Knut Lavngard Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 I båe tilfella ingen prov på rasisme, berre skuldingar. Hadde ønsket at du forsto undersøkelsen. Støtte for Birtherism Korrelerer sterkt med rasistiske holdninger, enten man er demokrat eller republikansk ifølge flere undersøkelser. Å si at rasisme har ingenting å gjøre rasisme er ganske naivt. Det er rasistiske å forskjellbehandle minoriteter og det finnes flere lignende eksempler blant hvite kandidater Og eg hadde ønska at du forstod enkel logikk. Det er opplagt at det ut frå definisjonen av rasisme ikkje er rasistisk å tvila på om Obama vart fødd i USA. Det mange heng seg opp i, som undersøkinga du viser til syner, er at sannsynet for å tvila på at Obama vart fødd i USA var større jo meir fordommar ein hadde. Det er om lag like revolusjonerande som at jo meir fordomsfull ein er, jo større er sannsynet for at ein stemmer på Frp kontra SV i Noreg. Men det er jo ikkje det same som at Frp er eit rasistisk parti. Ein kan laga ei liknande undersøking i Noreg, og finna at dei som er fordomsfulle i større grad ønskjer å redusera ikkje-vestleg innvandring enn dei som ikkje hev fordommar. Ein kan nytta dette som eit argument for at det er rasistisk å ønska å redusera ikkje-vestleg innvandring. Men det vil eg hevda at det ikkje er. For dei av oss som er gamle nok til å ha gått på universitetet då logikk var ein del av exphil så er dette ganske enkelt. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 For dei av oss som er gamle nok til å ha gått på universitetet då logikk var ein del av exphil så er dette ganske enkelt. jjkoggan er muligens gammel nok, men ex.phil. er ett særnorsk phenomen som han neppe ville kommet borti uansett Omfanget av ex. phil. har blitt redusert flere ganger. I 1960-årene var også logikk og psykologi med. https://no.wikipedia.org/wiki/Examen_philosophicum Hvilket vel plasserer Knut Lavngard over 70. Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Omfanget av ex. phil. har blitt redusert flere ganger. I 1960-årene var også logikk og psykologi med. https://no.wikipedia.org/wiki/Examen_philosophicum Hvilket vel plasserer Knut Lavngard over 70. Jaha? Enkel matte gjev eit anna bilete. Om eg til dømes tok exphil i 1969, så ville eg ha vore 66 år gammal i dag. Men eg tok det seinare enn det, eg hev framleis nokre år att til pensjonsalder. Personen som hev skrive denne wikipediartikkelen hev nok ikkje hatt kjennskap til exphil-historikken til alle universitet i Noreg. Ved Universitetet i Bergen var logikk med i alle fall til ut på 90-talet, eldstesonen min tok exphil i 1995, og då var logikk med. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 I båe tilfella ingen prov på rasisme, berre skuldingar.Hadde ønsket at du forsto undersøkelsen. Støtte for Birtherism Korrelerer sterkt med rasistiske holdninger, enten man er demokrat eller republikansk ifølge flere undersøkelser. Å si at rasisme har ingenting å gjøre rasisme er ganske naivt. Det er rasistiske å forskjellbehandle minoriteter og det finnes flere lignende eksempler blant hvite kandidater Og eg hadde ønska at du forstod enkel logikk. Det er opplagt at det ut frå definisjonen av rasisme ikkje er rasistisk å tvila på om Obama vart fødd i USA. Det mange heng seg opp i, som undersøkinga du viser til syner, er at sannsynet for å tvila på at Obama vart fødd i USA var større jo meir fordommar ein hadde. Det er om lag like revolusjonerande som at jo meir fordomsfull ein er, jo større er sannsynet for at ein stemmer på Frp kontra SV i Noreg. Men det er jo ikkje det same som at Frp er eit rasistisk parti. Ein kan laga ei liknande undersøking i Noreg, og finna at dei som er fordomsfulle i større grad ønskjer å redusera ikkje-vestleg innvandring enn dei som ikkje hev fordommar. Ein kan nytta dette som eit argument for at det er rasistisk å ønska å redusera ikkje-vestleg innvandring. Men det vil eg hevda at det ikkje er. For dei av oss som er gamle nok til å ha gått på universitetet då logikk var ein del av exphil så er dette ganske enkelt. Undersøkelsen viser at det er meget sannsynlig at mange som støttet Birtherism bevegelsen, gjorde det pga deres rasisme. Er alle som tviler Obama er en amerikaner rasistiske, antagelig ikke. At det spilte en rolle, helt sikkert. Noe mer, har ingen sagt. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Da går det vel an å konkludere med at å stille spørsmålstegn ved Obamas opphav ikke er rasisme. Ut fra argumentasjonen er det helt klart andre faktorer som gjør at det begrepet trekkes inn her. 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Da går det vel an å konkludere med at å stille spørsmålstegn ved Obamas opphav ikke er rasisme. Ut fra argumentasjonen er det helt klart andre faktorer som gjør at det begrepet trekkes inn her.Det er vanskelig aa ekskludere rasisme naar man stille spoersmal ved Obamas opphav ikke minst fordi det fantes egentlig ingen saklig grunn til aa gjoer det unntatt rasisme, men det er mulig likevel. Det ligner forskjellbehandlingen som ofte skjer mot afroamerikanere for mye. Mistenker politiet afroamerikanerne fordi de har implicit bias eller fordi de har andre gode grunner? Meget vanskelig aa vite. Det er noe politiet selv ofte ikke vet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Rex Tillerson ble idag utpekt som Utenriksminister (Secretary of State) Av de som hittil har vært aktuelle (bla. Rudy Giuliani og John R. Bolton) er Tillerson uten tvil den kandidaten med minst "politisk grums" i bagasjen. Spesielt John R. Bolton fremstår som en hauk og krigshisser, mens Giuliani virker å ha dannet hele sitt verdensbilde utelukkende på 9/11 Det gjenstår da om Rex Tillerson blir godkjent av Senatet. Skal visst være enkelte demokrater og republikanere i Senatet som er imot. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Da går det vel an å konkludere med at å stille spørsmålstegn ved Obamas opphav ikke er rasisme. Ut fra argumentasjonen er det helt klart andre faktorer som gjør at det begrepet trekkes inn her.Det er vanskelig aa ekskludere rasisme naar man stille spoersmal ved Obamas opphav ikke minst fordi det fantes egentlig ingen saklig grunn til aa gjoer det unntatt rasisme, men det er mulig likevel. Det ligner forskjellbehandlingen som ofte skjer mot afroamerikanere for mye. Mistenker politiet afroamerikanerne fordi de har implicit bias eller fordi de har andre gode grunner? Meget vanskelig aa vite. Det er noe politiet selv ofte ikke vet. Det er jo bare synsing. "Mange diskriminerer X, dermed må skepsis rettet mot X være diskriminering". Jeg er ikke rasist på noe plan om jeg stiller det samme spørsmålet, akkurat som jeg ikke er rasist om jeg lurer på om Abid Raja er født i Norge eller i utlandet. Det blir ikke rasisme om motivet bak spørsmålet er rasistisk, og det har vi ingen holdepunkter for å mene i de enkelte tilfellene. 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) Da går det vel an å konkludere med at å stille spørsmålstegn ved Obamas opphav ikke er rasisme. Ut fra argumentasjonen er det helt klart andre faktorer som gjør at det begrepet trekkes inn her.Det er vanskelig aa ekskludere rasisme naar man stille spoersmal ved Obamas opphav ikke minst fordi det fantes egentlig ingen saklig grunn til aa gjoer det unntatt rasisme, men det er mulig likevel. Det ligner forskjellbehandlingen som ofte skjer mot afroamerikanere for mye. Mistenker politiet afroamerikanerne fordi de har implicit bias eller fordi de har andre gode grunner? Meget vanskelig aa vite. Det er noe politiet selv ofte ikke vet. Det er jo bare synsing. "Mange diskriminerer X, dermed må skepsis rettet mot X være diskriminering". Jeg er ikke rasist på noe plan om jeg stiller det samme spørsmålet, akkurat som jeg ikke er rasist om jeg lurer på om Abid Raja er født i Norge eller i utlandet. Det blir ikke rasisme om motivet bak spørsmålet er rasistisk, og det har vi ingen holdepunkter for å mene i de enkelte tilfellene. Angriper jeg deg bare pga hudfargen din, utøver jeg rasisme. Angriper jeg deg fordi jeg mener du har gjort noe galt utøver jeg ingen rasisme. Det er rasisme å så tvil i noens opphav til å hindre deres karriere fordi du ikke vill jobbe med minoriteter. Det er ikke rasisme hvis du gjør det fordi du mener de er uærlig og ikke har lov til å jobbe Motivet bestemmer hvis det er rasistiske eller ikke i mange tilfeller. Desverre er motivet vanskelig aa bevise. Endret 13. desember 2016 av jjkoggan Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 Angriper jeg deg bare pga hudfargen din, utøver jeg rasisme. Angriper jeg deg fordi jeg mener du har gjort noe galt utøver jeg ingen rasisme. Det er rasisme å så tvil i noens opphav til å hindre deres karriere fordi du ikke vill jobbe med minoriteter. Det er ikke rasisme hvis du gjør det fordi du mener de er uærlig og ikke har lov til å jobbe Motivet bestemmer hvis det er rasistiske eller ikke i mange tilfeller. Desverre er motivet vanskelig aa bevise. ...og når motivet er vanskelig å bevise nytter det ikke å komme med rasismeanklager mot de som har stilt disse spørsmålene om Obama. Korrelasjonen du har referert til er jo ikke 1, heller. 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Angriper jeg deg bare pga hudfargen din, utøver jeg rasisme. Angriper jeg deg fordi jeg mener du har gjort noe galt utøver jeg ingen rasisme. Det er rasisme å så tvil i noens opphav til å hindre deres karriere fordi du ikke vill jobbe med minoriteter. Det er ikke rasisme hvis du gjør det fordi du mener de er uærlig og ikke har lov til å jobbe Motivet bestemmer hvis det er rasistiske eller ikke i mange tilfeller. Desverre er motivet vanskelig aa bevise. ...og når motivet er vanskelig å bevise nytter det ikke å komme med rasismeanklager mot de som har stilt disse spørsmålene om Obama. Korrelasjonen du har referert til er jo ikke 1, heller. Når det finnes klar bevis og folk fortsetter å stille spørsmål uten begrunnelse, er det fornuftig å mistenke rasisme Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Angriper jeg deg bare pga hudfargen din, utøver jeg rasisme. Angriper jeg deg fordi jeg mener du har gjort noe galt utøver jeg ingen rasisme. Det er rasisme å så tvil i noens opphav til å hindre deres karriere fordi du ikke vill jobbe med minoriteter. Det er ikke rasisme hvis du gjør det fordi du mener de er uærlig og ikke har lov til å jobbe Motivet bestemmer hvis det er rasistiske eller ikke i mange tilfeller. Desverre er motivet vanskelig aa bevise. ...og når motivet er vanskelig å bevise nytter det ikke å komme med rasismeanklager mot de som har stilt disse spørsmålene om Obama. Korrelasjonen du har referert til er jo ikke 1, heller. Når det finnes klar bevis og folk fortsetter å stille spørsmål uten begrunnelse, er det fornuftig å mistenke rasisme Enhver annen årsak er selvsagt utelukket når rasisme er en av mulighetene. 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Angriper jeg deg bare pga hudfargen din, utøver jeg rasisme. Angriper jeg deg fordi jeg mener du har gjort noe galt utøver jeg ingen rasisme. Det er rasisme å så tvil i noens opphav til å hindre deres karriere fordi du ikke vill jobbe med minoriteter. Det er ikke rasisme hvis du gjør det fordi du mener de er uærlig og ikke har lov til å jobbe Motivet bestemmer hvis det er rasistiske eller ikke i mange tilfeller. Desverre er motivet vanskelig aa bevise. ...og når motivet er vanskelig å bevise nytter det ikke å komme med rasismeanklager mot de som har stilt disse spørsmålene om Obama. Korrelasjonen du har referert til er jo ikke 1, heller.Når det finnes klar bevis og folk fortsetter å stille spørsmål uten begrunnelse, er det fornuftig å mistenke rasisme Enhver annen årsak er selvsagt utelukket når rasisme er en av mulighetene. Det har jeg ikke sagt. Eldre afroamerikanere husker når denne slags "bevis at du har lov til å bli her" Jim Crow oppførsel var ganske vanlig, akurat som Obama erfarte. En kunne ikke kjøre rundt hvite områder uten å vise at du hadde god grunn til å gjør det At det finnes alternative forklarelser er mulig, men lite sannsynlige Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 (endret) Det har jeg ikke sagt. Eldre afroamerikanere husker når denne slags "bevis at du har lov til å bli her" Jim Crow oppførsel var ganske vanlig, akurat som Obama erfarte. En kunne ikke kjøre rundt hvite områder uten å vise at du hadde god grunn til å gjør det At det finnes alternative forklarelser er mulig, men lite sannsynlige Du legger deg rimelig nært når du sier at om ikke spørsmålet er begrunnet er det naturlig å mistenke rasisme. Da setter du i praksis rasisme som utgangspunktet, mens man må bevise at man har andre motiver, for å slippe dette stempelet - basert på en eller annen rimelig svak korrelasjon mellom de to parametrene "rasisme" og "lurer på om Obama virkelig er født i USA". Har ikke han en bror som bor i Afrika et sted? Kanskje født der, også? Det alene gjør det til et helt legitimt spørsmål. Endret 14. desember 2016 av knopflerbruce 3 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Bytt ut rasisme med mangel på kritisk tenkning eller dogmatisk tenkning om det føles bedre knopfler. Rasisme, fordommer, religion, undertrykkelse, forskjellsbehandling etc har opphav i den samme mangelen, altså det å sette spørsmål til påstander som ikke er begrunnet- eller oppdage feilslutninger i påstander som er dårlig begrunnet. USA sliter med dette, de er så dypt inn i den kristne grøten at de ofte fremstår som arrogante og godtroende. Trump under kampanjen var full av svar men manglet alltid begrunnelser for svarene han formidlet, han er ignorant eller en systematisk løgner. Han ble så klart men ikke overraskende omfavnet og hyllet av landets religiøse, konservative, xenofober og lavt utdannede. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Mangel på kritisk tenkning og rasisme er to ganske forskjellige ting. Førstnevnte er vi vel alle til en viss grad "ofre for", hvor vi har blitt lurt/overbevist av mangelfulle argumenter. Rasister er vi dog ikke, det er kun et ekstremt mindretall som fortjener den beskrivelsen. 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Er ikke rasist og rasisme to forskjellige ting? Alle utøver noe rasisme, frivillig eller ikke. Å være rasist er sånn jeg bruker ordet noe som gjelder færre. AtW Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Mangel på kritisk tenkning og rasisme er to ganske forskjellige ting. Førstnevnte er vi vel alle til en viss grad "ofre for", hvor vi har blitt lurt/overbevist av mangelfulle argumenter. Rasister er vi dog ikke, det er kun et ekstremt mindretall som fortjener den beskrivelsen.Kanskje ikke et ekstremt mindretall-ifølge disse forskere- According to a research summary by Stanford University's Recruitment to Expand Diversity and Excellence program, "about 75% of whites and Asians demonstrated an implicit bias in favor of whites compared to blacks." In other words, despite your best intentions, you might be a little bit racist http://m.motherjones.com/environment/2014/05/inquiring-minds-david-amodio-your-brain-on-racism Det indikerer at hjernen din er programmert til å bli litt rasistiske, at Obama er fremmede, selv om du ikke vet det og selv om du ikke ønsker det Når en hevder at Obams ikke ble født i USA etter de har sett fødselattesten kan du gi meg et fornuftig alternativ enn paranoia eller rasisme? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2016 Er ikke rasist og rasisme to forskjellige ting? Alle utøver noe rasisme, frivillig eller ikke. Å være rasist er sånn jeg bruker ordet noe som gjelder færre. AtW Jeg vil ikke si det er noen forskjell slik sett. Man kan jo snu på flisa og si at alle er litt rasist, men rasisme er noe som gjelder færre. Rasisme er et begrep som beskriver handlingen. Å være rasist er et begrep som brukes som merkelapp for de som bedriver rasisme. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. desember 2016 Del Skrevet 14. desember 2016 Mangel på kritisk tenkning og rasisme er to ganske forskjellige ting. Førstnevnte er vi vel alle til en viss grad "ofre for", hvor vi har blitt lurt/overbevist av mangelfulle argumenter. Rasister er vi dog ikke, det er kun et ekstremt mindretall som fortjener den beskrivelsen.Kanskje ikke et ekstremt mindretall-ifølge disse forskere- According to a research summary by Stanford University's Recruitment to Expand Diversity and Excellence program, "about 75% of whites and Asians demonstrated an implicit bias in favor of whites compared to blacks." In other words, despite your best intentions, you might be a little bit racist http://m.motherjones.com/environment/2014/05/inquiring-minds-david-amodio-your-brain-on-racism Det indikerer at hjernen din er programmert til å bli litt rasistiske, at Obama er fremmede, selv om du ikke vet det og selv om du ikke ønsker det Når en hevder at Obams ikke ble født i USA etter de har sett fødselattesten kan du gi meg et fornuftig alternativ enn paranoia eller rasisme? Det blir vel som å mene at alle fargede er rasister om de er negative til Trump som president. I den forstand at deler av det har sitt opphav i at fargede vil ha en farget president, fordi de er fargede selv. Det så vi vel ganske godt da Obama ble valgt, det ble henvist til at 93% (eller noe sånt) av "svarte" stemmer gikk til han. Det er jo ikke prinsipielt forskjellig fra de større grupperingene som i stor grad har stemt frem Trump. Vi kan godt ha en slik forståelse av rasismebegrepet, men det krever enighet om at det går alle veier - og ikke bare er noe en "sterk majoritet" driver med, og noe hvor bare en "svak minoritet" er ofre for. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg