Gå til innhold

Slik blir de nye Hurtigrutene: – Nå går Norge i tet igjen, akkurat slik Amundsen og Nansen gjorde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viftestøyen på skip er langt over hva som kan regnes som stille - all den tid denne ikke vil bli sendt ut under vannlinjen kan man bare glemme "gli stille igjennom sjøen - (i opptil 15 min)"

 

Når det kommer til miljøavtrykket skipet vil gi så har jeg et spørsmål ingen ser ut til å ville svare på, grå og sorttanker - (kloakk og foodvaste) hvor store er de?

 

Kjenner jeg konstruksjonen rett - blir dette flushet rett ut i havet.

 

Skjønner at TU - vil fremme slik reklame presentasjon av et nytt konsept, men jeg håper at dere følger opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viftestøyen på skip er langt over hva som kan regnes som stille - all den tid denne ikke vil bli sendt ut under vannlinjen kan man bare glemme "gli stille igjennom sjøen - (i opptil 15 min)"

 

Når det kommer til miljøavtrykket skipet vil gi så har jeg et spørsmål ingen ser ut til å ville svare på, grå og sorttanker - (kloakk og foodvaste) hvor store er de?

 

Kjenner jeg konstruksjonen rett - blir dette flushet rett ut i havet.

 

Skjønner at TU - vil fremme slik reklame presentasjon av et nytt konsept, men jeg håper at dere følger opp.

 

Hverken matavfall eller kloakk blir flushet rett ut i havet. Der er krav om forbrenning og rensing av slikt i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Med de nye hybridskipene kombinerer vi mer enn 120 års Hurtigruten-kunnskap med totalt nyskapende teknologi og design, sa Skjeldam."

 

Det hadde vært mer nyskapende med X-Bow design.

Vi er ikke gode på merkevarebygging i Norge, men X-Bow kunne vært en mulighet for å samarbeide og bygge merkevare for norsk skipsbygging.

Dersom robotene på Kleven kan få bort den bulkete skipssiden er det også noe kresne kunder setter pris på.

Lenke til kommentar

 

Viftestøyen på skip er langt over hva som kan regnes som stille - all den tid denne ikke vil bli sendt ut under vannlinjen kan man bare glemme "gli stille igjennom sjøen - (i opptil 15 min)"

 

Når det kommer til miljøavtrykket skipet vil gi så har jeg et spørsmål ingen ser ut til å ville svare på, grå og sorttanker - (kloakk og foodvaste) hvor store er de?

 

Kjenner jeg konstruksjonen rett - blir dette flushet rett ut i havet.

 

Skjønner at TU - vil fremme slik reklame presentasjon av et nytt konsept, men jeg håper at dere følger opp.

 

Hverken matavfall eller kloakk blir flushet rett ut i havet. Der er krav om forbrenning og rensing av slikt i dag.

Dette blir ikke praktisert hverken på kysten eller i internasjonale farvann. 8 sjømil fra land så sendes det rett ut!

Lenke til kommentar

 

Viftestøyen på skip er langt over hva som kan regnes som stille - all den tid denne ikke vil bli sendt ut under vannlinjen kan man bare glemme "gli stille igjennom sjøen - (i opptil 15 min)"

 

Når det kommer til miljøavtrykket skipet vil gi så har jeg et spørsmål ingen ser ut til å ville svare på, grå og sorttanker - (kloakk og foodvaste) hvor store er de?

 

Kjenner jeg konstruksjonen rett - blir dette flushet rett ut i havet.

 

Skjønner at TU - vil fremme slik reklame presentasjon av et nytt konsept, men jeg håper at dere følger opp.

 

Hverken matavfall eller kloakk blir flushet rett ut i havet. Der er krav om forbrenning og rensing av slikt i dag.

https://tv.nrk.no/program/koid24005915/skipsfart-en-miljoebombehttps://tv.nrk.no/program/koid24005915/skipsfart-en-miljoebombe

Lenke til kommentar

Et skip som drives elektrisk vil nok (også) gi en bedre/stillere opplevelse både for pasasjerer og mannskap. En viktig del av opplevelsen man har når man reiser i stille naturområder.

 

Men hvorfor ikke en hybrid med batteri og Hydrogen? Tyngde og rekkevidde samtidig. Hele veien.

 

Skipene er tenkt som ekspedisjons skip. Tror heller ikke at brensel celler på 6MW er handelsvare. Hydrogen tanking i polområder er også en utfordring.

 

Sikkerhets aspekt ved hydrogen er også en sak. Det kan anntennes med en gnist i nesten alle konsentrajoner. Tror ikke det finnes regelverk for slik fuel.

 

Hvor store mengder man trenger for 10 000nm vet jeg ikke. Sikkert en hel del.

 

Jeg tror de har satset rett. Lag en båt som krever lavt effekt forbruk. Da blir utslippene lave uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et skip som drives elektrisk vil nok (også) gi en bedre/stillere opplevelse både for pasasjerer og mannskap. En viktig del av opplevelsen man har når man reiser i stille naturområder.

 

Men hvorfor ikke en hybrid med batteri og Hydrogen? Tyngde og rekkevidde samtidig. Hele veien.

 

Skipene er tenkt som ekspedisjons skip. Tror heller ikke at brensel celler på 6MW er handelsvare. Hydrogen tanking i polområder er også en utfordring.

 

Sikkerhets aspekt ved hydrogen er også en sak. Det kan anntennes med en gnist i nesten alle konsentrajoner. Tror ikke det finnes regelverk for slik fuel.

 

Hvor store mengder man trenger for 10 000nm vet jeg ikke. Sikkert en hel del.

 

Jeg tror de har satset rett. Lag en båt som krever lavt effekt forbruk. Da blir utslippene lave uansett.

ekspedisjonsskip/hydrogentanking/sikkerhetsaspekt. Jeg ser stadig mer av at ord deles opp i stedet for å settes sammen som er regelen på norsk (og svensk, dansk og tysk etc). Har du et rettskrivningsprogram som skriker når du bruker sammensatte ord? Eller er det en kamp om ny norsk rettskrivning (etter engelsk mønster)? Eller hva er det? At jeg kommenterer ditt innlegg er bare en tilfeldighet. Men jeg syns at denne (nye) praksisen bør diskuteres!

 

Aviser, blader og bøker holder seg fortsatt til norsk rettskrivning, og takk for det.

Lenke til kommentar

 

 

Et skip som drives elektrisk vil nok (også) gi en bedre/stillere opplevelse både for pasasjerer og mannskap. En viktig del av opplevelsen man har når man reiser i stille naturområder.

 

Men hvorfor ikke en hybrid med batteri og Hydrogen? Tyngde og rekkevidde samtidig. Hele veien.

 

Skipene er tenkt som ekspedisjons skip. Tror heller ikke at brensel celler på 6MW er handelsvare. Hydrogen tanking i polområder er også en utfordring.

 

Sikkerhets aspekt ved hydrogen er også en sak. Det kan anntennes med en gnist i nesten alle konsentrajoner. Tror ikke det finnes regelverk for slik fuel.

 

Hvor store mengder man trenger for 10 000nm vet jeg ikke. Sikkert en hel del.

 

Jeg tror de har satset rett. Lag en båt som krever lavt effekt forbruk. Da blir utslippene lave uansett.

ekspedisjonsskip/hydrogentanking/sikkerhetsaspekt. Jeg ser stadig mer av at ord deles opp i stedet for å settes sammen som er regelen på norsk (og svensk, dansk og tysk etc). Har du et rettskrivningsprogram som skriker når du bruker sammensatte ord? Eller er det en kamp om ny norsk rettskrivning (etter engelsk mønster)? Eller hva er det? At jeg kommenterer ditt innlegg er bare en tilfeldighet. Men jeg syns at denne (nye) praksisen bør diskuteres!

 

Aviser, blader og bøker holder seg fortsatt til norsk rettskrivning, og takk for det.

Et lite tips. I stedet for å påpeke orddelingsfeil,kan du bruke tiden og energien på å utvikle en stavekontroll som ikke setter røde streker under sammensatte ord. Da kunne vi som liker teknikk holde på med dette uten at trådene blir brutt av disse språkekspertene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viftestøyen på skip er langt over hva som kan regnes som stille - all den tid denne ikke vil bli sendt ut under vannlinjen kan man bare glemme "gli stille igjennom sjøen - (i opptil 15 min)"

 

Når det kommer til miljøavtrykket skipet vil gi så har jeg et spørsmål ingen ser ut til å ville svare på, grå og sorttanker - (kloakk og foodvaste) hvor store er de?

 

Kjenner jeg konstruksjonen rett - blir dette flushet rett ut i havet.

 

Skjønner at TU - vil fremme slik reklame presentasjon av et nytt konsept, men jeg håper at dere følger opp.

 

Skipene renser og samler gråvann og svartvann i tanker og levere i havn eventuelt slipper renset ut i internasjonalt farvann i henhold til MARPOL-regelverket.

 

Red.

Lenke til kommentar

 

Viftestøyen på skip er langt over hva som kan regnes som stille - all den tid denne ikke vil bli sendt ut under vannlinjen kan man bare glemme "gli stille igjennom sjøen - (i opptil 15 min)"

 

Når det kommer til miljøavtrykket skipet vil gi så har jeg et spørsmål ingen ser ut til å ville svare på, grå og sorttanker - (kloakk og foodvaste) hvor store er de?

 

Kjenner jeg konstruksjonen rett - blir dette flushet rett ut i havet.

 

Skjønner at TU - vil fremme slik reklame presentasjon av et nytt konsept, men jeg håper at dere følger opp.

 

Skipene renser og samler gråvann og svartvann i tanker og levere i havn eventuelt slipper renset ut i internasjonalt farvann i henhold til MARPOL-regelverket.

 

Red.

Da foreslår jeg at man tar kontakt med enhver 2 maskinist i HRG - og spør hvordan de er beordret til å løse dette...

 

Med det samme kan man spørre om hvor lenge siden de sluttet å brenne matavfallet også..

Lenke til kommentar

 

 

 

Et skip som drives elektrisk vil nok (også) gi en bedre/stillere opplevelse både for pasasjerer og mannskap. En viktig del av opplevelsen man har når man reiser i stille naturområder.

 

Men hvorfor ikke en hybrid med batteri og Hydrogen? Tyngde og rekkevidde samtidig. Hele veien.

 

Skipene er tenkt som ekspedisjons skip. Tror heller ikke at brensel celler på 6MW er handelsvare. Hydrogen tanking i polområder er også en utfordring.

 

Sikkerhets aspekt ved hydrogen er også en sak. Det kan anntennes med en gnist i nesten alle konsentrajoner. Tror ikke det finnes regelverk for slik fuel.

 

Hvor store mengder man trenger for 10 000nm vet jeg ikke. Sikkert en hel del.

 

Jeg tror de har satset rett. Lag en båt som krever lavt effekt forbruk. Da blir utslippene lave uansett.

ekspedisjonsskip/hydrogentanking/sikkerhetsaspekt. Jeg ser stadig mer av at ord deles opp i stedet for å settes sammen som er regelen på norsk (og svensk, dansk og tysk etc). Har du et rettskrivningsprogram som skriker når du bruker sammensatte ord? Eller er det en kamp om ny norsk rettskrivning (etter engelsk mønster)? Eller hva er det? At jeg kommenterer ditt innlegg er bare en tilfeldighet. Men jeg syns at denne (nye) praksisen bør diskuteres!

 

Aviser, blader og bøker holder seg fortsatt til norsk rettskrivning, og takk for det.

Et lite tips. I stedet for å påpeke orddelingsfeil,kan du bruke tiden og energien på å utvikle en stavekontroll som ikke setter røde streker under sammensatte ord. Da kunne vi som liker teknikk holde på med dette uten at trådene blir brutt av disse språkekspertene.

Jeg er ikke språkekspert og har deltatt med trolig tusenvis av innlegg på forskjellige kommentarfelter i årenes løp. Jeg er opptatt av å få innsikt og bidra til innsikt. Dersom en person føler at språk hindrer henne i å komme med en kommentar, så foretrekker jeg at vedkommende ser bort fra språket. Vi kan imidlertid alle prøve å gjøre vårt beste mht språk som vi gjør vårt beste mht innhold.

 

Det er godt å høre at det med feil orddeling knyttes til stavekontrollprogram. Så får håpe disse blir bedre etter hvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Hm. Kanskje de kunne brukt CNG/biogass? Enten i forbrenningsmotor (dual fuel) eller i en brenselscelle løsning? Da får man også lagret mer energi. Også er det en enkel løsning som er levert og godkjent tidligere (Texelstroom).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...