AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Hei, Selv om det ikke er en veldig intrikat problemstilling ønsker jeg å være annonym for å ikke bli gjenkjent av arbeidsgiver eller andre bekjente. Jeg har en avtale med min arbeidsgiver om et fastsatt sum. Det heter seg i avtalen at ved arbeidsforholdets begynnelse utgjør jobben (eks bonuser) kr *** ***,- brutto per år. Når jeg får lønn så stemmer det månedlige bidraget godt overrens dersom jeg ganger det opp med 12. Men jeg får ikke lønn for 12 måneder. Jeg blir trukket 5 uker i lønn som en del av ferieavvikling. Jeg mener at dersom dette skulle vært den aktuelle lønnen fordelt på kun gitte arbeidsmåneder burde dette absolutt vært spesifisert. Sett at det reduserer både feriepengegrunnlaget for neste år samt at det utgjør ett nokså stort faktisk reduksjon i lønn i forhold til hva jeg mener ble avtalt. Er dette vanlig praksis? Anonymous poster hash: 219e3...32f Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Er det samme hos meg hvertfall... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Du får betalt for 12 måneder om du jobber i 12 måneder. Du tar imidlertid 5 uker fri, og de ukene får du ikke betalt for. Det er helt standard, og ferieloven bygger på en forutsetning om at lønn beregnes på den måten. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Hei, Selv om det ikke er en veldig intrikat problemstilling ønsker jeg å være annonym for å ikke bli gjenkjent av arbeidsgiver eller andre bekjente. Jeg har en avtale med min arbeidsgiver om et fastsatt sum. Det heter seg i avtalen at ved arbeidsforholdets begynnelse utgjør jobben (eks bonuser) kr *** ***,- brutto per år. Når jeg får lønn så stemmer det månedlige bidraget godt overrens dersom jeg ganger det opp med 12. Men jeg får ikke lønn for 12 måneder. Jeg blir trukket 5 uker i lønn som en del av ferieavvikling. Jeg mener at dersom dette skulle vært den aktuelle lønnen fordelt på kun gitte arbeidsmåneder burde dette absolutt vært spesifisert. Sett at det reduserer både feriepengegrunnlaget for neste år samt at det utgjør ett nokså stort faktisk reduksjon i lønn i forhold til hva jeg mener ble avtalt. Er dette vanlig praksis? Anonymous poster hash: 219e3...32f Årslønn settes i de aller fleste tilfeller etter 1950 timer i året. Altså inkludert ferie uker. Ta årslønn, del på 1950 og gang med 162,5 da vill du få månedslønn. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Skyt meg om jeg tar feil nå, men når du legger på feriepenger du vil få utbetalt neste år, så ender man vel som regel rundt den avtalte årslønnen? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Skyt meg om jeg tar feil nå, men når du legger på feriepenger du vil få utbetalt neste år, så ender man vel som regel rundt den avtalte årslønnen? Det stemmer, man havner faktisk over. I tillegg kan en velge å ikke ta ut ferie det første året om det byr på økonomiske problemer med tanke på de 5 ukene en ikke får betalt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Helt normalt å regne slik. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Hei, Selv om det ikke er en veldig intrikat problemstilling ønsker jeg å være annonym for å ikke bli gjenkjent av arbeidsgiver eller andre bekjente. Jeg har en avtale med min arbeidsgiver om et fastsatt sum. Det heter seg i avtalen at ved arbeidsforholdets begynnelse utgjør jobben (eks bonuser) kr *** ***,- brutto per år. Når jeg får lønn så stemmer det månedlige bidraget godt overrens dersom jeg ganger det opp med 12. Men jeg får ikke lønn for 12 måneder. Jeg blir trukket 5 uker i lønn som en del av ferieavvikling. Jeg mener at dersom dette skulle vært den aktuelle lønnen fordelt på kun gitte arbeidsmåneder burde dette absolutt vært spesifisert. Sett at det reduserer både feriepengegrunnlaget for neste år samt at det utgjør ett nokså stort faktisk reduksjon i lønn i forhold til hva jeg mener ble avtalt. Er dette vanlig praksis? Anonymous poster hash: 219e3...32f Som de andre sier her, er dette helt normalt. Man får ikke lønn i ferien, og man er lovpålagt å ta visst mye ferie. Men til neste år vil feriepengene veie opp for neste års "lønnsmangel" i ferien. Jeg visste selv ikke om dette når jeg begynte i min første fulltidsjobb, men alt jeg har lest tyder på at det er riktig Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Det finnes flere arbeidsgivere som praktiserer 12 utbetalinger og feriepenger i tillegg til lønning i juni, men totalsummen er uansett den samme.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå