magiga Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 I 2018 blir dagens jernbanesviller forbudt - her legges det som kan være løsningen Lenke til kommentar
Kåre Krigsforbryter Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Hvordan er dette opp mot betong som allerede har tatt over for sviller av tre? De er ikke engang nevnt i artikelen, men vises tydelig på bildet også. Synes dette var svært fokusert på fordelen mot en allerede utgått teknologi. Og da er det ikke vanskelig å finne fordeler. 7 Lenke til kommentar
Gunder Valle Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Jeg er ingen ekspert, men trodde betongsviller var enerådende og har vært det i mange år allerede. Hvorfor nevnes ikke betong i artikkelen? 4 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 "Jernbaneverket i dag i stor grad benytter seg av betongsviller når det skal bygges nytt." Ja, jeg også reagerte på at ikke de nye svillene ble sammenlignet med betong. En merkelig artikkel. 2 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Jeg har ikke greie på slikt, men likevel: Hvorfor brukes ikke stål, altså H-bjelker? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 "Så siden levetiden er såpass mye lenger kan det være en god del penger å spare på sikt, sier han" Det gir ikke mening i det hele tatt. Når begynte man å tenke slik i Norge? 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Itholia Skrevet 8. november 2016 Populært innlegg Del Skrevet 8. november 2016 Til dere som lurer på de nye syntetiske vs betongsviller. Her er det snakk om forskjellige bruksområder. Gamle fagverksbruer uten gjennomgående ballast, kan ikke ha betongsviller rett og slett fordi betongsvillene ikke tåler å være vekt uten å ha jevn fordeling av vekt videre til bakken. De krever også betydelig tykkere underdekning, slik at i flere eldre tunneler brukes fremdeles tresviller, da disse krever mindre underdekning. Betongsviller gjør sporet stivere og mindre påvirket av solslyng osv, mens tresviller tillater større bevegelse i sporet, noe som er en fordel på broer der sporet er låst til brukonstruksjonen. 12 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Jeg har ikke greie på slikt, men likevel: Hvorfor brukes ikke stål, altså H-bjelker? Fordi det ruster, er for stivt og lydoverføringen fra skinnene vil være ekstrem. 4 Lenke til kommentar
KWPHWF43 Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Selvsagt må disse syntetiske svillene testes ut før de eventuelt kan tas i bruk. At de allerede er utbredt i vinterland som Sveits og Tyskland imponerer ikke Jernbaneverket. Og etter uttesting er det tid for å utarbeide en egen norsk kravspesifikasjon. Vi er jo så ***** spesielle her oppe i nord. 2 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Selvsagt må disse syntetiske svillene testes ut før de eventuelt kan tas i bruk. At de allerede er utbredt i vinterland som Sveits og Tyskland imponerer ikke Jernbaneverket. Og etter uttesting er det tid for å utarbeide en egen norsk kravspesifikasjon. Vi er jo så ***** spesielle her oppe i nord. Det Tyskland og Sveits opplever av vintervær er ingenting i forhold til hva vi har her oppe. 1 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Selvsagt må disse syntetiske svillene testes ut før de eventuelt kan tas i bruk. At de allerede er utbredt i vinterland som Sveits og Tyskland imponerer ikke Jernbaneverket. Og etter uttesting er det tid for å utarbeide en egen norsk kravspesifikasjon. Vi er jo så ***** spesielle her oppe i nord. Ikke kult med et tog som avsporer fordi Jernbaneverket "trodde" de fungerte helt ok, fordi de gjorde det i Sveits og Tyskland. Alpeklima er forskjellig fra norsk klima, og togavsporing er et reelt problem overalt i verden. Jeg synes det er bra at de tester grundig. 7 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 (endret) Til dere som lurer på de nye syntetiske vs betongsviller. Her er det snakk om forskjellige bruksområder. Gamle fagverksbruer uten gjennomgående ballast, kan ikke ha betongsviller rett og slett fordi betongsvillene ikke tåler å være vekt uten å ha jevn fordeling av vekt videre til bakken. De krever også betydelig tykkere underdekning, slik at i flere eldre tunneler brukes fremdeles tresviller, da disse krever mindre underdekning. Betongsviller gjør sporet stivere og mindre påvirket av solslyng osv, mens tresviller tillater større bevegelse i sporet, noe som er en fordel på broer der sporet er låst til brukonstruksjonen. Gode faglige opplysninger. Takk. Nå er det vel også slik at produksjon av (betong-) sviller frigjør mye CO2, noe som blir sett på som negativt i forhold til det varmere ( ;-) ) klimaet vi har fått. Og stålarmerte betongsviller vil jeg tro er mer resurskrevende i produksjon og frakt enn disse "syntetiske". Dessuten om vi henter opp olje ( som vel er en betydelig bestandel i disse nye svillene?) og lager langtidsholdbare produkter vil ikke dette være negativt i et miljøregnskap. De vil jo ikke frigjøre CO2 før de destrueres om hundre år. Men/og i den forbindelse:Hvordan destruerer man kreosotinnsatte sviller på best mulig måte? ( Ellers burde "telefon/strøm-stolper også byttes ut i dette nye materialet. Her burde det i sum bli betydelig mengder, som nok også reduserer pris.) Endret 8. november 2016 av Fri diskusjon og kunnskap 2 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Til dere som lurer på de nye syntetiske vs betongsviller. Her er det snakk om forskjellige bruksområder. Gamle fagverksbruer uten gjennomgående ballast, kan ikke ha betongsviller rett og slett fordi betongsvillene ikke tåler å være vekt uten å ha jevn fordeling av vekt videre til bakken. De krever også betydelig tykkere underdekning, slik at i flere eldre tunneler brukes fremdeles tresviller, da disse krever mindre underdekning. Betongsviller gjør sporet stivere og mindre påvirket av solslyng osv, mens tresviller tillater større bevegelse i sporet, noe som er en fordel på broer der sporet er låst til brukonstruksjonen. Gode faglige opplysninger. Takk.Nå er det vel også slik at produksjon av (betong-) sviller frigjør mye CO2, noe som blir sett på som negativt i forhold til det varmere ( ;-) ) klimaet vi har fått. Og stålarmerte betongsviller vil jeg tro er mer resurskrevende i produksjon og frakt enn disse "syntetiske". Dessuten om vi henter opp olje ( som vel er en betydelig bestandel i disse nye svillene?) og lager langtidsholdbare produkter vil ikke dette være negativt i et miljøregnskap. De vil jo ikke frigjøre CO2 før de destrueres om hundre år. Men/og i den forbindelse:Hvordan destruerer man kreosotinnsatte sviller på best mulig måte? ( Ellers burde "telefon/strøm-stolper også byttes ut i dette nye materialet. Her burde det i sum bli betydelig mengder, som nok også reduserer pris.) Vet ikke hvordan de nye komposittsvillene lages så produksjonsregnskap i forhold til CO2 skal jeg ikke gjette på. Men dersom komposittsvillene har 30-40% lenger levetid så snakker vi opp mot 140 års levetid på svillene. Betongsviller vil fortsatt være hovedtype fordi det kun er disse som er godkjent for hastigheter 130+. Kreosotsviller lagres ofte i hauger til de råtner, da de er råteutsatt når de byttes, men de kan også brennes i spesielle anlegg der avgassene etterbehandles. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 "noe Europakommisjonen ønsker å gjøre noe med." Flaks at vi ikke er medlem av EU da. Eller vent nå litt.... Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 "noe Europakommisjonen ønsker å gjøre noe med." Flaks at vi ikke er medlem av EU da. Eller vent nå litt.... Ja, EU er ikke veldig demokratiske. "Nei" fra Norge, betyr frivillig tvang fra EU Lenke til kommentar
asshole Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Til dere som lurer på de nye syntetiske vs betongsviller. Her er det snakk om forskjellige bruksområder. Gamle fagverksbruer uten gjennomgående ballast, kan ikke ha betongsviller rett og slett fordi betongsvillene ikke tåler å være vekt uten å ha jevn fordeling av vekt videre til bakken. De krever også betydelig tykkere underdekning, slik at i flere eldre tunneler brukes fremdeles tresviller, da disse krever mindre underdekning. Betongsviller gjør sporet stivere og mindre påvirket av solslyng osv, mens tresviller tillater større bevegelse i sporet, noe som er en fordel på broer der sporet er låst til brukonstruksjonen. Hvis dagens kreosotsviller snart blir forbudt og man ikke kan bruke betongsviller på bruer, er det noe annet alternativ enn syntetiske sviller? Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Til dere som lurer på de nye syntetiske vs betongsviller. Her er det snakk om forskjellige bruksområder. Gamle fagverksbruer uten gjennomgående ballast, kan ikke ha betongsviller rett og slett fordi betongsvillene ikke tåler å være vekt uten å ha jevn fordeling av vekt videre til bakken. De krever også betydelig tykkere underdekning, slik at i flere eldre tunneler brukes fremdeles tresviller, da disse krever mindre underdekning. Betongsviller gjør sporet stivere og mindre påvirket av solslyng osv, mens tresviller tillater større bevegelse i sporet, noe som er en fordel på broer der sporet er låst til brukonstruksjonen. Hvis dagens kreosotsviller snart blir forbudt og man ikke kan bruke betongsviller på bruer, er det noe annet alternativ enn syntetiske sviller? Uimpregnerte bøk eller eikesviller er en mulighet, men de har ekstremt kort (20-30 år max) levetid, så litt kortere enn betongsviller (40-60 år). Ellers så går det an å erstatte fagverksbruene som ikke er fredet, med bruer som har gjennomgående ballast, noe som mange steder uansett bør gjøres snarest på grunn av kjørekomfort og hastighet, og andre steder pga alder på fagverksbro. Lenke til kommentar
Knut Aanesen Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Da jeg jobbet i NSB for 40 år siden, skiftet vi ut tresviller med spennbetongsviller. Skinnene ble solid festet til svillene som igjen var godt festet i pukken. Skinnene ble så helsveist. Dermed forvant klikk-klakk-lyden og slitasjen på skinneendene. Sveisingen måtte skje ved en temperatur midt mellom min og maks, slik at det ble strekkspenninger ved lav temperatur og trykkspenninger ved høy temperatur. Festet i svillen var derfor viktig. At de ennå opererer med tresviller er for meg ukjent. 1 Lenke til kommentar
Vetle Houg Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Men/og i den forbindelse:Hvordan destruerer man kreosotinnsatte sviller på best mulig måte? Kreosot-impregnert treverk kan benyttes som brensel til sementproduksjon. Høy temperatur sikrer destruksjon av miljøgifter, og askerester inngår i sementen - som så kan brukes til å lage betongsviller ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå