Slåttekar Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 (endret) "Jeg bilet i dyre Domme til Øienlægen. Hør nu her: jeg kan ikke se skarpt, ikke læse som før, ikke træ i en Naal, hvad er dette for Raritet, er noget galt fat med mig i begge Øinene paa en Gang?" (Paa gjengrodde_) Jeg kjenner riktignok til uttrykket at kjøpe i dyre domme, men bile? Det må vel bety at ha kostet Knut mye penger for at komme (bilende) til øienlægen, men jeg spør her for sikkerhets skyld. Endret 8. november 2016 av Slåttekar Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Kanskje han tok drosje. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 (endret) https://www.kristeligt-dagblad.dk/sprog-diskuteret-af-johannes-n%C3%B8rregaard-frandsen/i-dyre-domme Så vidt jeg forstår så kan det bety at noe "er gjort dyrt"/ "en dyr erfaring" og at det i denne sammenhengen kan bety at det var en farlig biltur pga øynene. Det er kanskje overtolking fra min side Endret 8. november 2016 av SlikGårNoDagan 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Jeg kjenner riktignok til uttrykket at kjøpe i dyre domme, men bile? Det må vel bety at ha kostet Knut mye penger for at komme (bilende) til øienlægen Stemmer det. Å bile, og samme sted under dom: uttrykket i dyre dommer (kjøpe, betale) svært dyrt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå