LMH1 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) – Ikke gigabit-bredbånd som gjør fiber viktig Trenger vi egentlig bredbånd med en hastighet på 1 Gbit/s hjemme? Les hele saken Direktør for fastnett i Nokia, Federico Guillén, er leder for avdelingen som jobber med de riktig store hastighetene. Han slår fast at fiberbasert bredbånd strengt tatt ikke trengs for å levere de hastighetene folk trenger. – I realiteten er noen hundre megabiter per sekund nok for de fleste. Fire TV-kanaler med HD-TV tar 42 Mbit/s, med fire 4K-kanaler trenger du 80 Mbit/s. Har du 200 Mbit/s, kan du se fire kanaler med 8K Trenger man egenlig fly? Når båt\bil eller tog gjør samme måte bare billigere å produsere? Trenger man egentlig fiber når TP kabelene gjør samme jobb bare billigere å prioriter? Snakk om gammeldags holdning dette? Hvis canaldigital\telenor og andre levrandørene er enig i dette, kunne de gitt rask hastighet lav pris slik at markedet selv kan vurdere hva man skal gå for. Trenger man dekoder\telefoni løsning når internet kan gjøre samme gjennom webtv og nettflix eller skype? Men fremdeles er koblingsalg et tema. Han kan jo laste ned noe spill eller ta backup av 10 TB harddisk så man han spørre seg hva går raskest av 500 mbit linje og 1 gigabit. Endret 9. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Rim Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 78 prosent av norske husstander har nå tilgang til bredbånd med hastighet på minst 100 Mbit/s. (http://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/stor-%C3%B8kning-i-tilgangen-til-h%C3%B8yhastighets-bredb%C3%A5nd) Gjennomsnittshastigheita for private breiband aukar frå 40,2 Mbit/s til 43,0 Mbit/s i andre kvartal for landet sett under eitt. Det siste året har gjennomsnittshastigheita stige med 36,5 prosent. (https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/inet/kvartal/2016-09-14#content) Jeg vil også peke på et utdrag fra rapporten fra NKOM (Nexia): Lønnsomhet i bredbåndsutbygging I tillegg til utbyggingskostnader pr aksess, er den viktigste driveren for lønnsomhet i et fibernett såkalt penetrasjon: Andelen av mulige kunder som faktisk blir det. Som en tommelfingerregel må man oppnå 50 % penetrasjon før et nett blir lønnsomt. Dette kommer ikke med en gang - det tar ofte noen år før et felt får nødvendig penetrasjon. I tillegg åpnes mange felt hvert eneste år, noe som gjør at det tar 5-10 år før hele nettet har kommet opp i en penetrasjon som muliggjør bedriftsøkonomisk lønnsomhet Anyways, jo det kan nok være krav om raskere enn 1 Gbps aksesser men ikke før om mange år i så fall. Det ser vi av hvor vi er i dag, og at markedet ligger på 43 Mbps. Samtidig er det slik at når brukere får tilgang til mer hastighet så vil de benytte seg av det i større grad. Per nå så leveres kanskje 1-200 Mbps av aksessen med linær TV. Når 5-700 Mbps ikke er nok så vil nok trafikken på linær TV være mye lavere. Jeg håper også at vi får mer fokus på latency enn throughput på aksessene og bekjempelse av bufferbloat fra aksess til core. Det vil være mer naturlig å fokusere på lavere latency og "responsiveness" enn throughput, spesielt med alle cloud-løsningene som kommer. Det vil være mer naturlig å fokusere på throughput fra datasenterene og latency fra de tynne klientene du har hjemme. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. november 2016 Forfatter Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Må si jeg sliter å forstå det du skriver: Lønnsomhet i bredbåndsutbygging I tillegg til utbyggingskostnader pr aksess, er den viktigste driveren for lønnsomhet i et fibernett såkalt penetrasjon: Andelen av mulige kunder som faktisk blir det. Som en tommelfingerregel må man oppnå 50 % penetrasjon før et nett blir lønnsomt. Dette kommer ikke med en gang - det tar ofte noen år før et felt får nødvendig penetrasjon. I tillegg åpnes mange felt hvert eneste år, noe som gjør at det tar 5-10 år før hele nettet har kommet opp i en penetrasjon som muliggjør bedriftsøkonomisk lønnsomhet Sannheten er vel for internetlevrandør ikke er dyrere å tilby 1 gigabit til 600 kr måneden. En 500 mbit til 600 kr eller 1000 kr måneden muligens man taper inntekten noe? Hele handler om GPON vs P2P der enkel forbindeler slipper å splitte fiberen. Men ja blir nok dyrere å tilby 40 Gpon eller 10 GPON. Nå har jeg ingen i mot enkelte har egene meninger men jeg mener det sverter interiessen til 1% kanskje av de som er villig å betale for å få topp hastighet. Da du vet 1 gigabit har vært standard internt i hjemmenettet siden 2005 uten det ble solgt som luksus produkt. Bare i 2015 kom altibox og homenet på banen med 1 gigabit\s til hjemmebruk. I 2000 tallet til 2015 var det bedrift produkt. Endret 9. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Får å svare på tittelen vil jeg påstå man generellt sett ikke trenger det på mange år. Joda, det finnes de enkeltpersonene som har behov for raskere nett enn en mellomstor bedrift, men det er unntaket. Selv har jeg vel 35mbit, laster ned spill, streamer netflix osv og tar backup online uten problemer Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. november 2016 Forfatter Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Jeg har 30 mbit i protest mot canaldigital, egentlig vil jeg ha langt høyere hastighet. På grunn av jeg må laste ned dag og natt for å bli ferdig. Ofte 15 timer daglig. Ulempen de koster i form av økte strømkostnader, og er kun snakk om hundre lapp ekstra. Så totaltsett sparer jeg ikke penger på det, men når canaldigital ikke gidder å tilby fiber\docsis 3.1 er det forståelig. Hvorfor skal jeg donere penger til canaldigital når de ikke gjør en dritt for meg? Ikke en gang gidder de å svare på epost. Overlater det til kundesenteret som kommer med tåpelig svar. Nå er jo mere behagelig å kjøre bil i 150 km\t selv om de fleste klarer seg med 120 km\t. Samme er det med bredbånd hvorfor sløse bort tid på noe som koster så lite å tilby? Er det kun konkuransen som hindrer å komme med rask bredbånd til fornuftig pris. Ville byttet til homenet\bayonettet på dagen hvis jeg fikk gjort det. Men per dags dato er det ikke mulig. Da jeg er 99% sikker med G.fast\Dosis 3.1 er det mulig å tilby raskere hastighet. Særlig fiber. kunne man bare tatt prisen for å legge fiber og fått fast pris uansett hastighet hadde det lønnet seg. Per dags dato er borettslag avtale eneste man får billig bredbånd. Ulempen der man må ha TV avtale i 99% av tilfelene. Untaket er studentboliger kanskje har andre ordninger. Endret 9. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Finn på noe annet mens du laster ned Hvor mange hundre GB er ditt behov for nedlasting pr dag egentlig? Med 35mbit kan man laste ned over 350gb pr dag, av ren nyskjerrighet lurer jeg på hvor mye du laster ned? gigabit er forresten godt over 10TB data pr dag... Misstenker at det er mer vanene dine enn linjen som er "problemet" Endret 9. november 2016 av aklla 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. november 2016 Forfatter Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Med caching server kunne jeg kanskje halvert mitt behov da mye laster jeg pc for pc. Men innrømmer jeg har ikke klart å finne løsning som holder og som funger i alle tilfeller. Mye spill jeg laster ned men også linux distribusjoner etc. Du merker hvis du laster ned og spiller youtube da er youtube helt ubrukelig. Endret 9. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Må si jeg aldri har lagt merke til det nei, jeg kan fint f.eks streame filmer samtidig som jeg laster ned og surfer på nett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå