Gå til innhold

Apple stakk av med over 100 prosent av profitten på mobilmarkedet

Anbefalte innlegg

Joda, men er ikke det noe man kan se bare av å se at det er noen som går med tap? Uten at det er tilfellet her, så kan jo feks 4 aktører i markedet alle ha over 100% av profitten. At en aktør har over 100% sier ikke så mye om forholdet mellom de forskjellige aktørene i seg selv.

I concur. Det sier bare noe om (resten av) markedet som helhet. 

Omsetning er ikke lik inntekt. Inntekt er det du sitter igjen med etter at du har trukket fra omkostninger, men før du regner skatt og utbytte.Artikkelen bruker begrepet total profitt, og for å finne finne den totale profitten, så må legge sammen all inntekt fra alle aktørene, og så må man trekke fra tapene.

Se det heller slik, at om den totale profitten i mobilmarkedet var 1 milliard, så er den nøyaktig 1 milliard. Om Samsung da har 100 millioner i profitt fra mobilmarkedet, så er det kun 900 millioner i profitt igjen til det resterende markedet, inkludert Apple. Ergo er det fullstendig umulig for Apple å ta 100% av den totale profitten.

Om de andre aktørene tilsammen taper mere penger enn Apple tjener, så er den totale profitten negativ.

Edit: https://no.wikipedia.org/wiki/Profitt

Beklager om jeg forvirret deg i forhold til poenget i budskapet mitt. Jeg ville trodd at poenget i forhold til Pseudopods eksempel åpenbart ikke var de regnskapstekniske definisjonene. Hvis du ikke ser det, har du og han helt forskjellig oppfatning/kritikk av regnestykket.

Du påpeker at det er snakk om total profitt, som du summerer opp som summen av alles (da kun positive) profitt. Da blir total profitt en pott på en milliard som må fordeles. Dette er som du har identifisert annerledes enn bruken av profitt i artikkelen. Med din definisjon er det umulig å hente ut mer enn 100% av profitten. Jeg har ingen mening om din definisjon, artikkelens definisjon, eller begges definisjon er riktig eller feil. Det jeg sier er at den er annerledes enn Pseudopods (som igjen er annerledes enn artikkelens).

Pseudopod har tilsvarende identifisert en umulighet på at man ikke kan hente ut mer enn 100% av 1 milliard i inntekter - hans definisjon. Men profitten i artikkelen er IKKE det samme som det bedriftene får inn. 

Hvis man regner som artikkelen, og overfører til eksemplet, er det ikke snakk om at bedriftene har 1 milliard i salgsinntekter. Potten er større. Dermed er ikke hans identifiserte umulighet en umulighet lengre. 

Poenget er at Apple ikke hentet ut 1.2 milliard av 1 milliard, men av f.eks. 2 milliarder, inngående salgsinntekter uten noen form for regnskapstekniske justeringer, om det blir riktig å kalle det omsetning eller brutto næringsinntekt eller noe annet får du lov å være overdommer for. Du, og han, må bare akseptere at totalpotten, det du arresterte meg for å kalle omsetning, er større enn profitten. 

Merk forøvrig at artikkelen du lenker til sier "Det finnes flere former for måling av profitt. Merk at ordene omsetning,resultat og inntekt brukes som erstatning i noen tilfeller". Dette er til dels forskjellige ting, regnskapsteknisk, og artikkelen er i beste fall utydelig, og støtter ikke en definisjon av at total profitt for et marked skal ignorere de aktørene som har negativ driftsmargin. Men dette beveger seg over i regnskapstekniske definisjoner, de kan jeg lite om annet enn at jeg vet de er forskjellig fra norsk (Norge) og engelsk (USA), og jeg har som sagt bare observert og forklart forskjellen mellom slik artikkelen regner og slik du gjør det.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke blant de som har android 7.0. Jeg er blant de som har Android 7.1.1.

Ja, det har jeg forstått. Så du mener mens det kun er 0,3% som bruker 7.0, så er det svimlende 0,7% som bruker 7.1.1? Der må jeg dessverre skuffe deg.

Forøvrig;

Tenk - Trykk - Tal

Et utrykk man bruker i forsvaret, men som du også kan implementere i din kommentatorhverdag.

Forøvrig må jeg skuffe deg. Du har vet ingenting om hvor mange som kjører 7.1.1 da dette ikke blir oppgitt i artikkelen du referer til. Du slenger rundt deg med innbilte påstander.

Og jeg har da kjørt android 6.1 lenge, og det er ingen feil eller mangler ved den. I tilleg kan hvem som helst legge til funksjoner i sine versjoner av brukergrensesnitt, så man trenger slettes ikke siste versjon for å få flere funksjoner. Samsung har vært veldig flinke til dette i lang tid nå. Men slik er det med et åpent os, da slipper manvå tilpasse seg telefonen, men tilpasser telefonen til sitt bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at folk er så opptatt av hvilket versjonnummer som står gjemt et sted i innstillingene, istedenfor hvordan telefonen faktisk fungerer, og hva den gjør.

For å si det slik, det tar lengre til før en ny Google feature kommer til iPhone i forhold til Galaxy. Og det meste Google implementerer er ting fra 3. part.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig at folk er så opptatt av hvilket versjonnummer som står gjemt et sted i innstillingene, istedenfor hvordan telefonen faktisk fungerer, og hva den gjør.

For å si det slik, det tar lengre til før en ny Google feature kommer til iPhone i forhold til Galaxy. Og det meste Google implementerer er ting fra 3. part.

Tror ikke folk er opptatte av dette i det hele tatt. Vi er ikke representative for befolkningen, da vi nok er i overkant interessert i mobiltelefoner ?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...