.eks større frekvensspektrum, så kan man ringe til leverandøren og be om dette. Så sier leverandøren, "Så klart kan du få dette, det blir 20.000 kroner, takk." Sier du ja, så vil du få en epost med en (ca) 20-siffret kode du kan trykke inn på oscilloskopet, og plutselig har du ytelsen du trenger.

 

Her har leverandøren barrieren som trengs for å kunne levere alle oscilloskop med samme hardware, uten å bekymre seg veldig for at noen vil klare å låse opp funksjonalitet de ikke har betalt for. Med en 20-siffret kode finnes det ca hundre milliarder milliarder kombinasjoner, så man skal sitte og trykke lenge før man finner riktig kode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Prisene øker og øker, Tesla har økt prisene sine med over 60% siden 2013. Hvilke andre produsenter har gjort det i samme tidsrom?

El bil eller fosil..

 

Og likevel hører man at prisene på batterier har falt, men Tesla fortsetter å øke prisene?

Tesla har økt prisene, spesielt i Norge. Dette er til stor grad fordi dollarkursen har gått fra 5,8 til 8,4 over de siste årene, og Tesla priser bilene sine i dollar, justert for dollarkurs og avgifter i de forskjellige markedene. Utover dollarkursen har Tesla kontinuerlig introdusert mer og mer funksjonalitet på bilene sine som standard.

 

Noe av økningen er nok også bare fordi Tesla *kan* øke prisene. Så lenge prisene er konkurransedyktige står Tesla fritt til å øke prisene så mye de vil. Tesla er en bedrift som forsøker tjene mest mulig penger, ikke en veldedig organisasjon.

 

 

Dette gjør vel også andre amerikanske bilprodusenter? Cadillac,Chevrolet, Chrysler, GMC, Buick?

Ingen av disse har hatt en prisøkning på 60%? Og en pris reduksjon om kursen faller er vel også lite trolig?

 

Uansett, ellers enig i poenget ditt om at de kan øke prisene nettopp fordi de kan..

Noe som igjen motstrider poenget om at prisen for en 60kWh bil er lavere enn 75kWh, da det nok er et ganske saftig påslag på 75 som vi snart kommer til å se som den nye normalen.. Fordi de kan! Og kundene jubler!

Lenke til kommentar

 

 

 

Fosilbiler leveres jo også med elektronisk begrensning av motorkraft, så dette er på ingen måter sleipt. Man kjøper en billigere bil og har muligheten til å oppgradere ved behov.

 

Skulle gjerne ha fjernet sperren på diesel bilen min og fått de 50 ekstra hestene jeg ikke hadde råd til da bilen var ny..

 

Du blander her med avgifter..

Utstyret som trengs for å få effekten, har du allerede fått og betalt for.

Vis meg hvor de tilbyr gratis chiptuning!?

 

 

Usikker på om du forstod det helt.

Chip tuning handler først og fremst om å øke ladetrykk og mange andre parametere over de marginene fabrikken har satt som sikkerhetsmarginer. For motorer levert med forskjellig effekt fra fabrikk er ikke kostnaden med å levere bilen som ny med en type software eller en annen, særlig stor (gratis er min påstand). Gitt at bremser osv er likt og bilen er identisk.

Tror ikke du forstod helt.

Det er helt vanlig å bygge identiske motorer, med forskjellig software.

Det er også mange eksempler på ekstrautsyr som er ferdig montert i biler, og kun trenger å sette inn f.eks en bryter for å "aktiveres". Tesla har ikke gjort noe annet nytt, enn å tilby dette enda enklere enn det de andre bilprodusentene gjør. Tror faktisk ikke en ny produksjonslinje for et 60kwh ville gjort den billigere, i det minste ikke med det lille volumet som blir produsert.

Lenke til kommentar

 

Her forstår jeg overhodet ikke hva du mener. Er det enkelt å øke effekten på en bil når den er solgt i utlandet?

Om et bilselskap velger å selge en bil til rabattert pris og nedsatt effekt i utlandet så er det for enkelt å tune bilen opp til makseffekt. Man må ha en barriere slik at det er vanskelig for brukeren å få tilgang til den fulle ytelsen, ellers vil alle kjøpe den rabatterte utgaven og stille opp effekten selv.

 

Jeg kan benytte et annet eksempel: Oscilloskop

 

Kjøper man ett oscilloskop i dag så kan man få det ganske billig, om man ikke har høye krav til ytelse. Men trenger man f.eks større frekvensspektrum, så kan man ringe til leverandøren og be om dette. Så sier leverandøren, "Så klart kan du få dette, det blir 20.000 kroner, takk." Sier du ja, så vil du få en epost med en (ca) 20-siffret kode du kan trykke inn på oscilloskopet, og plutselig har du ytelsen du trenger.

 

Her har leverandøren barrieren som trengs for å kunne levere alle oscilloskop med samme hardware, uten å bekymre seg veldig for at noen vil klare å låse opp funksjonalitet de ikke har betalt for. Med en 20-siffret kode finnes det ca hundre milliarder milliarder kombinasjoner, så man skal sitte og trykke lenge før man finner riktig kode.

 

 

Det er ikke bilprodusentene man betaler inn bilavgifter til? De går uavkortet til staten.

 

Om en kunde i etterkant øker effekten må bilen godkjennes med denne effekten og høyere avgift betales inn til statskassen.

 

Lenke til kommentar

Tror ikke du forstod helt.

Det er helt vanlig å bygge identiske motorer, med forskjellig software.

Det er også mange eksempler på ekstrautsyr som er ferdig montert i biler, og kun trenger å sette inn f.eks en bryter for å "aktiveres". Tesla har ikke gjort noe annet nytt, enn å tilby dette enda enklere enn det de andre bilprodusentene gjør. Tror faktisk ikke en ny produksjonslinje for et 60kwh ville gjort den billigere, i det minste ikke med det lille volumet som blir produsert.

 

 

Det er ganske vanlig ja. Og prisen for bilen med samme motor er ofte også den samme uavhengig av softwaren?

Avgiften i landet den skal registreres er det som er forskjellen.

 

Autopilot hardware er et godt eksempel på det du sier, men her er det også softwaren som koster å utvikle.

Men det samme vil jeg ikke kunne si gjelder for batteriene.

 

Når alle tall viser at kostnader på batteriproduksjon har falt enormt de siste årene, er det ganske sikkert at dagens 75kHw batteri koster mindre å produsere/kjøpe enn et tidligere 60kHw batteri gjor for 1 år siden.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke bilprodusentene man betaler inn bilavgifter til? De går uavkortet til staten.

 

Om en kunde i etterkant øker effekten må bilen godkjennes med denne effekten og høyere avgift betales inn til statskassen.

Jeg har ikke snakket om avgifter. Se bort i fra avgifter.

 

 

Men da er det heller ingen prisforskjell? For markeder uten avgifter selges heller ikke biler med redusert effekt?

Lenke til kommentar

Dette gjør vel også andre amerikanske bilprodusenter? Cadillac,Chevrolet, Chrysler, GMC, Buick?

Ingen av disse har hatt en prisøkning på 60%? Og en pris reduksjon om kursen faller er vel også lite trolig?

De aller fleste bilene som selges i Norge er produsert i Europa. Teslas biler er det største unntaket.

 

Og med Tesla har man den faktoren at fordi det ikke avgifter på den, så endrer hele bilprisen seg i forhold til dollarkursen. Skal man f.eks importere en Mustang, så koster den kanskje noe sånt som 300.000, og er pålagt 500.000 i engangsavgift. Går dollarkursen fra 5 til 10 kroner, så vil selve bilen gå opp fra 300.000 til 600.000 kroner, mens totalprisen går opp fra 800.000 til 1.100.000 kroner. Effekten av en dobling i pris oppleves ikke som en dobling pga avgiftene.

Lenke til kommentar

Blir helt lamslått av at enkelte har problemer med å forstå dette.

 

Tesla åpner opp for en bredere kundegruppe; de som ikke har råd, eller synes S75 er for dyrt.

Spørsmålet er hvor mye salg S60 vil stjele fra S75. Men dette har de nok regnet på, akkurat som alle andre bedrifter som lanserer et rimeligere produkt enn sin toppmodell.

 

Vinn-vinn-situasjonen her er alt både kunden og Tesla vinner med akkurat denne enkle løsningen: Kunden kan låse opp (veldig enkelt) etterhvert hvis behov. Tesla tjener penger de ellers ikke hadde fått om de skulle produsere en ren 60-pakke.

Lenke til kommentar

 

Tesla har nok regnet på det..

 

Hvis en S75 til 655k har 30% margin vil en S60 til 585k bare ha 16% margin. Hver 'tapte' S75-salg må da konverteres til *2* S60-salg for at Tesla skal gå i null med denne løsningen, forutsatt at *ingen* oppgraderer i etterkant.

 

 

Hvordan var den tommelfingerregelen igjen? Hvis du senker prisen på bil med $5k så dobles salget? Høres helt greit ut dette..

 

 

 

 

Edit:Hmm, nå er plutselig både S60 og S75 20k dyrere enn for 10 minutter siden(hhv 675k og 605k nå, 655k og 585k før kl08). Jaggu bra jeg ikke satt med fingeren klar på bestill-knappen nå, da hadde jeg blitt muggen!

 

Ved din tommelfinger regel forutsetter det at man har konkurrerende salg mot andre produsenter.

Her legger Tesla opp til konkurranse mot seg selv... :wallbash:

 

Så i stede for å selge 2 like biler med samme kost og margin, må de nå selge 3 biler for å sitte igjen med samme overskudd...

 

Det er sjelden jeg ser noen som går så hardt inn for å ikke forstå som du gjør her..

 

At Tesla konkurrerer kun mot seg selv er en gedigen misforståelse, de konkurrerer mot *alle* bilprodusenter. Litt som at alle fremtidige 'Tesla-killere' like gjerne kan kalles 'fossilbil-killere'.

 

Det er heller ingen automatikk i at alle som kjøper S60 heller hadde kjøpt S75 hvis S60 ikke fantes, tror heller det er sånn at de i stedet hadde kjøpt et helt annen merke. Eller så holder de ut til Model 3 kommer..

Lenke til kommentar

 

Dette blir GARANTERT ikke hacket, absolutt ikke...

Dette vil i så fall lett oppdages ved service hos Tesla, og da ryker garantert garantien. Kanskje ikke så smart når man har kjøpt en så dyr bil.

Er allerede mulig å aktivere både autopilot, supercharging, 75 batteri og også Ludicrous på sent leverte P85D som har batteripakke med det selv om det ikke er betalt for.

Tesla finner ikke ut en dritt. Man kobler bilen fra Tesla Mothership, Ja de Tesla kaller det faktisk det ;) Og så er det bare å kjøre på.

Når garantien går ut kommer folk ihverfall til å gi F og kommer nok til å bli veldig vanlig å bare aktivere uten å betale Tesla en krone. Så idiotisk trekk av Tesla og ikke noe de kan gjøre med det.

Lenke til kommentar

 

 

Dette blir GARANTERT ikke hacket, absolutt ikke...

Dette vil i så fall lett oppdages ved service hos Tesla, og da ryker garantert garantien. Kanskje ikke så smart når man har kjøpt en så dyr bil.

Er allerede mulig å aktivere både autopilot, supercharging, 75 batteri og også Ludicrous på sent leverte P85D som har batteripakke med det selv om det ikke er betalt for.

Tesla finner ikke ut en dritt. Man kobler bilen fra Tesla Mothership, Ja de Tesla kaller det faktisk det ;) Og så er det bare å kjøre på.

Når garantien går ut kommer folk ihverfall til å gi F og kommer nok til å bli veldig vanlig å bare aktivere uten å betale Tesla en krone. Så idiotisk trekk av Tesla og ikke noe de kan gjøre med det.

Bare en ekstra ting så krever det så klart rooting av bilen for å aktivere det. Er allerede mange som har det og vet hvordan.

I usa er det flere vrakede biler som er deaktivert av Tesla. Men som er fikset og aktivert igjen utenom Tesla. De går mot sin egen server som en av de som rooter disse bilene i usa har satt opp.

Man har kjøpt bilen så man eier den. Man står da fritt fram til å bruke funksjonene og åpne som bilen faktisk har mulighet for. Blir akkurat samme som på mobiler. Vært flere saker der og produsentene har ikke kunne gjøre noen ting utenom å nekte garanti. Siden kunden eier enheten.

Lenke til kommentar

 

Dette gjør vel også andre amerikanske bilprodusenter? Cadillac,Chevrolet, Chrysler, GMC, Buick?

Ingen av disse har hatt en prisøkning på 60%? Og en pris reduksjon om kursen faller er vel også lite trolig?

De aller fleste bilene som selges i Norge er produsert i Europa. Teslas biler er det største unntaket.

 

Og med Tesla har man den faktoren at fordi det ikke avgifter på den, så endrer hele bilprisen seg i forhold til dollarkursen. Skal man f.eks importere en Mustang, så koster den kanskje noe sånt som 300.000, og er pålagt 500.000 i engangsavgift. Går dollarkursen fra 5 til 10 kroner, så vil selve bilen gå opp fra 300.000 til 600.000 kroner, mens totalprisen går opp fra 800.000 til 1.100.000 kroner. Effekten av en dobling i pris oppleves ikke som en dobling pga avgiftene.

 

 

Få, om noen av de listet produserer bilene sine i Europa..?

 

Om en økning på 60% skyldes en valuta økning, burde man ikke sett den samme prisutviklingen feks på produktene til Apple?

Det har som kjent vært en prisøkning også her, men på 13%. Her er det i tillegg avgifter.

 

Uansett en avsporing vi ikke ser ut til å bli enige om.

Lenke til kommentar

Blir helt lamslått av at enkelte har problemer med å forstå dette.

 

Tesla åpner opp for en bredere kundegruppe; de som ikke har råd, eller synes S75 er for dyrt.

Spørsmålet er hvor mye salg S60 vil stjele fra S75. Men dette har de nok regnet på, akkurat som alle andre bedrifter som lanserer et rimeligere produkt enn sin toppmodell.

 

Vinn-vinn-situasjonen her er alt både kunden og Tesla vinner med akkurat denne enkle løsningen: Kunden kan låse opp (veldig enkelt) etterhvert hvis behov. Tesla tjener penger de ellers ikke hadde fått om de skulle produsere en ren 60-pakke.

 

Hvordan er en 60kHw et rimeligere produkt når det er samme produkt? Hvorfor er det ikke 75kHW som er overpriset?

 

Om 100% av salget i dag er 60kHw biler med 75kWh batterier så taper Tesla 20% av produksjonskapasiteten for hver bil de lager. 

 

Hvor mange som ved senere anledning betaler for oppgraderingen er usikkert, men når erfaringen viser at tilgjengelig strøm på batteriet ikke var mer enn 5% økning er det sannsynligvis ikke snakk om mange.

Lenke til kommentar

 

Det er sjelden jeg ser noen som går så hardt inn for å ikke forstå som du gjør her..

 

At Tesla konkurrerer kun mot seg selv er en gedigen misforståelse, de konkurrerer mot *alle* bilprodusenter. Litt som at alle fremtidige 'Tesla-killere' like gjerne kan kalles 'fossilbil-killere'.

 

Det er heller ingen automatikk i at alle som kjøper S60 heller hadde kjøpt S75 hvis S60 ikke fantes, tror heller det er sånn at de i stedet hadde kjøpt et helt annen merke. Eller så holder de ut til Model 3 kommer..

 

 

Man kan være ganske sikker på at alle som har kjøpt en S60 hadde kjøpt den samme bilen om den het S75 gitt at prisen var den samme.

 

Det er ingen logisk forklaring på hvorfor to identiske biler skal ha 70 tusen i prisforskjell.

Den eneste grunnen slik jeg ser det, er for å legge inn en ytterligere prisøkning på 70.000 når S60 tas ut av assortementet.

Lenke til kommentar

Få, om noen av de listet produserer bilene sine i Europa..?

 

Om en økning på 60% skyldes en valuta økning, burde man ikke sett den samme prisutviklingen feks på produktene til Apple?

Det har som kjent vært en prisøkning også her, men på 13%. Her er det i tillegg avgifter.

 

Uansett en avsporing vi ikke ser ut til å bli enige om.

Det selges ikke nevneverdig Cadillac, Chevrolet, Chrysler, GMC eller Buick i Norge. Og mye av det som selges er bruktbiler. (Av disse merkene er det Cheverolet som det selges mest av, hele *to* stk hittil i år.)

 

Og Apple produktene produseres i Kina, så dollarkursen er ikke like viktig.

Lenke til kommentar

 

Blir helt lamslått av at enkelte har problemer med å forstå dette.

 

Tesla åpner opp for en bredere kundegruppe; de som ikke har råd, eller synes S75 er for dyrt.

Spørsmålet er hvor mye salg S60 vil stjele fra S75. Men dette har de nok regnet på, akkurat som alle andre bedrifter som lanserer et rimeligere produkt enn sin toppmodell.

 

Vinn-vinn-situasjonen her er alt både kunden og Tesla vinner med akkurat denne enkle løsningen: Kunden kan låse opp (veldig enkelt) etterhvert hvis behov. Tesla tjener penger de ellers ikke hadde fått om de skulle produsere en ren 60-pakke.

 

Hvordan er en 60kHw et rimeligere produkt når det er samme produkt? Hvorfor er det ikke 75kHW som er overpriset?

 

Om 100% av salget i dag er 60kHw biler med 75kWh batterier så taper Tesla 20% av produksjonskapasiteten for hver bil de lager. 

 

Hvor mange som ved senere anledning betaler for oppgraderingen er usikkert, men når erfaringen viser at tilgjengelig strøm på batteriet ikke var mer enn 5% økning er det sannsynligvis ikke snakk om mange.

 

Dette er merkelig. Den er rimeligere fordi den koster 80 000 mindre...? 

100% s60 skjer ikke. Hvis 10000 kunder velger et annet bilmerke fordi de ikke har råd til S75, og Tesla ikke har noe rimeligere, så taper Tesla ennå mer.

Hvis oppgraderingen er så dårlig, er det ikke veldig opplagt å bare gå for S60 og spare 80 000kr?

Mener du at dette er en dårlig deal for Tesla, eller kundene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...