Redaksjonen. Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Over 300 hurtigladesteder drives av en rekke ulike aktører – nå kreves felles betalingssystem Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 (endret) Og når bransjen etter noen år lander på den opplagte løsningen, kortleser for bankkort, kan den ta fatt på neste problem: hvordan gå over til å ta betalt per kWh som fylles på bilen. Edit: Uansett så er det rimelig korka at vi, i 2016, ikke kan installere kortlesere i ladestasjoner. Selv brusautomater tar jo kort. Endret 8. november 2016 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Hva med å, inntil videre, ha felles verdikort på samme måte som vi har med fergekort? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Eller 'roaming' som det heter i mobilverdenen.. Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 det burde jo selvfølgelig være krav om at det kan betales med både kort og kontanter... akkurat som parkeringsautomater.. Går ikke det an på alle ladestasjoner i dag?! Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Både Grønn kontakt og Fortum sier det er dyrt å tilby kortbetaling, det har de gjort i flere år. Det som gjør at de mister enhver troverdighet er at de nekter å si noe om hva det vil koste, da blir det bare en merkelig påstand. Det er ikke heller mulig å få svar på hva de systemene de bruker i dag har av kostnader, sammenligning blir da gjort umulig. Enova bør kreve svar på disse spørsmålene. Sannheten kommer nok litt lenger ned i artikkelen, det dreier seg ikke om kostnad men om merkevarebygging og kundebinding. Som Grønn kontakt sier selv, summene er små per lading så de er perfekte for kontakt og kodeløse systemer som er like enkle i bruk som RFID med ethvert moderne betalingskort. Leverer de et godt nok produkt er det ingenting i veien for å fortsatt kunne oppnå merkevarebygging og kundebinding. Fordeleprogrammer knyttet til betalingskort er ikke helt ukjent. Merkevarebygging og kundebinding er det ikke Enova sin jobb å gi støtte til, de må stramme kravene og nekte støtte til de som er mest motvillig. 5 Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Kortleser for bankkort er den opplagte løsningen. Blir det samme som å betale for bensin eller parkering dette. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 I kantina på jobben betaler vi enten 25 eller 39 kroner for å spise, med bankkort. Da gjelder ikke argumentet om småbeløp. Moderne terminaler kommuniserer på mobilnettet, og strømforsyning tror jeg ikke er noe problem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Nok en grunn til at staten/norges bank bør modernisere/digitalisere det eneste offisielle "tvungne" betalingsmidlet i Norge. Visa/Mastercard/kontanter er greit nok inntil det skjer. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Og når bransjen etter noen år lander på den opplagte løsningen, kortleser for bankkort, kan den ta fatt på neste problem: hvordan gå over til å ta betalt per kWh som fylles på bilen. Edit: Uansett så er det rimelig korka at vi, i 2016, ikke kan installere kortlesere i ladestasjoner. Selv brusautomater tar jo kort. Leste du artikkelen? Klart man kan ha kortterminal på en brusautomat, som opererer med 400% påslag på varekost. Vil vil ha tilsvarende påslag på strømmen? Helst ikke, så jeg foretrekker de løsningene som er rimeligst å implementere. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 I kantina på jobben betaler vi enten 25 eller 39 kroner for å spise, med bankkort. Da gjelder ikke argumentet om småbeløp. Moderne terminaler kommuniserer på mobilnettet, og strømforsyning tror jeg ikke er noe problem. På kantina vår betaler vi med RFID-kort (adgangskortene våre) som vi fyller opp på forhånd. Meget kjapt i bruk, noe som er bra når det står en lang kø med folk som skal inn i kantina kl. 11:00. Å dra opp lommeboka og styre med å dytte inn chip-kort blir mye mer knotete enn å bruke det kortet som vi alle uansett har på oss. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Bedrifter tenker som vanlig først og fremst på egen bunnlinje. Derfor trengs en handlekraftig stat til å piske dem. 1 Lenke til kommentar
J7DX1J4O Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Dette høres ut som tull og vas, jeg er veldig sikker på at folk flest er villig å betale en ekstra avgift på et par kroner per transaksjon som gjøres via bankkort eller hva f... De ønsker å tilby for å "gjøre livet enklere" det er ikke mange som bryr seg særlig om de små ekstrakostnader som måtte følge med om de ønsker å benytte seg av de bekvemmeligheter som følger med dette. Om det er så at det et et "problen" så vil vel gjerne en ekstra avgift føre til at flere blir bevist og benytter seg av det billigere alternativet (ser ikke helt hvordan enkontant løsning er rimeligere) At grønn kontalt og forutum kan si at kundene er dekt med brikke fra dem virker helt feil når det kommer frem av artikkelens statistikk rundt ladere at de har kun 2/3 av ladere, det er helt på tryney av journalisten å fremme dette som fakta når de ikke tilbyr dette til en _stor_ flerpart. Mulig at de tilbyr sine systemer til flere men dette kommer ikke frem av artikkelen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 En dag oppdager folk at de betaler 3 kr per kWh på en ladestasjon mot under en krone i heimen. Høres ut som en sak for forbrukerprogrammene på TV. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 En dag oppdager folk at de betaler 3 kr per kWh på en ladestasjon mot under en krone i heimen. Høres ut som en sak for forbrukerprogrammene på TV. Hvis du samtidig oppdager at ladestasjonen kan fylle opp batteriet på 20 minutter, mot 7 timer hjemme – hva tenker du da? En hurtigladerstasjoner er nettopp det: hurtig! Tror ingen har noe imot å betale litt ekstra for å kunne lade opp såpass kjapt. Prisen vi betaler skal tross alt dekke inn alle utgifter, ikke bare faktisk strømforbruk. Installasjon og vedlikehold av apparatene koster sitt. Videre er jeg glad for at det er dyrere ved en ladestasjon enn hjemme. Det betyr at folk flest velger å lade nettopp hjemme (over natten) når de kan. Som igjen betyr at det faktisk er ledig de få gangene jeg må lade hurtig. Hadde prisen vært lik som hjemme, er det ikke usannsynlig med lange ladekøer, som kune gitt flere timer med venting … 3 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Hvis det faktisk stemmer at problemer er mellomlagring av data, og at man ikke vet summen i det øyeblikk kortet trekkes, kan man ikke da trekke kort ETTER man har ladet? Hvis argumentet er at folk kan stikke av fra regninga er det jo akkurat samme problem som på en bensinstasjon. Overvåkingskameraer tar seg av evt. syndere. Tror uansett dette ikke vil være et stort problem i praksis. Grunnen er nok heller, som mange her har vært inne på, merkevarebygging og forsøk på å skaffe seg monopol. Myndighetene må stille krav om mulighet for direkte kortbetaling for at fremtidige utbyggere skal få støtte - allerede utbygde stasjoner får nok være som de er, da det nok vil være for dyrt å etterinstallere noe slikt. Men for all del ihvertfall ikke sett i gang statlig prosjekt med utvikling av en felles app! Det vil ikke fungere særlig bra og koste et halvt statsbudsjett 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Hele artikkelen er jo et studie i vrangvilje. Her må staten kreve kortbetalinger og standardisert betalingsløsning. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 En dag oppdager folk at de betaler 3 kr per kWh på en ladestasjon mot under en krone i heimen. Høres ut som en sak for forbrukerprogrammene på TV. Hvis du samtidig oppdager at ladestasjonen kan fylle opp batteriet på 20 minutter, mot 7 timer hjemme – hva tenker du da? En hurtigladerstasjoner er nettopp det: hurtig! Tror ingen har noe imot å betale litt ekstra for å kunne lade opp såpass kjapt. Prisen vi betaler skal tross alt dekke inn alle utgifter, ikke bare faktisk strømforbruk. Installasjon og vedlikehold av apparatene koster sitt. Videre er jeg glad for at det er dyrere ved en ladestasjon enn hjemme. Det betyr at folk flest velger å lade nettopp hjemme (over natten) når de kan. Som igjen betyr at det faktisk er ledig de få gangene jeg må lade hurtig. Hadde prisen vært lik som hjemme, er det ikke usannsynlig med lange ladekøer, som kune gitt flere timer med venting … Det kommer ikke lange ladekøer når det er raskere å lade hjemme. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Skulle bare mangle med felles betaling. Dette bør tvingens gjennom av regjering. En løsning med faktura er bra, men ikke hvis man trenger en brikke for hvert energiselskap. Kortbetaling bør uansett være standard. Dersom ladebeløpet av smått kan de implementere kontaktløs betaling. Kanskje Vipps, MobilePay, mCash kan vurderes. Bruk av SMS til å betale for seg har jeg liten tro på. Endret 9. november 2016 av DJViking 1 Lenke til kommentar
Hydraman Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Og når bransjen etter noen år lander på den opplagte løsningen, kortleser for bankkort, kan den ta fatt på neste problem: hvordan gå over til å ta betalt per kWh som fylles på bilen. Edit: Uansett så er det rimelig korka at vi, i 2016, ikke kan installere kortlesere i ladestasjoner. Selv brusautomater tar jo kort. Leste du artikkelen? Klart man kan ha kortterminal på en brusautomat, som opererer med 400% påslag på varekost. Vil vil ha tilsvarende påslag på strømmen? Helst ikke, så jeg foretrekker de løsningene som er rimeligst å implementere. De har allerede 400% påslag. Vi betaler ca 1kr pr kW inkl. alle avgifter hjemme, mens de tar ca 75kr for knappe 20kW på ladestasjonene... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå