Redaksjonen. Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 50 år senere er teknologien fortsatt under testing.200 ingeniører jobbet dag og natt i ti måneder: Slik så det ut da GM viste at hydrogendrift var mulig Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Da kan vi nevne en av GMs første elektriske bil EV1 fra 1996 som de mente de ikke kunne tjene penger på og vraket haugevis av biler etterpå og selv om de første kundene var svært fornøyd med bilen. Før det bygde de Electrovette og GM Electric Consept car som kunne kjøre 295Km/t. Får håpe de har fått kosten ned og tjener penger på Bolt da så ikke den ender på dynga den også. Hvem vet om det var politikk eller profitt som gjorde at det endte slikt? 2 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Får håpe de har fått kosten ned og tjener penger på Bolt da så ikke den ender på dynga den også. Hvem vet om det var politikk eller profitt som gjorde at det endte slikt? Ting tyder på at Bolt og Ampera-E ikke kan sammenlignes med de andre prosjektene du nevnte. Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Får håpe de har fått kosten ned og tjener penger på Bolt da så ikke den ender på dynga den også. Hvem vet om det var politikk eller profitt som gjorde at det endte slikt? Ting tyder på at Bolt og Ampera-E ikke kan sammenlignes med de andre prosjektene du nevnte. Helt klart. Men GM kunne faktisk ha begynt tidligere og ikke latt Tesla lede veien for en elbil kunne faktisk brukes som vanlig bil. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Eventuelt så aksepterer de slike prosjekter en gang i mellom for prosjektinntektenes skyld, og har ingen intensjon om å lage lønnsomme produkter ut av det. Kanskje både merkostnadene og infrastrukturen er lik nå som da? En vesentlig forskjell er at Volt og Bolt ble utviklet for seg selv, ikke for en bestillende tredjepart (forsvaret). Lenke til kommentar
Lurum Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Men meir generelt: Er det slike prosjekt, med null respekt for arbeidstidsreglar og evt. HMS, som skal til for å få slike gjennombrudd? Ein såg vel mange slike svære innovative "hopp" framover under 2. verdskrig også; der målet var så viktig at prinsippa måtte ofrast. Har me i vesten har lovregulert oss vekk frå å kunna vera med i teknologi-"teten" ? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Men meir generelt: Er det slike prosjekt, med null respekt for arbeidstidsreglar og evt. HMS, som skal til for å få slike gjennombrudd? Ein såg vel mange slike svære innovative "hopp" framover under 2. verdskrig også; der målet var så viktig at prinsippa måtte ofrast. Har me i vesten har lovregulert oss vekk frå å kunna vera med i teknologi-"teten" ? Ja, og nei. Teknologiteten og "disruptive technology" starter ofte på gutterommet, i garasjen eller på prosjektrommet på skola. I en fase der man kan sette inn fullt trøkk døgnet rundt og skape noe eget. Dette er derimot ikke begrenset til vesten - for mye av innovasjonen kommer jo nettopp fra student- og teknologimiljøer i vesten. Kanskje fordi vestlig ungdom disponerer tiden sin friere? Når man kommer i jobb er det i helt annerledes. Man er ikke laget for å drive slik rovdrift på seg selv over tid, og både kreativitet og kvalitet lider under for hardt press. Men kanskje viktigere er at i en jobb står man ikke fritt til å disponere tiden sin på de spennende tingene som driver en i oppdagelsesfasen. Der har man som regel begrenset seg til et allerede definert produkt, og jobber ofte systematisk med å tillegge nye/forbedrede egenskaper etter en plan. Riktig nok hadde man teknologiske framskritt under krigen. Men det samme oppnådde man f.eks. når man strakk seg for å få til månelandingen. NASA og miljøene rundt i USA, og sannsynligvis tilsvarende i Sovjetunionen, har skapt mye innovasjon og hevet kvaliteten på teknologien de jobbet med. Men også der driver man seg uvanlig hardt, og ja, da får man raskere innovasjon men jeg vet ikke om man også bruker opp personellet raskere. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Ikke fult så gammelt, men jeg mener å huske en mercedes fuel cell prototype fra 80-tallet. Basert på en MB100 eller en annen varebilmodell som ikke ble solgt her på berget. Også den med hele varerommet fullt av tanker, celler og elektronikk. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Ikke fult så gammelt, men jeg mener å huske en mercedes fuel cell prototype fra 80-tallet. https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_NECAR - verdens første brenselscellebil påståes det, men da slått med ca 20 år av GM.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå