Gå til innhold

Reaksjonstråd - Presidentvalget i USA 2016 (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Etter Brexit var det "for mange gamle" som hadde stemt. No er det "for mange utan utdannelse."

Kva om me går attende til gamle reglar at kun rike får stemma? Eller kun menn?

Demokratiet er visst ikkje så bra når det ikkje går slik eliten vil.

At idioter skal ta avgjørelser er sjeldent bra for noen. Det man må gjøre er å satse på mer på utdanning og at det blir mindre idioter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter Brexit var det "for mange gamle" som hadde stemt. No er det "for mange utan utdannelse."

At idioter skal ta avgjørelser er sjeldent bra for noen. Det man må gjøre er å satse på mer på utdanning og at det blir mindre idioter.

Trump vann fordi så mange amerikanarar er idiotar? For eit argument. Men som eg hev vore inne på før så er det ikkje rart med slike haldningar i Noreg, kor dei aller fleste er hjernavaska av norsk media.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Nei det tyder på at mannen i gata i de fededes land er for dumme for en demokratisk styreform, bevisene for dette sitter vi nå med i hende.

Noe tyder på at du er demokratisk så lenge du befinner deg blandt flertallet. ;)

Jeg er stor tilhenger av sosialdemokratiet jeg, ikke til forveksling dette utyske her.

Men man høster som man sår og fikk nå akkurat som fortjent. Er det nå forfølgelsen av muslimene begynner og utkastelsesordrene printes? Og når ser vi de første spadetak til den 12 billioner dollars wallen han har lurt white thrashet til å tro på?

For en svart jævla komedie.

Lenke til kommentar

Trump vann fordi så mange amerikanarar er idiotar? For eit argument. Men som eg hev vore inne på før så er det ikkje rart med slike haldningar i Noreg, kor dei aller fleste er hjernavaska av norsk media.

Ikke nødvendigvis idioter, men "lav-informerte". Det er ingen nyhet at det er svært mye rasisme og lite kunnskap blant store deler av befolkningen i USA, og Trump har i store deler henvendt seg til folk med disse "verdiene" i dette valget. I tillegg har man de som tror at de ved å stemme Trump har gjort et "opprør mot eliten", noe som igjen også er basert på fullstendig mangel på kunnnskap. Hans "redneck strategi" fungerte. Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske man hadde et IQ-krav for å stemme. F.eks. 120 eller 130. Hadde vært interessant å se hvordan stemmene hadde blitt fordelt både i USA og i Norge med en slik ordning.

Jeg har alltid ment at demokrati er en elendig styreform. Dessverre er den bedre enn de fleste andre vi har. Derfor syns jeg det hadde vært interessant med et system hvor kun de med høy nok intelligens til å faktisk skjønne hva som foregår får stemme.

At kun rike eller kun menn kan stemme er selvsagt ikke likeverdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske man hadde et IQ-krav for å stemme. F.eks. 120 eller 130. Hadde vært interessant å se hvordan stemmene hadde blitt fordelt både i USA og i Norge med en slik ordning.

Jeg har alltid ment at demokrati er en elendig styreform. Dessverre er den bedre enn de fleste andre vi har. Derfor syns jeg det hadde vært interessant med et system hvor kun de med høy nok intelligens til å faktisk skjønne hva som foregår får stemme.

At kun rike eller kun menn kan stemme er selvsagt ikke likeverdig.

Man har jo Technocracy.

There was a movement in the early 1900s that wanted to replace all politicians and business persons with scientists and engineers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Technocracy_movement

Lenke til kommentar

Demokrati er en dårlig styreform, men det er det beste vi har.

Grunnen til at vi ikke kan sette krav til å få stemme er fordi et demokrati må representere alle folkegrupper. Massenes tyranni vil spise de lavt utdannede om kun de med høy IQ kunne stemt (i.e. Teknokrati), og det er jo på mange måter det som har skjedd i amerikansk politikk, der den marginaliserte middelklassen har gjort opprør mot den politiske eliten. Det synes jeg er flott. Jeg tror derimot ikke at Trump er riktig medisin, og han er en annen side av samme mynt.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig ganske skremmende hvor godt enkelte filmer fra Hollywood treffer noen ganger når de skal "spå fremtiden".
"Idiocracy" kom ut i 2006. http://www.imdb.com/title/tt0387808/

De bommet riktignok brutalt med antall år. Det tok bare 10 istedet for noen hundre. :(

Forgotten, he awakes five centuries in the future. He discovers a society so incredibly dumbed down that he's easily the most intelligent person alive.

Lenke til kommentar

Massenes tyranni vil spise de lavt utdannede om kun de med høy IQ kunne stemt (i.e. Teknokrati)

Det tror jeg ikke, men det er det som hadde vært interessant med å prøve en slik ordning. 

Tror nok vi da ville fått en helt annen arena innenfor "politikken" hvor man ikke bare så på kortsiktig gevinst og populisme, men hva hva som faktisk var mest nyttig ifra et samfunnsøkonomisk perspektiv. F.eks. ville man ikke påbegynt og avsluttet veiprosjekter slik at svimlende summer likegodt kunne blitt brent opp.

Ideelt sett ville man blitt like handlekraftig som Kina i økonomiske saker, men med et mer vitenskapelig syn på verdipolitiske saker. F.eks. fjernet all form for religion og annen overtro fra staten, åpnet for homofile ekteskap og fjernet retten til å bære våpen.

Når det er sagt så har jeg ingen tro på at dette hadde vært gjennomførbart, det forblir nok bare en ønsketenkning. 

Lenke til kommentar

Noe tyder på at du er demokratisk så lenge du befinner deg blandt flertallet. ;)

Jeg er stor tilhenger av sosialdemokratiet jeg, ikke til forveksling dette utyske her.

:rofl:

Men man høster som man sår og fikk nå akkurat som fortjent. Er det nå forfølgelsen av muslimene begynner og utkastelsesordrene printes? Og når ser vi de første spadetak til den 12 billioner dollars wallen han har lurt white thrashet til å tro på?

For en svart jævla komedie.

Blir ikke store forskjellen, inkompetansen vil fortsatt råde. ;)

APs store helt ser dog frem til å jobbe med Trump :)

http://www.dagbladet.no/nyheter/nato-stoltenberg-gratulerer-donald-j-trump/64706505

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Massenes tyranni vil spise de lavt utdannede om kun de med høy IQ kunne stemt (i.e. Teknokrati)

Det tror jeg ikke, men det er det som hadde vært interessant med å prøve en slik ordning. 

Tror nok vi da ville fått en helt annen arena innenfor "politikken" hvor man ikke bare så på kortsiktig gevinst og populisme, men hva hva som faktisk var mest nyttig ifra et samfunnsøkonomisk perspektiv. F.eks. ville man ikke påbegynt og avsluttet veiprosjekter slik at svimlende summer likegodt kunne blitt brent opp.

Ideelt sett ville man blitt like handlekraftig som Kina i økonomiske saker, men med et mer vitenskapelig syn på verdipolitiske saker. F.eks. fjernet all form for religion og annen overtro fra staten, åpnet for homofile ekteskap og fjernet retten til å bære våpen.

Når det er sagt så har jeg ingen tro på at dette hadde vært gjennomførbart, det forblir nok bare en ønsketenkning. 

Om det er én ting vi bør lære av dette valget, så er det at mennesker kan være sinte og skamløse. Det vil være svært naivt å tro at en masse av en intellektuell elite ville ofret sine egne gode til fordel for resten av folket. Individer kan være filantropiske, men massene er grusomme.

Men når det kommer til teknokrati så er jeg til dels for å kreve kompetanse innenfor feltet man skal jobbe med, så vi kan gjerne sette akademiske krav i regjeringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Sosialdemokrati er en norsk oppfinnelse. USA har aldri hatt dette, og vil heller aldri få dette! Det er på tide å få dradd nisselua opp i fra øya, og se seg litt rundt i verden. Verden er på god vei til å gå til helvete, og man står bare passivt å ser på dette.. På en annen siden det er noget spesielt å kalle et demokratisk valg for «et utyske» bare fordi det ikke passer inn i sitt eget lille verdensbilde. Det var endelig på tide at det kom et «fresh breath of air» i politiske suppa som vi tråkker rundt i nå i disse tider.. 

Jeg har dog ingen forutsetninger for spå hva Donald J Trump vil tilføre verden på godt og vondt i fremtiden, men jeg håper på at han har baller nok til røske opp i dette rotet som vi har i dag. Det er det mannen har sagt, og jeg håper på at han står på sitt ord. 

Lenke til kommentar

Som at Odd Reitan eller Petter Stordalen hadde blitt med et parti og blitt statsminister i Norge ved neste valg.

Det amerikanske glansbilde demokratiet er så media styrt at det kan sammenlignes med facebook bare at man må betale pr. innlegg, og har man penger nok til å betale for postene og betaler nok folk til å bli promotert så kan hvem som helst vinne.

Kunnskapskrav er helt byttet ut med tomme påstander som bedring uten å komme med en løsning, skandaløse utsagn som skaper PR, gjennomsiktig selv promotering og folkets følelse av tilhørighet til den ene siden av en to-delt nasjon.

Hele klovnesirkuset er bare en trist vits.

Lenke til kommentar

Jeg har dog ingen forutsetninger for spå hva Donald J Trump vil tilføre verden på godt og vondt i fremtiden, men jeg håper på at han har baller nok til røske opp i dette rotet som vi har i dag. Det er det mannen har sagt, og jeg håper på at han står på sitt ord.

Over halvparten av alt han har sagt i kampanjen har vært ren løgn. Man må faktisk anta at alt han har sagt er løgn, siden løgnprosenten har vært på 60%. Det er altså ekstremt liten grunn til at han skal "stå på sitt ord".
Lenke til kommentar

Synes folk over en viss alder ikke burde få stemme. Ikke bare skal de snart dø og vil dermed ikke bli like påvirket av hva de stemmer på, men de er stort sett også mindre kyndige når det kommer til å finne alternative medier, og å bruke internett generelt.

Å bruke intelligens som mål er teit, det du oppfordrer til her er et enda mer elitistisk samfunn der disse dumme fattige ikke ar noe de skulle ha sagt.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...