Noxhaven Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Om han ikke løy om uttalelsene når det kommer til etterprøvbare ting så var han bare ignorant på de mest beleilige tingene over et års tid, men det trenger jo ikke å være løgner.. Er dette bare for å rettferdiggjøre Trumps banale utsagn du skriver at det ikke trenger å være løgn? Er det bedre å si at han er dum, og bare ikke vet eller forstår bedre? 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Det eg sikta til var påstandar frå Trump som godt mogeleg er gale sidan han ikkje kan dokumentera det, men å seia at det er lygn treng ikkje vera rett, då ein heller ikkje kan prova at det han seier ikkje er rett. Men no brukte eg ikkje så veldig mykje tid på den nettsida.Om det ikke kan dokumenteres er det ikke relevant for denne siden. De tar kun for seg dokumenterbare påstander som er løgn. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Jeg forstår jo at du har blitt lurt og ikke vet helt hvem du støtter oppunder her, han Donalden din ble nemlig født inn i eliten han skjønner du. Altså ikke den politiske eliten som han har løyet og bestukket seg inn i nå, men enda verre, den helt uanstendig kyniske milliardæreliten! Du vet de som på grunn av dollars sitter med den virkelige makta, disse som har rævkjørt folk hele livet og gått over lik for å nå den Amerikanske drømmen om tette blodårer og full bankkonto, disse jævlene som skryter av å ikke skatte slik som vanlige folk må. Disse som har så mye spenn og kontakter at de fornekter seg ikke ett øyeblikk og på uanstendigvis går for Presidentittelen, uten ha noenting i stillingen å gjøre foruten å mele sitt eget selvbilde videre på folkets bekostning. Forstår du ikke at du slik som resten av Trump-thrashet har gått på limpinnen av en reinkarnert Biff Tannen her? Det er nesten så jeg bestiller ett Aftenposten abon på deg til jul her så du får lest deg opp litt og dermed stiller bedre rustet til neste gang en kvakksalver prøver å lure deg igjen, fordi tror meg, dett blir ikke siste gang vi alle trenger all fornuft og rasjonalitet samt begge beina godt plantet på jorda for å klare og gjennomskue de neste maktsyke demagoger som prøver seg. ? Du forstod openbart ikkje kva eg meinte med "eliten", sjølv om eg faktisk i setninga foran skreiv at det var media/kjendisar eg sikta til. Det var ein grunn til at eg hadde ordet i hermeteikn. Er ein fordel å lesa innlegg før du svarer! Heile innlegget ditt vert jo meiningslaust når du legg noko anna til ordet enn det eg gjorde. Lat meg igjen forklara kva slags "elite" eg sikta til: -Kjendisar, i bøttar og spann hev dei snakka skit om Trump og gjeve sin stønad til Clinton -Aviser, var knapt ei einaste stor avvis som støtta Trump, så å seia alle støtta Clinton -Journalistar på TV, anti-Trump over det heile, sjølv hos dei konservative og då tenkjer eg på i nominasjonskampen Eliten for deg er kjendiser og journalister? Journalister ja, det er så mangt, men stort sett er dette folk som tjener 400 000 i året og som ser verdien i å kunne avsløre kriminelle i den økonomiske eliten som Trump er medlem av for deg og meg. Jeg tror det er bred enighet om at skal man definere noe/noen som "eliten", så snakkes vi om toppolitikere og milliardærene (eller the 1% om du vil). Du har åpenbart gått i den farlige fella og faktisk tatt til deg hetsen demagogen utsatte pressekorpset for, dette var ikke bare ufint og ignorant av ham, det er også farlig og uakseptabelt. Han prøver å undergrave demokratiet og dermed folket som i deg og meg, ser du ikke den? Det må være helt grunnleggende at en leder evner å bake inn moral og etikk i de valgene han tar, spesielt når man tydeligvis ikke kan forvente at voksne folk gjennomskuer den populistiske provokatøren selv når han seiler ned i en usmakelig gullheis foran dem.. 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Litt kronglete å sitera på mobil, så får ta det slik i staden: -Generaliserer eg når eg rekner med at relativt sett fleire svarte enn kvite tykkjer Obama gjer ein god jobb..? Denne må du nesten forklare, for dette er jo noko DU hevda. Og eg forklarte kvifor, nemleg fordi så mange fleire svarte enn kvite røysta på Obama. Mange som stemte på Obama som mener han har vært en dårlig president. -Du skriv "det indikerer". Du kjem ikkje med noko godt svar på det openbare, nemleg at dei som stemmer på ein kandidat hev lettare for å meina at vedkommande hev gjort ein betre jobb enn dei som stemte på nokon andre. Om ein hadde foretatt same undersøking men i staden for å skilja på etnisitet heller skilt på demokrat vs. republikanar, så er det vel opplagt at fleire demokrater ville sagt at Obama gjer ein god jobb enn kva republikanarar ville sagt. De som stemte på Obama, også stemte på Biden. De to ble sammenlignet fordi de jobber sammen mot samme mål med samme politikk. Ser ut som du ikke forsto undersøkelsen. Det undersøkte ikke hvis Obama gjør en god jobb alene. -Vidare til dette med at mange meinte Obama ikkje var like mykje amerikanar som dei sjølve: Som nordmann ville ein kanskje kunne sagt det same dersom me hadde fått ein statsminister som var fødd på Svalbard med norsk mor far frå Kenya og i fleire år av oppveksten hadde budd på Indonesia. Norsk? Ja visst, men ikkje spesielt at ein med norske aner på båe sider langt tilbake vil sjå på seg sjølv som meir ekte norsk. Knapt nok kontroversielt, men du kan gjerne meina noko anna, at det ville vore rasistisk, men eg er altså usamd.Trump har en skotsk mor og en kone som er innvandrer, er han mindre amerikansk? Tenk på hvis Michelle var fra Kenya, hva ville bli sagt da? McCain ble født i Panama, er han mindre amerikansk? Blir du født i USA er du amerikansk uansett hvem dine foreldrene er. Det kan ikke sammenlignes til hvordan europeere identifiserer seg. -Angåande Romney og 59 % kvite fekk me tilsvarande argument no, nemleg at Trump vann fordi så mange menn er antifeministar og ikkje ville stemma på ho utelukkande av den grunn. Berre ein masse udokumenterte skuldingar i hytt og vêr.Påstander uten dokumentasjon. -Trump visste sjølvsagt godt at dei fleste som reint faktisk er rasistar ville stemma på han, det ville dei nok gjort uansett kva han hadde sagt/gjort. Hans åtak på Obama var ikkje fordi Obama er mørk i huden, hans åtak mot Clinton var ikkje fordi ho er kvinne. Hadde sitjande president og demokratanes kandidat vore kvite menn ville angrep frå Trump vore tilsvarande. Hadde Obama vore kvit med far frå Russland og alt anna likt hadde nok Trump sådd tvil om Obama var født i USA på nett same måte. Det hev ingenting med hudfarge å gjera.Det har mye å gjøre med hudfarge å gjøre. Trumps valgkampen var avhengig av typer som sjelden stemmer, flere som har mye fremmedfrykt. Han ville spre frykt med å så tvil på presidentens bakgrunn og senere meksikanere og muslime. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 McCain ble født i Panama, er han mindre amerikansk? Blir du født i USA er du amerikansk uansett hvem dine foreldrene er. Det kan ikke sammenlignes til hvordan europeere identifiserer seg. Hvis du ikke er født i USA, som McCain, er du vel ikke amerikaner? Eller kan jeg være amerikaner ettersom jeg, som McCain, ikke ble født i USA? Det fremstår som nasjonalistene på begge sider av dammen er forvirrede. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Blir du født i USA er du amerikansk uansett hvem dine foreldrene er. Det kan ikke sammenlignes til hvordan europeere identifiserer seg.Blir du født utenfor USA, av amerikansk mor, er du også "automatisk" amerikansk statsborger. Forøvrig litt artig hvordan høygravide, av din nevnte årsak, kan ha problemer med å få innreisetillatelse til USA 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 McCain ble født i Panama, er han mindre amerikansk? Blir du født i USA er du amerikansk uansett hvem dine foreldrene er. Det kan ikke sammenlignes til hvordan europeere identifiserer seg. Hvis du ikke er født i USA, som McCain, er du vel ikke amerikaner? Eller kan jeg være amerikaner ettersom jeg, som McCain, ikke ble født i USA? Det fremstår som nasjonalistene på begge sider av dammen er forvirrede. En trenger ikke å bli født i USA til å bli amerikansk. Statsborgerskapet til dine foreldrene spiler en rolle. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Det kan vel lettest oppsummeres som at politikerne bestemmer hvem som de vil ha som sine undersåtter på begge sider av dammen, at de har valgt forskjellige kriterier gjør det bare mer synlig at hele nasjonalitetskonseptet er ren fantasi. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Blir du født i USA er du amerikansk uansett hvem dine foreldrene er. Det kan ikke sammenlignes til hvordan europeere identifiserer seg.Blir du født utenfor USA, av amerikansk mor, er du også "automatisk" amerikansk statsborger. Forøvrig litt artig hvordan høygravide, av din nevnte årsak, kan ha problemer med å få innreisetillatelse til USA Selvfølgelig, forskjellen er at en klarer ikke å bli "helt norsk" uten et hvitt hud ifølge mange nordmenn. Bare hvite nasjonalister i USA tenker på samme måte. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Selvfølgelig, forskjellen er at en klarer ikke å bli "helt norsk" uten et hvitt hud ifølge mange nordmenn. Bare hvite nasjonalister i USA tenker på samme måte.Ifølge hvor mange nordmenn da? Omtrent i prosentandel like mange som stemte Donald i USA? Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 (endret) Eliten for deg er kjendiser og journalister? Journalister ja, det er så mangt, men stort sett er dette folk som tjener 400 000 i året og som ser verdien i å kunne avsløre kriminelle i den økonomiske eliten som Trump er medlem av for deg og meg. Jeg tror det er bred enighet om at skal man definere noe/noen som "eliten", så snakkes vi om toppolitikere og milliardærene (eller the 1% om du vil). Du har åpenbart gått i den farlige fella og faktisk tatt til deg hetsen demagogen utsatte pressekorpset for, dette var ikke bare ufint og ignorant av ham, det er også farlig og uakseptabelt. Han prøver å undergrave demokratiet og dermed folket som i deg og meg, ser du ikke den? Det må være helt grunnleggende at en leder evner å bake inn moral og etikk i de valgene han tar, spesielt når man tydeligvis ikke kan forvente at voksne folk gjennomskuer den populistiske provokatøren selv når han seiler ned i en usmakelig gullheis foran dem.. Journalister har ikke makt til å forme opinionen ol.? Endret 9. desember 2016 av QS4MO8J3 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Selvfølgelig, forskjellen er at en klarer ikke å bli "helt norsk" uten et hvitt hud ifølge mange nordmenn. Bare hvite nasjonalister i USA tenker på samme måte.Ifølge hvor mange nordmenn da? Omtrent i prosentandel like mange som stemte Donald i USA?Begrepet "etnisk amerikaner" eksisterer ikke i USA. Selv om de finnes rasister, så er afroamerikanere sett som helt amerikansk, bare noe av flere typer amerikanere Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Det er jo bare indianerne som er etnisk amerikansk, derfor er det utelukket at begrepet blir brukt av det store flertallet som har innvandrerbakgrunn. Naturligvis fremstilles det som noe positivt at begrepet ikke har noen relevans i USA. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Det blir vel som å si at det ikke finnes noen etnisk norske i det hele tatt (samene var visstnok ikke først til mølla). Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Jeg forstår jo at du har blitt lurt og ikke vet helt hvem du støtter oppunder her, han Donalden din ble nemlig født inn i eliten han skjønner du. Altså ikke den politiske eliten som han har løyet og bestukket seg inn i nå, men enda verre, den helt uanstendig kyniske milliardæreliten! Du vet de som på grunn av dollars sitter med den virkelige makta, disse som har rævkjørt folk hele livet og gått over lik for å nå den Amerikanske drømmen om tette blodårer og full bankkonto, disse jævlene som skryter av å ikke skatte slik som vanlige folk må. Disse som har så mye spenn og kontakter at de fornekter seg ikke ett øyeblikk og på uanstendigvis går for Presidentittelen, uten ha noenting i stillingen å gjøre foruten å mele sitt eget selvbilde videre på folkets bekostning. Forstår du ikke at du slik som resten av Trump-thrashet har gått på limpinnen av en reinkarnert Biff Tannen her? Det er nesten så jeg bestiller ett Aftenposten abon på deg til jul her så du får lest deg opp litt og dermed stiller bedre rustet til neste gang en kvakksalver prøver å lure deg igjen, fordi tror meg, dett blir ikke siste gang vi alle trenger all fornuft og rasjonalitet samt begge beina godt plantet på jorda for å klare og gjennomskue de neste maktsyke demagoger som prøver seg. ? Du forstod openbart ikkje kva eg meinte med "eliten", sjølv om eg faktisk i setninga foran skreiv at det var media/kjendisar eg sikta til. Det var ein grunn til at eg hadde ordet i hermeteikn. Er ein fordel å lesa innlegg før du svarer! Heile innlegget ditt vert jo meiningslaust når du legg noko anna til ordet enn det eg gjorde. Lat meg igjen forklara kva slags "elite" eg sikta til: -Kjendisar, i bøttar og spann hev dei snakka skit om Trump og gjeve sin stønad til Clinton -Aviser, var knapt ei einaste stor avvis som støtta Trump, så å seia alle støtta Clinton -Journalistar på TV, anti-Trump over det heile, sjølv hos dei konservative og då tenkjer eg på i nominasjonskampen Eliten for deg er kjendiser og journalister? Journalister ja, det er så mangt, men stort sett er dette folk som tjener 400 000 i året og som ser verdien i å kunne avsløre kriminelle i den økonomiske eliten som Trump er medlem av for deg og meg. Jeg tror det er bred enighet om at skal man definere noe/noen som "eliten", så snakkes vi om toppolitikere og milliardærene (eller the 1% om du vil). Du har åpenbart gått i den farlige fella og faktisk tatt til deg hetsen demagogen utsatte pressekorpset for, dette var ikke bare ufint og ignorant av ham, det er også farlig og uakseptabelt. Han prøver å undergrave demokratiet og dermed folket som i deg og meg, ser du ikke den? Det må være helt grunnleggende at en leder evner å bake inn moral og etikk i de valgene han tar, spesielt når man tydeligvis ikke kan forvente at voksne folk gjennomskuer den populistiske provokatøren selv når han seiler ned i en usmakelig gullheis foran dem.. To gongar hev eg skrive "eliten", i hermeteikn, men du evnar ikkje å ta inn over deg kva det betyr. Skal eg prøva ein tredje gong? Eg er usikker, men la gå. Med "eliten" meiner eg folk som i det offentlege når ut til store folkemengder, og som har gjort sitt for å påverka. Kjendisar i hopetall hev nytta sin status i kampen mot Trump. Talkshow-vertar, aviser, TV-personlegdomar på rekkje og rad. Kor mange i denne kategorien hev gått ut og støtta Trump? Ann Coulter gjorde det på eit TV-program sommaren/hausten 2015, og dei lo av ho. Alt eg hev gjort er å peika på det faktum at særs få med evne til å nå ut til dei store massar hev støtta Trump. Så å seia alt og alle hev gjort det motsatte. Det er mildt sakt overraskande at nokon i det heile vil seia seg usamd i dette, og at du i staden kverulerer over at eg omtalar desse som "elite" (ikkje elite, merk skilnaden!) er berre.. rart. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Det blir vel som å si at det ikke finnes noen etnisk norske i det hele tatt (samene var visstnok ikke først til mølla). Det stemmer, ei heller eksisterer etniske samer. 1 Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 (endret) Litt kronglete å sitera på mobil, så får ta det slik i staden: -Generaliserer eg når eg rekner med at relativt sett fleire svarte enn kvite tykkjer Obama gjer ein god jobb..? Denne må du nesten forklare, for dette er jo noko DU hevda. Og eg forklarte kvifor, nemleg fordi så mange fleire svarte enn kvite røysta på Obama. Mange som stemte på Obama som mener han har vært en dårlig president. -Du skriv "det indikerer". Du kjem ikkje med noko godt svar på det openbare, nemleg at dei som stemmer på ein kandidat hev lettare for å meina at vedkommande hev gjort ein betre jobb enn dei som stemte på nokon andre. Om ein hadde foretatt same undersøking men i staden for å skilja på etnisitet heller skilt på demokrat vs. republikanar, så er det vel opplagt at fleire demokrater ville sagt at Obama gjer ein god jobb enn kva republikanarar ville sagt. De som stemte på Obama, også stemte på Biden. De to ble sammenlignet fordi de jobber sammen mot samme mål med samme politikk. Ser ut som du ikke forsto undersøkelsen. Det undersøkte ikke hvis Obama gjør en god jobb alene. -Vidare til dette med at mange meinte Obama ikkje var like mykje amerikanar som dei sjølve: Som nordmann ville ein kanskje kunne sagt det same dersom me hadde fått ein statsminister som var fødd på Svalbard med norsk mor far frå Kenya og i fleire år av oppveksten hadde budd på Indonesia. Norsk? Ja visst, men ikkje spesielt at ein med norske aner på båe sider langt tilbake vil sjå på seg sjølv som meir ekte norsk. Knapt nok kontroversielt, men du kan gjerne meina noko anna, at det ville vore rasistisk, men eg er altså usamd.Trump har en skotsk mor og en kone som er innvandrer, er han mindre amerikansk? Tenk på hvis Michelle var fra Kenya, hva ville bli sagt da?McCain ble født i Panama, er han mindre amerikansk? Blir du født i USA er du amerikansk uansett hvem dine foreldrene er. Det kan ikke sammenlignes til hvordan europeere identifiserer seg. -Angåande Romney og 59 % kvite fekk me tilsvarande argument no, nemleg at Trump vann fordi så mange menn er antifeministar og ikkje ville stemma på ho utelukkande av den grunn. Berre ein masse udokumenterte skuldingar i hytt og vêr.Påstander uten dokumentasjon.-Trump visste sjølvsagt godt at dei fleste som reint faktisk er rasistar ville stemma på han, det ville dei nok gjort uansett kva han hadde sagt/gjort. Hans åtak på Obama var ikkje fordi Obama er mørk i huden, hans åtak mot Clinton var ikkje fordi ho er kvinne. Hadde sitjande president og demokratanes kandidat vore kvite menn ville angrep frå Trump vore tilsvarande. Hadde Obama vore kvit med far frå Russland og alt anna likt hadde nok Trump sådd tvil om Obama var født i USA på nett same måte. Det hev ingenting med hudfarge å gjera.Det har mye å gjøre med hudfarge å gjøre. Trumps valgkampen var avhengig av typer som sjelden stemmer, flere som har mye fremmedfrykt. Han ville spre frykt med å så tvil på presidentens bakgrunn og senere meksikanere og muslime. Eg kunne godt svart på alle utsegna dine, men eg trur ikkje det vil føra fram til noko, usamde vil me nok uansett vera. For å hindra at dette vert ein endelaus diskusjon får eg komma til konklusjonen, frå min ståstad: Du meiner (vil eg tru, sidan det var det dette dreide seg om) det var rasistisk å tvila på at Obama vart fødd på Hawaii. Du hev ingen prov for dette, men kverulerer om diverse undersøkingar som hev lite med den konkrete saki å gjera. Eg meiner det ikkje er rasistisk, og at det ikkje hev med hudfarge å gjera. Eg hev heller ingen prov. Provsbyrda i ein slik sak bør ligga hos dei som kjem med slike alvorlege skuldingar. TV2 sine journalistar på valnatta tok opp denne saki, og sa rett ut "at Trump tvilte på at Obama var fødd på Hawaii var rasistisk". To strekar under, ikkje opent for diskusjon. Mange journalistar og andre sa også i 2007 følgjande om Erik Schjenken etter albulansesaki: "det er vel ingen som tror at noe lignende ville skjedd en hvit familiefar", og køyrde hardt på med at dette var rein rasisme. Ingen diskusjon. I båe tilfella ingen prov på rasisme, berre skuldingar. Om han ikke løy om uttalelsene når det kommer til etterprøvbare ting så var han bare ignorant på de mest beleilige tingene over et års tid, men det trenger jo ikke å være løgner.. Er dette bare for å rettferdiggjøre Trumps banale utsagn du skriver at det ikke trenger å være løgn? Er det bedre å si at han er dum, og bare ikke vet eller forstår bedre? Lat meg ta eit nyleg utsagn. Trump skal ha sagt at han vann ein av tidenes største sigrar i valmenn. Dette er eit språkleg verkemiddel ein lærte om på skulen, nemleg overdriving. Dette sa han for å illustrera at han vann klårt, og på ingen måte fordi han hev satt seg ned og sjekka historiebøkene og laga lister og meiner hans 306 valmenn er blant det høgaste i historia. Utsegnet er heilt ufarleg og viser eit poeng, medan pedantar i staden tolkar han bokstavleg og peiker på at "neinei! Dette er feil! Det er løgn!" Endret 11. desember 2016 av Larzen_91 2 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 A red herring is something that misleads or distracts from a relevant or important issue. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 A red herring is something that misleads or distracts from a relevant or important issue. Egnet som agn for tosker. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 (endret) I båe tilfella ingen prov på rasisme, berre skuldingar. Hadde ønsket at du forsto undersøkelsen. Støtte for Birtherism Korrelerer sterkt med rasistiske holdninger, enten man er demokrat eller republikansk ifølge flere undersøkelser. Å si at rasisme har ingenting å gjøre rasisme er ganske naivt. Det er rasistiske å forskjellbehandle minoriteter og det finnes flere lignende eksempler blant hvite kandidater Hadde det vært god grunn til å tro på konspirasjon så kunne man ekskludere rasisme, men det eksisterte ikke og faktumet at han hadde en amerikansk mor (som Cruz) gjorde hele saken meningsløst annet enn å promotere Obama som fremmede og rare og som undersøkelsen viste "unamerican". Det er jo bare indianerne som er etnisk amerikansk, derfor er det utelukket at begrepet blir brukt av det store flertallet som har innvandrerbakgrunn. Naturligvis fremstilles det som noe positivt at begrepet ikke har noen relevans i USA.En kan også argumentere at indianerne var innvandrere på sin tid Du har det rett, integrering av innvandrere skjer lettere når bare statsborgerskap og oppførsel bestemmer hvor "amerikansk" en er, særlig når amerikansk kultur defineres som multikulturellt og blanding av hudfarger Begrepet "utlendinger med amerikansk pass" finner man ikke i USA. Utlendinger er bare de uten en amerikansk pass Endret 11. desember 2016 av Larzen_91 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg