Gå til innhold

Reaksjonstråd - Presidentvalget i USA 2016 (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du bli fortalt gang på gang at landet ditt er "verdens beste" så blir det lett å glemme at ikke alle er enige med hva som er best.

Skal vel for ordens skyld påpeke at jeg har sett litt slike tendenser i USA også, men det er ikke i nærhetheten av å være så utbredt som i Norge.

Du mener amerikanske patriotismen ikke er spesielt utbredt? Man snubler jo i amerikanske flagg i alt ifra klasserom til kiosken på hjørnet og det sverges troskap til land og flagg over lave sko. Jeg tror denne type nasjonalisme er langt mer utbredt i Amerika enn i Europa for å si det pent, vi har vel èn dag i året her på berget hvor man kan flashe det norske flagget uten å bli tatt for høyreekstrem.

Lenke til kommentar

Du mener amerikanske patriotismen ikke er spesielt utbredt?

Ikke sammenlignet med Norge, nei. Og la oss kalle det for nasjonalisme, istendenfor å prøve å feie det under teppet hva det omhandler.

Man snubler jo i amerikanske flagg i alt ifra klasserom til kiosken på hjørnet og det sverges troskap til land og flagg over lave sko.

Ja, men du finner likevel mindre folk som faktisk tror på det enn i Norge.

Jeg tror denne type nasjonalisme er langt mer utbredt i Amerika enn i Europa for å si det pent, vi har vel èn dag i året her på berget hvor man kan flashe det norske flagget uten å bli tatt for høyreekstrem.

Man trenger ikke å veive med flagg for å være nasjonalist, og man kan til og med veive med flagg uten å være nasjonalist. Det sagt så har nasjonalister en forkjærlighet for flagg, samt for å drive indoktrinering av barn.

17mai-parade-norway.jpg

18_2.jpg

Lenke til kommentar

Du mener amerikanske patriotismen ikke er spesielt utbredt?

Ikke sammenlignet med Norge, nei. Og la oss kalle det for nasjonalisme, istendenfor å prøve å feie det under teppet hva det omhandler.

Man snubler jo i amerikanske flagg i alt ifra klasserom til kiosken på hjørnet og det sverges troskap til land og flagg over lave sko.

Ja, men du finner likevel mindre folk som faktisk tror på det enn i Norge.

Jeg tror denne type nasjonalisme er langt mer utbredt i Amerika enn i Europa for å si det pent, vi har vel èn dag i året her på berget hvor man kan flashe det norske flagget uten å bli tatt for høyreekstrem.

Man trenger ikke å veive med flagg for å være nasjonalist, og man kan til og med veive med flagg uten å være nasjonalist. Det sagt så har nasjonalister en forkjærlighet for flagg, samt for å drive indoktrinering av barn.

<Bilder>

Du føler det er en uting at vi feirer nasjonaldagen i Norge selv om det er en samlende og positiv faktor for land og folk? Jeg kan ikke skjønne hva Norge har eller skulle ha gjort for å legitimere en sammenlikning med det tredje riket, det blir bare tullete propaganda igjen. Og hvorfor er Norges suverenitet ett problem og ikke like legitim som den amerikanske?

Lenke til kommentar

Om det ikke er stuerent å feire nasjonaldagen med flagg og andre nasjonale symboler lurer jeg på om jeg våknet opp på 50-tallet et sted i Tyskland. Om det er folk i tråden her som mener vi er i overkant "nasjonalistiske" (setter det i hermetegn med hensikt) får de jammen dokumentere det om målet skal være noe mer enn å ytre sin mening. Vi kunne mangedoblet "nasjonalismen" uten at det hadde vært kritikkverdig, så også i USA. Jeg tar meg dog friheten til å cringe og le om hverandre hver gang jeg ser den klassiske "I can't hear you over my freedom", for DET er noe forbannet pisspreik. USA, landet hvor man ikke kan servere varm kaffe uten å risikere millionsøksmål, disser andre for mangel på frihet. Lol og rofl :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du føler det er en uting at vi feirer nasjonaldagen i Norge selv om det er en samlende og positiv faktor for land og folk?

Jeg kan ikke se at det hverken er en samlende, eller positiv faktor

Jeg kan ikke skjønne hva Norge har eller skulle ha gjort for å legitimere en sammenlikning med det tredje riket, det blir bare tullete propaganda igjen.

Forkjerlighet for å i tog og veive med flagg, blandt annet.

Og hvorfor er Norges suverenitet ett problem og ikke like legitim som den amerikanske?

Den er like LITE legitim som den amerikanske. Dog andelen som tror på legitimiteten av staten er mye større i Norge enn i USA.
Lenke til kommentar

Når du bli fortalt gang på gang at landet ditt er "verdens beste" så blir det lett å glemme at ikke alle er enige med hva som er best.

Skal vel for ordens skyld påpeke at jeg har sett litt slike tendenser i USA også, men det er ikke i nærhetheten av å være så utbredt som i Norge.

Du mener amerikanske patriotismen ikke er spesielt utbredt? Man snubler jo i amerikanske flagg i alt ifra klasserom til kiosken på hjørnet og det sverges troskap til land og flagg over lave sko. Jeg tror denne type nasjonalisme er langt mer utbredt i Amerika enn i Europa for å si det pent, vi har vel èn dag i året her på berget hvor man kan flashe det norske flagget uten å bli tatt for høyreekstrem.

Kanskje litt overfladiske måten å måle patriotisme. Janteloven hindrer uttrykelser av patriotisme i Norge,antar jeg og gjør det vanskelig å måle. En kan tror de er best, men aldri sier det rett ut slik amerikanere er vant til. ditt fokus er oftest på gruppene(preppers, redneckere, religiøse) som skriker størst patriotisme og ignoranse. En kan få et falskt inntrykk med et slikt fokus.
Lenke til kommentar

Du føler det er en uting at vi feirer nasjonaldagen i Norge selv om det er en samlende og positiv faktor for land og folk?

Jeg kan ikke se at det hverken er en samlende, eller positiv faktor

Om det er en positiv avhenger at du har ett ståsted som tilsier at du ønsker landets beste, for en utenforstående part med interessekonflikt med Norge så vil slik samlende nasjonalromantikk sikkert være til bekymring.

Jeg kan ikke skjønne hva Norge har eller skulle ha gjort for å legitimere en sammenlikning med det tredje riket, det blir bare tullete propaganda igjen.

En av veldig få uskyldige forkjærligheter nazi`ene hadde som jeg godt kan støtte, veiv i vei :)

Og hvorfor er Norges suverenitet ett problem og ikke like legitim som den amerikanske?

Den er like LITE legitim som den amerikanske. Dog andelen som tror på legitimiteten av staten er mye større i Norge enn i USA.

Er det staten i seg selv som gjør Norge illegitim? Hvilken autoritet mener du skal trekke landegrensene? Eller heller du mot å fjerne landegrenser i sin helhet i en radikal oppfatning av rettferdighet og/eller anarkismens navn? ;)

Lenke til kommentar

Kanskje litt overfladiske måten å måle patriotisme. Janteloven hindrer uttrykelser av patriotisme i Norge,antar jeg og gjør det vanskelig å måle. En kan tror de er best, men aldri sier det rett ut slik amerikanere er vant til. ditt fokus er oftest på gruppene(preppers, redneckere, religiøse) som skriker størst patriotisme og ignoranse. En kan få et falskt inntrykk med et slikt fokus.

Jeg kan ikke se hvordan janteloven er i konflikt med patriotisme, men jeg tror det er andre kulturelle forskjeller som gjør at det er mer stuerent i Amerika.

Amerikanerne har vel ett større behov for samlende symboler med tanke på det ulike menneskelige mangfoldet landet består av enn mer homogene stater som Norge hvor befolkningen kanskje har mer til felles av holdninger og tankesett slik at en samlende nasjonalisme ikke blir like naturlig eller nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan janteloven er i konflikt med patriotisme, men jeg tror det er andre kulturelle forskjeller som gjør at det er mer stuerent i Amerika.

Amerikanerne har vel ett større behov for samlende symboler med tanke på det ulike menneskelige mangfoldet landet består av enn mer homogene stater som Norge hvor befolkningen kanskje har mer til felles av holdninger og tankesett slik at en samlende nasjonalisme ikke blir like naturlig eller nødvendig.

Bruk av flagget har variert mye igjennom amerikansk historie. Du viser din eurosentrisk syn om etnisitet og patriotisme. Jeg kunne også hevde at Norge's nasjonalisme har noe å ghøre med sitt størrelse, men det ville vise amerikasentrisk synet mitt og ignoranse.

Patriotisme var ikke poenget mitt. Det var heller at det norske drømmelandet og amerikanske drømmelandet ville bli ganske annerledes, vi har forskjellige mål og derfor velger vi forskjellige ledere

Ifølge forskeren Geert Hofstede har Norsk kultur de nest mest det han kaller "feminine"verdier i verden (Sverige har mer). En macho leder som Trump ville aldri bli populær i Norge.

Lenke til kommentar

God kronikk i Dagbladet for en gangs skyld http://www.dagbladet.no/kultur/trump-skulle-rense-washington-og-trekke-usa-ut-av-konflikter/65392564

Folk som stemte Donald må definitivt få lov til å brenne, men noe er alvorlig galt når flertallet må få svi når de faktisk ikke ønsket en Donald som president. :(

Sålenge ingen hadde flertall måtte uansett flertallet "fått svi".

Lenke til kommentar

God kronikk i Dagbladet for en gangs skyld http://www.dagbladet.no/kultur/trump-skulle-rense-washington-og-trekke-usa-ut-av-konflikter/65392564

Folk som stemte Donald må definitivt få lov til å brenne, men noe er alvorlig galt når flertallet må få svi når de faktisk ikke ønsket en Donald som president. :(

Sålenge ingen hadde flertall måtte uansett flertallet "fått svi".

Flertallet stemte Clinton, men det "riggede systemet" som Donald omtalte det, gikk i Donald sin favør.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er en positiv avhenger at du har ett ståsted som tilsier at du ønsker landets beste, for en utenforstående part med interessekonflikt med Norge så vil slik samlende nasjonalromantikk sikkert være til bekymring.

Det er riktig at det er avhengig av ståsted hvorvidt man ser på slikt som positivt eller ikke.

Dog, det er flere enn bare ditt eksempel som ikke deler din nasjonalromantikk.

En av veldig få uskyldige forkjærligheter nazi`ene hadde som jeg godt kan støtte, veiv i vei :)

En av de veldig mange forkjærligheter naziene deler med Norge.

Er det staten i seg selv som gjør Norge illegitim?

Staten og Norge er samme konsept, og når staten er illegitim er Norge illegitim.

Hvilken autoritet mener du skal trekke landegrensene?

Ingen, en strek på et kart er fullstendig meningsløs, noe alle og enhver som har krysset grenser utenfor grensestasjoner kan bekrefte.

Eller heller du mot å fjerne landegrenser i sin helhet i en radikal oppfatning av rettferdighet og/eller anarkismens navn? ;)

Hvorvidt du beholder eller fjerner strekene på kartet ditt er meg revnende likegyldig.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...