Lypsyls Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Har absolutt ingen aning om hva jeg burde se etter. Eneste jeg vet er at jeg har lyst å lære litt om å ta bilder, Har ca 4-5K å bruke, men visst man slipper unna billigere hadde dt vært bra. Noen tips? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Hmm.. Alle kameraer kan gi læringsutbytte. Er nesten bare å hoppe på et tog. Velg det et passe stort. Teknisk læringsutbytte får du mest av et speilrefleks. Vi gutta har lett å tenke litt for mye på det tekniske i stedet for de myke tingene som komposisjon osv. Ikke feil med kompakt. Personlig liker jeg Canon 50D og den serien pga hjul i stedet for knapper. Men disse er litt stor å drasse med. SONY og Nikon har også noen veldig gode kameraer. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 (endret) Utvalget er enormt https://www.scandinavianphoto.no http://www.japanphoto.no/fotobutikk Har god erfaring med Nikon og fuji Endret 7. november 2016 av LBe Lenke til kommentar
LBe Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Denne var ikke så dum. Har samme kamera og objektiv: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85455188 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 (endret) Canon EOS 600D til en grei pris https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85371173 Edit: Alternativt kan du kjøpe et litt eldre kamera som fortsatt tar gode bilder https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85541892 Her får du med det meste for å utforske fotointeressen din uten at det koster skjorta. Legg til et stativ og eventuelt noen makroringer hvis du vil begynne med nærfotografering. Endret 7. november 2016 av Omnithunder Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Har absolutt ingen aning om hva jeg burde se etter. Eneste jeg vet er at jeg har lyst å lære litt om å ta bilder, Har ca 4-5K å bruke, men visst man slipper unna billigere hadde dt vært bra. Noen tips? Kan du si litt mer om hva slags bilder du ønsker å ta? Skal kameraet være lite eller er det greit med et større kamera? Tror du at fotografering kan komme til å bli en fremtidig hobby? Er du interessert i å etterbehandle dine bilder på en pc, eller vil du bare ha best mulig bilder rett ut i fra kamera? Er utskrifter over A3 størrelse noe du tenker på i første omgang? Lenke til kommentar
polljen Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 (endret) Har absolutt ingen aning om hva jeg burde se etter. Eneste jeg vet er at jeg har lyst å lære litt om å ta bilder, Har ca 4-5K å bruke, men visst man slipper unna billigere hadde dt vært bra. Noen tips? Jeg vil først si at behovet for flere opplysninger fra din side er stort, selv om du ikke vet hva du skal se etter. Det er også vanskelig for oss sånn uten videre å si hva du bør vurdere. Ett par punkt du bør vurdere å opplyse om: Har du en viss aning om hva slags bilder, d.v.s. motiver, du tror du mest vil bruke et kamera til? Spiller vekt og størrelse på utstyret noen rolle? Er det å kunne skifte optikk en nødvendighet eller uten betydning? Jeg er selv bruker av systemkamera, både speilrefleks og speilløst. Jeg har stor sans for speilrefleks, men jeg er likevel usikker på om det er det du bør satse på fra start. Hovedgrunnen til at jeg sier dette er størrelse og vekt. Det er selvsagt mange som ikke finner dette som et problem, men samtidig så opplever jeg en del "nybegynnere" som entusiastisk begynner med speilrefleks som etter en tid ender med å bruke mobilen som hovedkamera, rett og slett fordi det blir for tungvint å drasse rundt på et relativt stor kamera i tide og utide. Noe av det viktigste hvis du vil lære å fotografere er å ha et kamera lett tilgjengelig slik at du bruker det mye og det er hovedgrunnen til at du bør vurdere enten et speilløst systemkamera eller et kompaktkamera av kvalitet. Hvis du ikke skulle vite hva et systemkamera er så er det et kamera (med speil eller speilløst) det du har mulighet til å skifte optikk. Speilløse systemkamera varierer i størrelse men er i hovedsak mindre enn alle systemkamera med speil (speilrefleks). Lommevennligheten til et speilløst systemkamera kan variere, men det finnes modeller som er relativt lommevennlige (da mener jeg "jakkelomme-vennlig"). Kompaktkamera er selvsagt relativt kompakte/små, selv om det også varierer, og enkelte av de er "bukselomme-vennlige". Utvalget av gode kompaktkamera er ikke så godt som når det gjelder systemkamera, men det finnes godbiter der ute. Jeg finner ingen gode kompaktkamera på finn.no eller foto.no, men innenfor ditt budsjett så vil et nytt Sony Cybershot DSC-RX100 være et godt valg til knappe 4000. Dette kameraet er noen år gammelt, men føres fremdeles av seriøse fotobutikker som Japan Photo. Det er kommet tre nyere varianter av RX-100, versjonene III og IV er langt over ditt budsjett, men versjon II koster ca kr 5500. Når det gjelder speilløse systemkameraer så ville jeg ut fra ditt budsjett vurdert et kamera som tilhører "gruppen" micro 4/3, d.v.s. Panasonic/Olympus. Jeg finner ikke akkurat nå noen gode kandidater på bruktmarkedene som jeg kjenner godt nok til for at jeg kan anbefale de, men der er det heldigvis andre her som har bedre kunnskap. Når det gjelder speilrefleks så bugner det over at greie "bruktkjøp". Men hovedpoenget mitt er ikke å prakke på deg et kompaktkamera, men at du bør bruke litt tid til tenke på hva du vil ha ut av et kamera og ikke minst hva som er praktisk for deg for at du vil bruke et kamera mest mulig. Endret 8. november 2016 av polljen 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå