Gå til innhold

Feil i løsningsforslag - hva med sensur?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Hvert eneste år oppdager jeg som regel noen små feil i løsningsforslag til tidligere eksamener jeg regner meg gjennom som eksamensforberedelser.

Nå i år har jeg oppdaget 5+ følgefeil i flere av eksamenssettene i ett og samme fag. Lærer bekrefter at dette er feil og takker for at jeg gir beskjed.

Dette er ikke fundamentale feil som i feil anvendelse av teori, men små følgesfeil som enten gir ett feil svar eller på ett av løsningforslagene hvor feilen forekommer tidlig, så påvirker dette svaret hele fasiten og gir mer eller mindre feil svar hele veien.

Derfor blir jeg nysgjerrig. Hvordan fungerer dette i praksis? Kan man faktisk risikere å bli sensurert feil når man har rett svar?

Kommer til å følge nøye med på sensuren i år, noe jeg ikke har gjort tidligere og hvor jeg alltid har stolt på læreren. Dumt kanskje. Ba om begrunnelse i et fag som har samme lærer som over og fikk oppgitt at jeg hadde 89%. Hadde det fryktelig travelt, så fikk ikke anledning til å dobbeltsjekke med fasit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvert eneste år oppdager jeg som regel noen små feil i løsningsforslag til tidligere eksamener jeg regner meg gjennom som eksamensforberedelser.

Nå i år har jeg oppdaget 5+ følgefeil i flere av eksamenssettene i ett og samme fag. Lærer bekrefter at dette er feil og takker for at jeg gir beskjed.

Dette er ikke fundamentale feil som i feil anvendelse av teori, men små følgesfeil som enten gir ett feil svar eller på ett av løsningforslagene hvor feilen forekommer tidlig, så påvirker dette svaret hele fasiten og gir mer eller mindre feil svar hele veien.

Derfor blir jeg nysgjerrig. Hvordan fungerer dette i praksis? Kan man faktisk risikere å bli sensurert feil når man har rett svar?

Kommer til å følge nøye med på sensuren i år, noe jeg ikke har gjort tidligere og hvor jeg alltid har stolt på læreren. Dumt kanskje. Ba om begrunnelse i et fag som har samme lærer som over og fikk oppgitt at jeg hadde 89%. Hadde det fryktelig travelt, så fikk ikke anledning til å dobbeltsjekke med fasit.

På den ene siden skal det vel sies at de fleste sensorer ikke stoler blindt på et løsningsforslag, men vil antakeligvis foreta sine egne beregninger for å sjekke opp. På den andre siden, så er det vel også noen sensorer som er late, og vil stole blindt på løsningsforslaget, hvilket medfører uriktig sensur. Dette er en trist sak, men forekommer - ettersom det er mennesker som både lager og sensurerer oppgaver, og følgelig kan det beklageligvis forekomme menneskelige feil.

Mitt tips er å sjekke opp, eventuelt få noen du vet kan faget til å regne gjennom og bekrefte at løsningsforslaget stemmer.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...