BMWM1 Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 (endret) Lawyered up. Følger Krikkert's råd. Takker for innspill Endret 14. november 2016 av BMWM1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 I første omgang er vel et lydopptak verdiløst om det har blitt redigert? Krev at han skal framlegge hele samtalen, og ikke klippe vekk de delene han føler er unyttige. Om han har "slettet" de unyttige delene av opptakene og kun kan gjenskape et redigert lydklipp så er jeg usikker på hva lovverket sier om dette, men i mitt hode er det et aktivt svindelforsøk, og opptakene har like mye verdi som dersom han hadde klippet og limt setninger dere har sagt på telefonen til kunden for at det skal støtte hva han mener. F eks om dere har sagt:"Nei, vi kan ikke garantere at systemet virker, og vi må nesten høre med leverandøren om dette er mulig eller ikke. Dersom det lar seg gjøre så tar vi noe ekstra betalt for dette. og kunden redigerer det til: "Vi kan garantere at systemet virker. Vi tar ikke noe ekstra betalt for dette" Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Dette høres for meg åpenbart ut som et svindelforsøk. Som valkyria sier så tror jeg også at et lydopptak er ganske verdiløst hvis det er fjernet innhold som forandrer konteksten. Hvis du vet at du har alt på det rene, og at ikke noen kollegaer av deg har sagt noe annet til ham, ville jeg svart med at han må fremlegge lydklippene i sin helhet. Det kan være et drastisk steg å ta, men dere kan nevne muligheten for at dere vil anmelde dette som et svindelforsøk. Kunden har alltid rett...!!? EDIT: Jeg misforsto første post ang. hva som skulle leveres/ble levert. Men forsøk på å endre hva som blir sagt på telefon med redigerte lydopptak er likvel ikke innenfor hva som er akseptabelt. Endret 10. november 2016 av steinrawr Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg vil ikke si kunden har fått installert det han spurte om. Kunden ville ha alarm som er koblet mot bilens dieselvarmer. Dette burde vært formidlet til kunden at ikke var mulig før montering, slik at kunden kunne tatt stilling til om han fortsatt ville ha alarmen. Angående påståtte nye riper er jo det en vanskelig sak, spesielt ettersom dere brukte et annet firma for å utføre jobben. Så her vil nok kunden ha en brukbar sak hvis en lakkekspert kan si at ripene er ganske nye. Hvis lakkeksperten derimot ser at ripene er eldre vil jo det svekke kundens troverdighet i resten av saken. Når det gjelder lydopptak skal selv jeg klare å oppdage at det er redigert ved å bruke et PC/MAC-program. Man ser lydbildet, ser at det er unaturlige overganger der kunden har redigert. En lydekspert vil også kunne høre at bakgrunnsstøyen ikke stemmer overens i forskjellige deler av klippet. Noe mistenkelig at kunden tar opp samtalene syns jeg, var hele greia planlagt? Når det er sagt skulle jeg selv ønske jeg tok opp enkelte samtaler. Noen ganger er det dessverre billigst for firmaet å ta tapet og gi kunden det han vil ha. Hør med firmaet som monterte alarmen om de kan være med å ta deler av tapet. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (...)Vi videreformidler dette til kunden og nevner at "ja, det skal gå an å koble til Defa med dieselvarmer iflg. produktansvarlige, da det er programmer kan man laste ned i tillegg. Dette er en liten tilleggskostnad med nedlasting og installering. Kunden leverer bil og firma vi bruker for å montere sånne systemer sjekker det ut og sier at det ikke er mulig og at Defa er helt forskjellig fra det kunden ønsket i etterkant.(...) Hvorfor utførte dere monteringen når dere visste at det ikke var hva kunden ønsket? 5 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Kan prøve å "true" tilbake, men hvis han tar opp samtalene så kan det være dumt hvis dere "hisser dere opp". Si at dere setter advokaten deres på saken og at dette, i forhold til de redigerte lydopptakene, er et forsøk på svindel uten å si noe mer er det beste da det er sant (hvis dere kontakter advokat, noe dere definitivt bør gjøre). Det som lønner seg i en slik situasjon er å ringe kunden med de nye opplysningene med en eneste gang uten å gjøre noe mer, dere skulle ikke ha utført jobben før dere fikk nytt klarsignal. Kjipt at det skal være på den måten, men i dagens samfunn så har det blitt slik. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (...)Vi videreformidler dette til kunden og nevner at "ja, det skal gå an å koble til Defa med dieselvarmer iflg. produktansvarlige, da det er programmer kan man laste ned i tillegg. Dette er en liten tilleggskostnad med nedlasting og installering. Kunden leverer bil og firma vi bruker for å montere sånne systemer sjekker det ut og sier at det ikke er mulig og at Defa er helt forskjellig fra det kunden ønsket i etterkant.(...) Hvorfor utførte dere monteringen når dere visste at det ikke var hva kunden ønsket? Helt enig der, ville heller ikke betalt for noe som ikke ble utført Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Forøvrig, kunden fikk montert det kunden ønsket først å få montert - Alarm system, og ca 15% rabatt på jobben siden det ble litt tull med tilleggstingene. Men kunden ønsker å få hele systemet montert gratis, og krever nytt batteri og nevner nå at det var riper på bilen.... Hvorfor utførte dere monteringen når dere visste at det ikke var hva kunden ønsket? Helt enig der, ville heller ikke betalt for noe som ikke ble utført Jeg er ganske sikker på at kunden ikke betalte for den delen av jobben som ikke ble utført Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg er ganske sikker på at kunden ikke betalte for den delen av jobben som ikke ble utført Kunden ville ha alarm som var tilkoblet bilens originale diselvarmer, dette fikk han ikke og det er jo det han argumenterer for at han ikke skal betale for. Det han fikk var alarm som ikke var tilkoblet bilens originale diselvarmer, noe kunden ikke spurte om men som selger mener at han skal betale for. Problemet her er at selger/trådstarter ikke spurte kunden på nytt om han ønsket det de kunne levere når han fant ut at han ikke kunne levere det kunden hadde etterspurt. I verste fall hadde kunden ikke noe som helst ønske om å kjøpe alarm men bare kjøpte på grunn av at de ga en fjernkontroll til dieselvarmeren, da har selger ikke levert noe som helst verdi for kunden. Skulle du kjøpe en pizza hadde du da vært fornøyd om pizzabakeren ikke hadde bunner igjen så de leverte en pappeske med bare toppingen, de ga deg tross alt en 15% rabatt så du betalte ikke for bunnen... 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg er ganske sikker på at kunden ikke betalte for den delen av jobben som ikke ble utført Kunden ville ha alarm som var tilkoblet bilens originale diselvarmer, dette fikk han ikke og det er jo det han argumenterer for at han ikke skal betale for. Det han fikk var alarm som ikke var tilkoblet bilens originale diselvarmer, noe kunden ikke spurte om men som selger mener at han skal betale for. Problemet her er at selger/trådstarter ikke spurte kunden på nytt om han ønsket det de kunne levere når han fant ut at han ikke kunne levere det kunden hadde etterspurt. I verste fall hadde kunden ikke noe som helst ønske om å kjøpe alarm men bare kjøpte på grunn av at de ga en fjernkontroll til dieselvarmeren, da har selger ikke levert noe som helst verdi for kunden. Skulle du kjøpe en pizza hadde du da vært fornøyd om pizzabakeren ikke hadde bunner igjen så de leverte en pappeske med bare toppingen, de ga deg tross alt en 15% rabatt så du betalte ikke for bunnen... Jeg tolket det som at kunden bare betalte for jobben som hadde blitt gjort og kunden argumenterte visst for at alt skulle være gratis. Hvor leser du at TS/ firmaet vil ha betalt for noe de ikke har gjort? Jeg skrev at TS/ firmaet skulle ha spurt før de gikk videre med jobben siden de ikke kunne gjøre alt kunden ville ha gjort. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Angående påståtte nye riper er jo det en vanskelig sak, spesielt ettersom dere brukte et annet firma for å utføre jobben. Så her vil nok kunden ha en brukbar sak hvis en lakkekspert kan si at ripene er ganske nye. Hvis lakkeksperten derimot ser at ripene er eldre vil jo det svekke kundens troverdighet i resten av saken. Been there etter at noen amøber som la på reklame på biler gned jakke med metallbeslag mot skjerm og panser på bilene... En lakkekspert er ikke i stand til å finne ut hvor gamle riper i lakken kan være. Et år gamle riper kan se ut som nye hvis de er rengjort, andre riper kan få rust og forurensning i løpet av noen dager. Kom ingen vei mot amøbene. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Har man lov til å gjøre opptak av telefonsamtaler uten å gjøre motparten klar over det i forkant? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Har man lov til å gjøre opptak av telefonsamtaler uten å gjøre motparten klar over det i forkant? Ja, såfremt du er en del av samtalen (det er ikke lov å avlytte andres samtaler) og hensikten er privat. Det vil si at han karen her antagelig ikke har brutt noen lov så lenge han ikke offentliggjør samtalen (da er det ikke lenger en privat hensikt). 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Den vil vel offentliggjøres i en evt. rettsak om han vil legge det frem som bevis? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg er ganske sikker på at kunden ikke betalte for den delen av jobben som ikke ble utført Kunden ville ha alarm som var tilkoblet bilens originale diselvarmer, dette fikk han ikke og det er jo det han argumenterer for at han ikke skal betale for. Det han fikk var alarm som ikke var tilkoblet bilens originale diselvarmer, noe kunden ikke spurte om men som selger mener at han skal betale for. Problemet her er at selger/trådstarter ikke spurte kunden på nytt om han ønsket det de kunne levere når han fant ut at han ikke kunne levere det kunden hadde etterspurt. I verste fall hadde kunden ikke noe som helst ønske om å kjøpe alarm men bare kjøpte på grunn av at de ga en fjernkontroll til dieselvarmeren, da har selger ikke levert noe som helst verdi for kunden. Enig. Antagelig hadde kunden hvis mulig valgt et helt annet produkt, hvor det var mulig å styre dieselvarmeren, hvis han hadde hatt informasjonen om at det ikke var mulig med Defa-alarmen. Her har verkstedet vært uklare i tilbakemeldingen, og også latt være å gi beskjed når produktet ble et annet enn hva kunden ønsket. Kunden har selvfølgelig et ansvar for å forsikre seg om at han bestiller den varen han ønsker, men verkstedet er den profesjonelle part rent lovmessig og har antagelig en temmelig dårlig sak. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 At DEFA sier noe de ikke kan stå inne for tror jeg ikke noe på. De kan ha tenkt, eller fått forklart saken feil, slik at dette systemet kan benyttes på enkelte typer dieselvarmere, men kanskje ikke for denne kunden/bilmerke. At dere burde visst, sjekket bedre er helt soleklart. Dere er profesjonelle og ikke uten ansvar. Kunden har ikke fått det han ønsket og kan heller ikke pålegges å betale, og dere står fritt til å demontere uten kostnad for kunden. At kunden skal kreve å få utstyret gratis synes jeg man kan avslå. Skader skjedd på bilen må jo selvfølgelig dekkes. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Sett inn en DVS90 alarm og en Defa link. Jeg hadde prøvd å prakka på kunden en lader også. DVS90 alarmen er ganske kul og her er det noen ledige utganger. Man kan customize og ha det mye gøy, koble på hva faen du vil 5/12/24volt +/- styring, og styre dette under security i defa appen. F.eks en Dieselvarmer. Du programmerer den via Defa Express og det er basic wintendo opplegg. For å slippe å gå inn på "security" og for å gjøre det enda mer kurant så hadde jeg kobla dieselvarmeren via timer kabelen på Defa link enheten. Da blir alt som det skal og den ligger under varmefunksjonen på appen. Du må nok inn i koblingsskjema rundt dieselvarmeren å glane litt og kanskje du må ha en diode. Det er sånn jeg hadde gjort løst det. Endret 9. november 2016 av Mekker`n Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Har kunden "lawyered up" bør du også skaffe deg advokat. Internett er fint til mye rart, men personlig juridisk rådgivning postet et sted hvor motpartens advokat kan lese det er ikke blant de tingene. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 DVS90 alarmen er ganske kul og her er det noen ledige utganger. Man kan customize og ha det mye gøy, koble på hva faen du vil 5/12/24volt +/- styring, og styre dette under security i defa appen. F.eks en Dieselvarmer. Du må nok inn i koblingsskjema rundt dieselvarmeren å glane litt og kanskje du må ha en diode. Det er sånn jeg hadde gjort løst det. Noen dieselvarmere styres av et mer avansert signal enn +12V, f.eks. Webasto med sin W-bus. Kanskje noe sånt som er problemet her. (For den som er interessert; på side 29-30 her er det beskrevet en enkel "work-around" for å kunne konvertere en vanlig bryterutgang til et W-bus-signal; man lurer helt enkelt 1533-timeren til å tro at man har trykket på startknappen (med en ekstern bryter tilknyttet de to loddepunktene bak knappen) slik at den sender riktig W-bus-oppstartsignal til varmeren.) Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 DVS90 alarmen er ganske kul og her er det noen ledige utganger. Man kan customize og ha det mye gøy, koble på hva faen du vil 5/12/24volt +/- styring, og styre dette under security i defa appen. F.eks en Dieselvarmer. Du må nok inn i koblingsskjema rundt dieselvarmeren å glane litt og kanskje du må ha en diode. Det er sånn jeg hadde gjort løst det. Noen dieselvarmere styres av et mer avansert signal enn +12V, f.eks. Webasto med sin W-bus. Kanskje noe sånt som er problemet her. (For den som er interessert; på side 29-30 her er det beskrevet en enkel "work-around" for å kunne konvertere en vanlig bryterutgang til et W-bus-signal; man lurer helt enkelt 1533-timeren til å tro at man har trykket på startknappen (med en ekstern bryter tilknyttet de to loddepunktene bak knappen) slik at den sender riktig W-bus-oppstartsignal til varmeren.) Det har du helt rett i, veldig bra. En enkel generell oppskrift på dette er det ikke og det er det jeg liker med Defa. Alt er mulig fordi styringa ligger der og man finner ut av det. Man kan starte med å se i kobligsskjema. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå