Gå til innhold

– Toyota utvikler elbil med 300 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare noen år for sent, "de andre" leverer biler med slik rekkevidde allerede neste år. Men etter tre år skal vell folk bytte ut bilene sine også, så får håpe de er konkurransedyktige innen den tid :) 

Får håpe det, ja. Det er litt utrolig hvor mye tid de har klart å kaste bort på hydrogenbilene.

 

Men jeg tviler litt på at Toyota fortsatt er helt på riktig spor. Tilfeldigvis er det rundt 2020 at nullutslippskravene strammes til betydelig i California. Så det er veldig mulig at de nå har innsett at de trenger elbiler i utvalget for å kunne fortsette å operere i California, men at de ikke helt ennå har innsett at elbilen er fremtiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

300km om 3 år er vel strengt talt 3 år for sent mtp majoriteten av nye elbiler, og oppdateringer av eksisterende elbiler bryter den rekkevidden allerede i år... Men fint at verdens største bilprodusent endelig kommer inn på elbil markedet. Nå får vi vente på Tesla avstand til Leaf/Zoe pris :)

Lenke til kommentar

Dette er jo tull.

Bilprodusenter produserer biler som folk vil haa eller kan ha.

Ingen bensinbiler ble solgt uten at bensinstasjoner også ble utbygd.

 

Hvis alle  vil eller kan lade hjemme - eller ta seg en lur hver gang de fyller drivstoff ( etter 30 mil?), vil selvfølgelig batteri-elektrisk ta hele markedet.

Så kan man,  helst uten å uten å være religiøs eller full, spørre seg: Vil alle det?

Lenke til kommentar

Dette er jo tull.

Bilprodusenter produserer biler som folk vil haa eller kan ha.

Ikkje Toyota. Dei har so langt produsert hydrogenbilar som ingen vil ha, i staden for elbilar som stadig fleire vil ha.

 

I Kina må 8% av alle nyregistrerte bilar vere nullutsleppsbilar i 2018. Dei som ikkje sel eigne nullutsleppsbilar må kjøpe kredittar av andre slik at det går opp. Sidan ingen etterspør hydrogenbilane, må Toyota anten produsere nullutsleppsbilar som folk ynskjer å kjøpe – dvs batteribilar – eller kjøpe seg kredittar av til dømes Tesla. Frå 2019 er målet 10%, i 2020 12% osb. Det kan verte dyrt for Toyota etter kvart, om dei ynskjer å halde oppe salet på dagens nivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, både Toyota og Honda har holdt på med forskjellig. I lang tid før kjepphestene som noen komentatører jager.

 

"Peak loade" på strømmnettet koster, skal vi doble linjeleiga ?

Det er jo på dagtid solscellene er aktive, og man muligens må dumpe noke strøm. Honda har 92% effektivitet på sine husagregat, spillvarme med grei temperatur får man også ved komprimering av hydrogen.

 

Så lagringsforma kommer bedre ut enn pumpekraftverk...!

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen fra overskuddskraft er fremtiden, elbiler er kun en mellomløsning. Jeg sliter veldig med å forstå denne voldsomme fascinasjonen for elbiler, spesielt tatt i betraktning at kun et mindretall.har mulighet til å lade disse.

 

Hydrogenbiler er krevende å lage, batteribiler er bare dyre å lage. Toyota kan trolig lage elbiler med en hånd bundet på ryggen. Det er heller ikke sant at Toyota ikke har hatt litiumbatterier i sine biler, den ladbare utgaven av Prius har hatt litiumbatterier levert av Tesla (cellene er produsert av Panasonic).

 

Jeg tror dette handler om at Toyota er redd for at Tesla skal gå konkurs, og derfor velger å overta produksjonen av batterier selv. Uansett veldig dårlig nytt for Tesla som mister en stor kunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen fra overskuddskraft er fremtiden, elbiler er kun en mellomløsning. Jeg sliter veldig med å forstå denne voldsomme fascinasjonen for elbiler, spesielt tatt i betraktning at kun et mindretall.har mulighet til å lade disse.

Eg slit med å forstå kvifor enkelte latar til å tru det er slike vanvittige mengder overskotskraft der ute i verda, nok til å drive heile bilparken fire gonger, og distribuert nok til at vi kan ha tre gongar fleire hydrogenstasjonar enn vi har bensinstasjonar i dag. (Hadde det berre vore nok til å drive bilparken ein gong, kunne dei lada batteri i staden.)

 

Kva skal du få all denne krafta frå? Berre for å drive bilparken i Noreg med hydrogen frå elektrolyse, må vi då auke kraftproduksjonen med 20%. Dette skal vere overskotskraft som ingen andre skal kunne bruke. Har du planen klar? Med elbilar held det med 5%, og det kan vere heilt vanleg straum til normal pris.

 

Hydrogenbiler er krevende å lage, batteribiler er bare dyre å lage.

Hydrogenbilar er mykje dyrare å lage enn batteribilar. Brenselcella er ikkje billig. Toyota sponsar vel kvar Mirai med ca 100.000 Euro. I tillegg sponsar den norske staten kvar hydrogenbil med ca 500.000 kroner i hydrogenstasjonar.

 

Toyota kan trolig lage elbiler med en hånd bundet på ryggen.

Då hadde det nok ikkje teke tre år å utvikle bilen.

 

Jeg tror dette handler om at Toyota er redd for at Tesla skal gå konkurs, og derfor velger å overta produksjonen av batterier selv. Uansett veldig dårlig nytt for Tesla som mister en stor kunde.

 

ROFL!
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flott å høre! Kunne gjerne tenkt meg en toyotaelbil med bra rekkevidde og ok utseende (ikke som nye prius, heller avensis e.l.). Føler meg tryggere på kvaliteten hos Toyota enn f.eks Renault som har mye feil med Zoe, eller Tesla som har endel mandagsbiler samt feilkongen Model X (skal sies at jeg kjører Model S selv på tredje året som så langt har vært feilfri, men begynner vell å lure på om jeg er heldig ;)).

Lenke til kommentar

Dette er jo tull.

Bilprodusenter produserer biler som folk vil haa eller kan ha.

Ingen bensinbiler ble solgt uten at bensinstasjoner også ble utbygd.

 

Hvis alle  vil eller kan lade hjemme - eller ta seg en lur hver gang de fyller drivstoff ( etter 30 mil?), vil selvfølgelig batteri-elektrisk ta hele markedet.

Så kan man,  helst uten å uten å være religiøs eller full, spørre seg: Vil alle det?

 

Nei alle vill ikke det, men jeg tror mange som ikke vill ville ha endret mening etter å ha prøvd en stund. Det å komme til fulladet bil hver morgen er helt toppers for meg iallefall. Det er ingenting jeg savner fra mine andre fossildrevne biler, absolutt ingenting. Men igjen vill folk som kjører ekstremt mye savne de korte "ladetidene" fra fossilt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...