Chippen Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Hei! Har et par spørsmål som hadde vært greit å oppklare. Forhistorie: Begynte plutselig å lyse i EDC lampa til min Mercedes-Benz C220 96 modell. Motoren gikk på høyere turtall og dårligere drag + en ulyd. Tydet på at den kjørte mer økonomisk. Kom hjem og restartet for så at alt var i orden. Leste meg opp og fant ut at det kan tyde på dårlig batteri, siden muligens dieselpumpa er elektrisk styrt. Fikk ikke liv i bilen neste dag(kaldt ute), så det kan jo godt tyde på at batteriet må byttes. I denne sammenheng vil jeg få oppklart et par ting jeg lurer på, mens jeg venter på at det nye batteriet skal laddes helt opp. 1.1 Er det flere mulige alternativer til hvorfor EDC-lampa begynte og lyse og motoren oppførte seg som den var i nødmodus? 1.2 Hva er vanligste problem rundt EDC-varsellampa? 2.0 Det står på biltemas katalog og forøvrig ellers at jeg skal ha 100Ah batteri. Dem hadde ikke det så kjøpte et 95Ah. Jeg ser at det gamle batteriet er på 88Ah. 2.1 Vil jeg få problemer med bruk av større batteri enn det gamle mtp eventuell for liten dynamo og spesielt siden bilen blir brukt over kortere distanser(dermed kortere tid for batteriet til å lades opp)? 2.2Hvordan finner jeg ut hva dynamoen kan levere av strøm? 2.3 Kan jeg bruke det gamle batteriet som et nødbatteri med å lade det opp igjen? Hva kjennetegner et fullstendig ubrukbart batteri? Setter stor pris på svar. Kan du bare komme med innspill på et eller noen av spørsmålene, gjerne skriv hvilket spørsmål du svarer til. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 EDC lampa er det samme som motorlampe, dvs at det er lagret en feilkode i systemet. Om problemet ikke blir borte med nytt batteri, så bør du få lest ut feilkoder på systemet. Litt forskjell i batteristørrelse gjør ingenting. Du kan sjekke ladespenninga. Den bør ligge på rundt 14 volt. Du får ikke sjekket hvor mye den lader uten et amperemeter. Er fullstendig utslitt batteri kjennertegner at det ikke klarer å starte bilen din når det blir minusgrader for eksempel. Bruke det gamle batteriet ditt til hva du vil, men det er nok ikke noe du kan stole på om du plutselig skulle trenge det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå