Gå til innhold

Står fast..!

Anbefalte innlegg

Det er lenge siden jeg har stått fast, jernteppe, innen php. men en gang måtte bli den neste..

jeg har laget en side med innlogging for medlemer der medlemmene kan oppdatere profilen sin når de har logget seg inn..!

Jeg har laget et skjema der nåverende informasjon om brukeren kommer opp. Man kan fylle inn ny info og trykke oppdater. det går fint.

Alle feltene i dette skjemaet skal ikke være obligatorisk, kun 3. Forløpig har jeg lagt inn en if som sjekker om fornavn,etternavn og epost er skikkelig fylt ut (disse tre ER obligatorisk):

if(trim($_POST['fornavn']) && trim($_POST['etternavn']) && trim($_POST['epost']))
{
if(strlen($_POST['fornavn'])<=15)
{
if(strlen($_POST['etternavn'])<=15)

Disse må altså fylles ut og bli godkjent etter kravene.

NÅ kommer PROBLEMET mitt

Hvordan skal jeg klare å sjekke at strlen($_POST['tlf'])==8 (som IKKE er OBLIGATORISK) hvis et medlem fyller ut telefon nr.? Hvis jeg bruker:

if(strlen($_POST['tlf'])==8) { //gå videre med oppdatering } else { //feilmelding } 

så får brukeren feilmelding hvis ikke han har fylt ut telefonnr. DETTE FELTET SKAL JO VÆRE OBLIGATORISK!! Skjønner dere problemet mitt, utrolig irriterende å sitte fast..

Kan være jeg er ute på jordet nå, trøtt, men finner ikke ut av det.. HJELP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
if (strlen($post[tlf] != 8) {etellerannet}

jaja, hvis tlf ikke er 8 tegn. men hvordan skal jeg bruke dette videre? 3 felt skal være obligatorisk, tlf skal IKKE være obligatorisk, men hvis noen fyller ut tlf må scriptet sjekke om tlf inneholder 8 tegn... hvordan løse dette? noen vise med en liten kodesnutt som omfatter akkurat dette?

Lenke til kommentar

Eller mente du at telefonnummer IKKE skal være obligatorisk, men du skal sjekke om det er på 8 tegn?

Hva med folk som fyller ut telefonnummer slik: 22 00 00 00?

Uansett:

if (strlen($post[tlf] != 8) { $telephoneerror = 1;}

if (!$post[tlf]) { $telephoneerror = 0;}

if ($telephoneerror) {problem!}

Endret av hajejan
Lenke til kommentar

// om telefonnummeret ikke er på 8 tall, sett telefonfeil til 1
if (strlen($post[tlf] != 8) { $telephoneerror = 1;}

// om det ikke er noe telefonnummer i det hele tatt, fjern telefonfeil igjen
if (!$post[tlf]) { $telephoneerror = 0;}

Endret av hajejan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...