Uferdig Setnin Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Hei, Så jeg kjøpte inn deler ifra komplett som en "kunde" ville ha satt sammens til en pc. Men dagen etterpå han godtar avtalen så trekker han seg. Jeg påpekte att om han godtok ville avtalen bli bindende. Det jeg lurer på er, i forbrukerkjøpsloven står dette "Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut." Kan jeg ta noen form for kompansjon eller "erstatning" da han trakk seg? Jeg tviler på jeg får solgt maskinen til samme pris om jeg prøver å selge den til noen andre, evt så kan jeg berre sende den i retur, men da må jeg bruke ett x-antall arbeidstimer på dette. Ifra privat til privat. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Er det en løsning å sende inn delene på returretten til komplett? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Du kan ikke bruke forbrukerkjøpsloven. Se heller på avtaleloven. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Du kan ikke bruke forbrukerkjøpsloven. Se heller på avtaleloven. Avtaleloven er ikke noe substitutt for forbrukerkjøpsloven. Jeg ville nok forsøkt kjøpsloven... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Dersom du har akseptert avbestillingen har du krav på å få dekket tapet du har hatt. Det er uklart om du har hatt noe særlig tap her (porto for eventuell retur til Komplett). Plunder og heft er ikke erstatningsmessig vernet. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Du kan ikke bruke forbrukerkjøpsloven. Se heller på avtaleloven. Avtaleloven er ikke noe substitutt for forbrukerkjøpsloven. Jeg ville nok forsøkt kjøpsloven... Det var ikke ment som substitutt. Men om en avtale er inngått og deretter brutt så er det naturlig å ta en titt i avtaleloven. Jeg burde kanskje utbrodert det mer, men skriver fra mobil mens jeg er på farten og det ble med det det ble. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Ovenfor Komplett: Angrefristloven Ovenfor "kunden": Tror ikke du kommer så langt med henvisning til lovverk, prøv heller å forklare situasjonen og be om et avlysningsgebyr på en sum du tror han kan gå med på. Setter kunden seg til motverge så får man bare bite i seg lærdommen og avtale et avlysningsgebyr ved neste kunde og anledning. Enten det eller at kunden bestiller varene selv og du bare tropper opp som monteringshjelp. Viser han sympati for alt bryet det har medført for deg så gir han deg kanskje noe for det. Er det snakk om vennskap kan det være naturlig å be om hjelp tilbake i forholdsmessig størrelse til hjelpen du ga. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 9. november 2016 Forfatter Del Skrevet 9. november 2016 Nestegang skal jeg ha nemnt ett "avbestillingsgebyr" eller noe ala dette og få vedkommende til å godta dette. Han ville visst ha pcn allikavel. Tusen takk uansett tho Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Angrerettloven gjelder kun ved salg til forbruker. Om tingen er kjøpt for å selge videre med profitt har ikke ts angrerett. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Jeg ville like vel forsøkt å returnere varene til komplett på åpent kjøp, da minimerer du dine og kundens kostnader. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Evt. kan man vel foreta et dekningssalg? Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 11. november 2016 Forfatter Del Skrevet 11. november 2016 Jeg ville like vel forsøkt å returnere varene til komplett på åpent kjøp, da minimerer du dine og kundens kostnader. Går bort en arbeidstime på dette tho, littt for tungvindt imo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå