Gå til innhold

Her er én av testene som avgjør hvem som får den statlige 100-millioners kontrakten

Anbefalte innlegg

Er de nye PCene et ledd i skifte til win10 (i stedet for å oppgradere ekistende hardware)?

Niks, dette er helt vanlig utskiftingstakt. Faktisk vil disse i stor grad bli brukt med Windows 7, pga tredjepartssystemer. Ellers så kjører Windows 10 helt greitt på 10 år gamle maskiner. Jeg har Windows 10 på en Lenovo Thinkpad T60 fra februar 2007, og på en stasjonær med innmat fra 2009. 

Det er helt utrolig at PC blir sett på som en stor kostnad i 2016. Kjøp den beste maskinen tilgjengelig, dvs. Macbook Pro til alle sammen. Da får du maskiner som de ansatte kan stole på at fungerer til enhver tid. Tap av arbeidstid er ekstremt kostbart.

Den er ikke den beste tilgjengelig når man ikke kan gjøre jobben på den. Sykehussektoren har mengder av spesialprogramvare som krever Windows, og vil gjøre det i lang tid framover. Ellers så består ikke Macbook Pro av andre deler enn businessmodellene til HP etc. CPU, SSD, skjerm osv er ofte av samme fabrikat, og maskinene kan til og med være satt sammen på samme fabrikk. 

byggekvalitet og vekt.. ja da blir det Lenovo da?

Min erfaring fra skole er at Lenovo har dårlig byggekvalitet.

De rimelige Lenovoen som er brukt i skolen er jevnt over av moderat byggekvalitet. Men når vi snakker om Thinkpad etc, så er byggekvaliteten helt topp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mange års erfaring med HP og bygging av Windows på de, så vet jeg at de før eller siden får seg en overraskelse når det kommer til HP sine drivere på bedrifts modellene. HP er ubrukelig på å fikse problemene også når det oppdages.

Lenke til kommentar

Bolson, hvem sa at man ikke kan kjøre Windows på Mac?

"A PC services company placed Apple computers in the No. 1 and No. 6 slots as the best-performing Windows laptops."

https://www.cnet.com/news/macbook-pro-declared-best-performing-windows-laptop/

Klart man kan det! Ellers har den artikkelen du viser til en spesifikk forklaring til hvorfor Mac er nr 1 og 6, nemlig at man gjør en ren installasjon. Om man tar vekk den forutsetningene - så blir resultatene trolig ikke de samme. Firmaet skriver faktisk at skulle "undersøkelsen" vært rettferdig så burde man teste ren installasjon også på PC. Men de velger å ikke gjøre dette for å vise produsentene svakheten ved all programvare som legges ved.

Omtrent alt av "crash" skyldes programvare/drivere. Og så vidt jeg vet, vil alle PC-ene det snakkes om her leveres uten OS (eller få ren installasjon), fordi man i sykehusene jevnt over bruker egne standardoppsett knyttet til OS etc.

Vi snakker også om en 3 1/2 år gammel artikkel - dagens relevans kan diskuteres. Som sagt, den tekniske innmaten er særdeles lik, og da ser jeg ingen grunn til å betale nær det dobbelte i snitt for nesten identisk hardware. Ikke minst i en setting der dataproblemer i liten grad vil være knyttet il OS og hardware, men til tredjepartsløsninger. Da er det langt bedre å bruke de ca 100 mill ekstra bruk av Mac vil koste til å fikse de løsningene som betyr noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som det står: Dette er hyllevare.Kor mye kan ein egentlig testa på standard PCar?

Kunne jo gjort stresstester og slikt kanskje? Synes bare det virket lit kort. :)

Dette er ikke gaming maskiner, de er heller ikke bygget av amatører.

Dessuten blir ikke PC-ene på sykehuset belastet hardt det er desto mer viktig at de virker stabilt 24/7.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er ikke gaming maskiner, de er heller ikke bygget av amatører.

Dessuten blir ikke PC-ene på sykehuset belastet hardt det er desto mer viktig at de virker stabilt 24/7.

Neida ser den, men når man skal inngå en avtale verdt 100 millioner kroner så kan det jo ikke skade å teste litt lenger enn to dager? Jeg ville nå gjort det ihvertfall om det var mine penger som ble brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...