Kahuna Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Tydelig at Grønn kontakt og Fortum sine brikker er interoperable, hva med de andre? Bruker de rfid-brikker? Ladebrikke med 'tvungen' roaming må da være det greieste for kundene? Så får enova kreve at nye ladestasjoner skal ha støtte for RFID og roaming-avtale med de andre operatørene. 1 Lenke til kommentar
Fridtjof Eilertsen Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 det burde jo selvfølgelig være krav om at det kan betales med både kort og kontanter... akkurat som parkeringsautomater.. Går ikke det an på alle ladestasjoner i dag?! Nei. Grunnen til det er enkel: Hvor mye tror du det vil koste å installere en automat? Og: Hvordan skal kontantene håndteres? Synes det er helt greit med en regning i etterkant av hver måned man har brukt hurtigladestasjoner. Gir en grei oversikt over forbruk og hvor mye turene har kostet. Bruker en brikke som leses av på stasjonene. Meget praktisk. Det jeg savner, er heller en felles standard for måten en kobler seg opp på alle stasjonene. For her er det ulike løsninger selv internt i hvert selskap. Dessuten ønsker jeg som bruker å kunne følge med hele tiden på hvor mye som er fylt på. Spesielt nå som vi har fått vinter og det er mørkt, ville dette gitt en fordel. I tillegg burde avleserne være opplyste, slik at en ikke trener en lommelykt for å aktivere ladingen. Dette finnes på noen men ikke alle. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Vi må se det som vårt ansvar i Norge (som et massemarked) å få til betalingsordninger som en finner overalt ellers, det vil si med kort/BankAxept (ikke nødvendigvis kontant). Det må også være slik at en kan stole på ladestasjoner i samme grad som vi forventer å ha strøm i kontakten hjemme. Etter som jeg leser har man stadig problemer med lading (har ikke selv elbil). Skal elbiler bli vanlig rundt i verden, kan vi ikke ha den til dels dårlige, kompliserte og upålitelige ladeinfrastrukturen vi har i dag. Det burde være en utfordring (og fremtidige forretningsmuligheter) for norsk næringsliv å sørge for gode ordninger for ladeinfrastrukturen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Se https://www.plugsurfing.com/en/ De har løst problemet allerede, bortsett fra at de norske ladeoperatørene visstnok ikke er interessert i et samarbeid. Et statlig pålegg synes å være påkrevet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Egentlig er det en ganske utrolig historie at vi, 25 år etter at betalingsterminaler ble vanlige i Norge, ser at de ikke klarer å bli enige om et system for å ta betalt for varene de selger. Alle andre som selger varer, installerer en kortleser og tenker ikke mer over den saken. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Og når bransjen etter noen år lander på den opplagte løsningen, kortleser for bankkort, kan den ta fatt på neste problem: hvordan gå over til å ta betalt per kWh som fylles på bilen. Edit: Uansett så er det rimelig korka at vi, i 2016, ikke kan installere kortlesere i ladestasjoner. Selv brusautomater tar jo kort. Leste du artikkelen? Klart man kan ha kortterminal på en brusautomat, som opererer med 400% påslag på varekost. Vil vil ha tilsvarende påslag på strømmen? Helst ikke, så jeg foretrekker de løsningene som er rimeligst å implementere. De har allerede 400% påslag. Vi betaler ca 1kr pr kW inkl. alle avgifter hjemme, mens de tar ca 75kr for knappe 20kW på ladestasjonene... Jeg betalte nettopp i dag kr. 9,- pr. time for 7,4kW lading, det er 1,21 pr. kWh. Sto og ladet i 7,5 timer. Synes ikke den prisen er gal. Betalte med Fortums RFID-kort, det tok kanskje 2 sekunder ekstra å aktivere ladestasjonen med brikken. Tipper det hadde tatt 20 ganger så lang tid med bankkort. Jeg har ladet på betal-ladestasjoner (både normal- og huritgladere) ganske mye siden 2011. Det har vært et utall betalingsordninger. App/SMS (BK), betal i kassa (Statoil), bankkort (Eidsiva sine på Gjøvik og Lillehammer) og RFID-brikke (Fortum og Grønn Kontakt). RFID-løsningen er den som er overlegent enklest og raskest i bruk. Betal i kassa på Staoil var det verste, stå i lang pølsekø før lading kunne startes Bankkort-løsningen var rimelig håpløs da man betalte for 15 minutter i slengen. Kjedelig når vi skulle lade en stund, kunne ikke gå langt unna bilen... Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Og når bransjen etter noen år lander på den opplagte løsningen, kortleser for bankkort, kan den ta fatt på neste problem: hvordan gå over til å ta betalt per kWh som fylles på bilen. Edit: Uansett så er det rimelig korka at vi, i 2016, ikke kan installere kortlesere i ladestasjoner. Selv brusautomater tar jo kort. Leste du artikkelen? Klart man kan ha kortterminal på en brusautomat, som opererer med 400% påslag på varekost. Vil vil ha tilsvarende påslag på strømmen? Helst ikke, så jeg foretrekker de løsningene som er rimeligst å implementere. De har allerede 400% påslag. Vi betaler ca 1kr pr kW inkl. alle avgifter hjemme, mens de tar ca 75kr for knappe 20kW på ladestasjonene... Jeg betalte nettopp i dag kr. 9,- pr. time for 7,4kW lading, det er 1,21 pr. kWh. Sto og ladet i 7,5 timer. Synes ikke den prisen er gal. Betalte med Fortums RFID-kort, det tok kanskje 2 sekunder ekstra å aktivere ladestasjonen med brikken. Tipper det hadde tatt 20 ganger så lang tid med bankkort. Jeg har ladet på betal-ladestasjoner (både normal- og huritgladere) ganske mye siden 2011. Det har vært et utall betalingsordninger. App/SMS (BK), betal i kassa (Statoil), bankkort (Eidsiva sine på Gjøvik og Lillehammer) og RFID-brikke (Fortum og Grønn Kontakt). RFID-løsningen er den som er overlegent enklest og raskest i bruk. Betal i kassa på Staoil var det verste, stå i lang pølsekø før lading kunne startes Bankkort-løsningen var rimelig håpløs da man betalte for 15 minutter i slengen. Kjedelig når vi skulle lade en stund, kunne ikke gå langt unna bilen... Det er ikke bankkortet som er håpløst, men hvordan det brukes (her betaling per kvarter). Parkering med etterbetaling med kort har vi hatt i mange år. Min konklusjon er at hurtiglading i Norge så langt er noe for spesielt interesserte. Også i bilens barndom var det tusenvis av bilprodusenter og tusenvis av bensinkvaliteter. Den geniale Rockefeller innførte sin standard bensin (Standard Oil -> SO -> ESSO) og gjorde livet for millioner av amerikanere lettere. I Norge bruker vi mange år på å lære i stedet for å bruke en uke til å lære av historien. La oss her i landet utvikle en ladeinfrastruktur til glede for hele verden hurtigst mulig. Dette er vår ene sjanse til å gå foran på et viktig felt. 1 Lenke til kommentar
mkotsbak Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Tydelig at Grønn kontakt og Fortum sine brikker er interoperable, hva med de andre? Bruker de rfid-brikker? Ladebrikke med 'tvungen' roaming må da være det greieste for kundene? Så får enova kreve at nye ladestasjoner skal ha støtte for RFID og roaming-avtale med de andre operatørene. Spurte Grønn Kontakt. Var ikke noe teknisk hinder, bare at de markedsmessig ikke vil tillate å identifisere seg med konkurrentens brikke. Men nøytral part som elbilforeningen ok. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Registrering og ladebrikke er forbrukerfiendtlig og tungvint. Den burde erstattes med kommunikasjon over ladekabelen slik at bilens eier mottar regningen. Bilen er "ladebrikken". I tillegg burde det være mulig å betale med kortautomat (altså uten registrere kjøretøy/eier) for de som kommer fra andre land og ikke ønsker registreringsprosess på et fremmed språk, brikke via posten osv. Altså mye mer lettvint og på sparket. Det burde være mulig å betale kontant via myntinnkast/seddelleser (eller i kassa på et betjente steder), for de som ønsker å betale anonymt. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Spurte Grønn Kontakt. Var ikke noe teknisk hinder, bare at de markedsmessig ikke vil tillate å identifisere seg med konkurrentens brikke. Men nøytral part som elbilforeningen ok. De er i det minste ærlige med sine ufyselige og kundefiendtlige holdninger. Det skal de ha. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Registrering og ladebrikke er forbrukerfiendtlig og tungvint. Den burde erstattes med kommunikasjon over ladekabelen slik at bilens eier mottar regningen. Bilen er "ladebrikken". Det støttes i CCS 2.0. Det blir påkrevd for nye biler fra 2020, men begynner å rulles ut i år i.h.t. https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Ikke noe problem med å få det enda enklere enn å fylle bensin. EU(?) har bestemt at CCS skal være standard ladeport i Europa (selv om man også støtter CHAdeMO de fleste steder. Med CCS kan man identifisere bilen via dataforbindelsen i ladekabelen og dermed ha automatisk belastning av kundekonto. Ionity skal i hvert fall komme med det. Dette har Tesla på sine ladere allerede bare det har sitt proprietære system. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå