Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper trakk seg ifra handel

Uferdig Setnin

Anbefalte innlegg

Hei,

Så jeg kjøpte inn deler ifra komplett som en "kunde" ville ha satt sammens til en pc. Men dagen etterpå han godtar avtalen så trekker han seg. Jeg påpekte att om han godtok ville avtalen bli bindende.

Det jeg lurer på er, i forbrukerkjøpsloven står dette

"Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut."

Kan jeg ta noen form for kompansjon eller "erstatning" da han trakk seg? Jeg tviler på jeg får solgt maskinen til samme pris om jeg prøver å selge den til noen andre, evt så kan jeg berre sende den i retur, men da må jeg bruke ett x-antall arbeidstimer på dette.

Ifra privat til privat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bruke forbrukerkjøpsloven.

Se heller på avtaleloven.

Avtaleloven er ikke noe substitutt for forbrukerkjøpsloven. Jeg ville nok forsøkt kjøpsloven...

Det var ikke ment som substitutt. Men om en avtale er inngått og deretter brutt så er det naturlig å ta en titt i avtaleloven.

Jeg burde kanskje utbrodert det mer, men skriver fra mobil mens jeg er på farten og det ble med det det ble.

Lenke til kommentar

Ovenfor Komplett: Angrefristloven

Ovenfor "kunden": Tror ikke du kommer så langt med henvisning til lovverk, prøv heller å forklare situasjonen og be om et avlysningsgebyr på en sum du tror han kan gå med på. Setter kunden seg til motverge så får man bare bite i seg lærdommen og avtale et avlysningsgebyr ved neste kunde og anledning. Enten det eller at kunden bestiller varene selv og du bare tropper opp som monteringshjelp. Viser han sympati for alt bryet det har medført for deg så gir han deg kanskje noe for det. Er det snakk om vennskap kan det være naturlig å be om hjelp tilbake i forholdsmessig størrelse til hjelpen du ga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...