Gå til innhold

Til foto og videoredigering - iMac eller Windows?

Anbefalte innlegg

Er denne grei til foto og videoredigering? http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/IMACMK462HA/imac-27-med-5k-retina-skjerm-mk462

Skal hovedsaklig brukes til fotoredigering, men blir nok til litt enklere videoredigering også. Ellers blir det til vanlig kontorbruk. Skal IKKE brukes til spilling. Jeg er ikke vant til å bruke Mac, så kanskje er Windows et smartere valg? Men da trenger jeg også en skjerm som kan måle seg med den på iMacen. 

Budsjettet er på maks 18.000. 

Jeg har snakket med flere som anbefaler Windows, fordi man får mye mer for pengene da. Men disse er i utgangspunktet ikke så glad i Appleprodukter generelt sett. Jeg vil gjerne høre fra et nøytralt synspunkt. Hva er fordelene med Apple? Hva er fordelene med Windows? Kom gjerne med konkrete forslag. På forhånd takk! :-) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med microsoft du ikke er så låst som regel i operativsystem, enklere å gå for linux\windows på en windows basert PC med tanke på bios\UEFI.

Er enig at Mac ikke er så oppdatert, skal du redigere video som et studio er Mac Pro\Mac mini kanskje de beste av apple maskinene.

Men problemet med imac er den kan så vidt oppgradere ram resten er ganske låst.

Uansett for privat bruk bør enten Final Cut Pro X eller Premiere Pro CC holde for de fleste.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Venter nok til jeg har sett tilbudene på Black Friday ja. Hvis mac ikke er å anbefale, hvorfor bruker så å si alle profesjonelle bildebehandlere det? Hvordan er det evt å bruke Windows på Mac? 

Hvis jeg skal gå for Windows, kan jeg kanskje bruke den PC'n jeg har i dag, men trenger definitivt bedre skjerm og muligens bedre skjermkort. Jeg tenkte at jeg kanskje måtte ha minst 4K oppløsning på skjermen, men det er kanskje ikke nødvendig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...