Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ønsker bedre fjernlys

Loko

Anbefalte innlegg

Jeg har en WV Golf 2010 model som jeg ønsker meg bedre fjernlys på, uten å montere noen ekstra 1000m på.

På nærlysene har jeg osram nightbreaker på, som jeg er fornøyd med. Den bruker da H7 pærer.

Slik jeg har forstått det så bruker fjernlysene H15 pærer, og dem har jeg ikke funnet i noen forbedrede lyspærer til.

Noen som har noen tanker på hva jeg kan gjøre? Helst så enkelt som mulig (les lyspærer) som gir bedre lys?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer, hadde glemt at Volkswagen har de der mindre kjekke pærene. Ser på div tråder fra ulike bil forum at det er lite gode forslag dessverre. Annet en å gå HID / xenon.

I den lovlig halogen veien har jeg kun funnet to som virker kanskje litt mer plausible når det gjelder effekt:

H15 Osram Cool Blue Intense (autobulbsdirect)

XENCN H15 2300K (aliexpress) Nevnt nederst på siste post side 1 her: fordownersclub.com

EDIT: slenger med en norsk link også H15 12V Osram Cool Blue Intense (dioder.no)

Uansett vil jeg personlig si det ikke er verdt prisen. Har selv H1 extreme vision og H7 Nightbreaker. Disse er jo så kalt 100%-120% pærer, føler ikke det er kjempe forskjell. Kan derfor se for meg at 20-30 spinkle % vil utgjøre ganske lite.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Du får ikke satt i xenonpærer som er laget for biler med xenon. Du har ikke kontakt som passer inn på pæra og pæra passer ikke inni lykta. Vil du ha bedre lys så er kanskje en ledbar et alternativ. Dette er jo noe som kan taes vekk sammen med vinterhjula. 

Selv har jeg to store bøtter i fronten på bilen min som tar vekk hver vår. Er ikke så nøye på vintern når den er møkkete og full av snø uansett, så hva gjør vel et par ekstra lykter da. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har montert Lumen Prosystem i min bil A4. Kjøpte det fra ekstralys.no. Jeg har 55w, men tror selv 35w vil gi tilstrekkelig med lys da det gir fire ganger sterkere lys. Fåes i flere typer sokkler, også H7. Det er plug n'play og eneste modifikasjonen man må gjøre er å borre et 20mm hull i dekselet bak pæra for å få igjennom ledninga til ballasten. Dette er riktig nok ulovlig xenon, men tar ikke mer enn maks 15 min å montere halogenpærene igjen. 

http://www.ekstralys.no/products/lumen-prosystem-xenon?art=12001-31-1235

Lenke til kommentar

Tror nok TS er best å gå med som nevnt av en lengre oppe: ettermontert led rack.

Problemet med xenon i fjernlys blir jo at man mister mulighet til å signalisere med hjelp av "lyshorn". Da xenon bruker tid til å "varmes" opp.

Man får heller ikke mulighet til å få umiddelbar fjernlys om det skulle bli nødvendig, igjen for at xenon må "varmes" opp en liten stund før de når sin maksimale kraft.

Så vidt jeg vet så er vell biler med xenon i fjernlys fra fabrikk så kalte bi-xenon, altså som h4 som gjør at det er samme pære men med et skjold som endrer lysbildet mellom nær og fjern. Derfor er pæren allerede ved fullstyrke når fjernlys settes på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...