Sinan Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Hei har i det siste prøvd å komme ut av en tidsbestemt avtale og har nå funnet en fremleier. Eier nekter meg likevel å fremleie til denne personen siden hun har en hund. Det er ikke spesifisert i kontrakten om dyrehold er tillat eller ikke, er ikke nevnt i det hele tatt. Jeg fant ut at ifølge husleieloven 7-5 kan jeg kreve oppsigelse hvis eier nekter en fremleier uten saklig grunn.Har jeg da krav på oppsigelse ifølge husleieloven 7-5 eller kan dyrehold ses på som saklig grunn til å nekte fremleier? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Det er vell forsåvidt ein saklig grunn dersom framleigaren som skal tre inn for deg i din leigeavtale ikkje har samme utgangspunktet som deg? 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Jeg ville sagt at utleier har anledning til å vurdere "fremleietaker" på samme måte som en annen leietaker, og da er dyreeierskap absolutt en saklig grunn til å ikke inngå avtale. Det er ikke helt det samme som om du selv skulle kjøpt deg hund nå, midt i perioden. Endret 9. november 2016 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 For å være saklig grunn til å nekte fremleie må fremleietakers dyrehold være i strid med husleieloven § 5-2. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Utleier har med andre ord ikke samme spillerom som ved vanlig vurdering av ny leietaker? Det er jo vanskelig å vite hvordan dyreholdet vil være. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Nei, utleier har ikke det. Det følger allerede av at det må være saklig grunn for å nekte, så det burde ikke komme som noen overraskelse - slike krav er alltid bevisst ment å innskrenke handlingsrom. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Da er det altså opp til leietaker. Men da blir det også leietakers ansvar om dyreholdet blir problematisk, så trådstarter bør tenke seg godt om. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Hovedleier og fremleietaker vil være solidarisk ansvarlige overfor utleier, men hovedleier vil ha regresskrav overfor fremleietaker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå