Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattehjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å finne enhetskostnaden til en kostnadsfunksjon, så dividerer man kostnadsfunksjonen med enheten, som i dette tilfellet er x.

For å finne hvilken verdi som gjør enhetskostnaden minst, så må man derivere funksjonen, som du har gjort. Da finner du grensekostnaden/marginalkostnaden. Videre så sette du grensekostnaden lik enhetskostnaden, og løser med hensyn til x

Lykke til!

Lenke til kommentar

For å finne enhetskostnaden til en kostnadsfunksjon, så dividerer man kostnadsfunksjonen med enheten, som i dette tilfellet er x.

For å finne hvilken verdi som gjør enhetskostnaden minst, så må man derivere funksjonen, som du har gjort. Da finner du grensekostnaden/marginalkostnaden. Videre så sette du grensekostnaden lik enhetskostnaden, og løser med hensyn til x

Lykke til!

Takk for svar :)

Utrykket for grensekostnaden har jeg funne til K'(x) =3x^2/400+75

Utrykket til enhetskostnaden var litt feil i første utregning, når jeg tok ledd for ledd så fikk jeg E'(x) = x/200-1080/x

Mener du da at jeg skal sette 3x^2/400+75 = x/200-1080/x ?

Du skal sette GK=EK, der GK er grensekostnad og EK enhetskostnad. Funksjonen for enhetskostnaden får du ved å dele kostnadsfunksjonen med X, og da får du et annet uttrykk enn det du har skrevet :)

Lenke til kommentar

Lykke til!

Takk for svar :)

Utrykket for grensekostnaden har jeg funne til K'(x) =3x^2/400+75

Utrykket til enhetskostnaden var litt feil i første utregning, når jeg tok ledd for ledd så fikk jeg E'(x) = x/200-1080/x

Mener du da at jeg skal sette 3x^2/400+75 = x/200-1080/x ?

Du skal sette GK=EK, der GK er grensekostnad og EK enhetskostnad. Funksjonen for enhetskostnaden får du ved å dele kostnadsfunksjonen med X, og da får du et annet uttrykk enn det du har skrevet :)

Kunne du ha vist med noen andre tall evt, så kan jeg regne ut selv? Forventer ikke at du gidder det, men føler jeg surrer enormt nå når selve kostnadfunksjonen er brøk osv. Sikkert en enkel sak, men

Enhetskostnaden finner du ved å ta kostnadsfunksjonen og dele på X, altså ikke derivere den først slik som du har gjort. Det du får da er E(x)=1/400 x^2 +75 +1080/x

Grensekostnaden får du ved å derivere kostnadsfunksjonen, slik som du har gjort riktig.

Neste steg er da å sette E(x)=GK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...