Gå til innhold

Reaksjonstråd - Presidentvalget i USA 2016 (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg fikk med meg så var det «bøllene» til President Trump som skulle være de voldelige iflg de som forsto seg på dette..! Det kan ikke være greit å bo i et demokrati når alt går en i mot skjønner jeg.. Fordi det er vel ensbetydende med et demokrati er at vi får viljen vår, og får vi ikke viljen vår, så tyr vi til vold for å få den igjennom.   

Har det vært voldshendelser så langt?, har ikke fått med meg noen?

AtW

Lenke til kommentar
Fra Store Norske Leksikon:

Utdrag 1:

"Rasisme, tradisjonelt forstått som en oppfatning eller sett av holdninger som tar utgangspunkt i at mennesker kan deles inn i distinkte «raser», og at disse kan rangeres etter deres verdi. Denne formen for rasisme kalles gjerne for klassisk, vitenskapelig eller biologisk rasisme.

Denne formen for rasisme er mindre utbredt i dag."

Utdrag 2:

"Det moderne rasismebegrepet, ofte kalt nyrasisme, inkluderer andre egenskaper ved mennesker enn rase, som kulturell tilhørighet. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre.

Man kan i utgangspunktet skille mellom:

- hverdagslige former for rasefordommer og rasediskriminerende holdninger

- ideologisk rasisme

- vitenskapelig rasisme

Siden når har SNL definisjonsrett på ord.

Rasisme handler om rase enten islamofilene liker det eller ei. Vi vet at de ønsker å redefinere ordet slik det passer dem, men det er ikke slik det fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Store Norske Leksikon:

Utdrag 1:

"Rasisme, tradisjonelt forstått som en oppfatning eller sett av holdninger som tar utgangspunkt i at mennesker kan deles inn i distinkte «raser», og at disse kan rangeres etter deres verdi. Denne formen for rasisme kalles gjerne for klassisk, vitenskapelig eller biologisk rasisme.

Denne formen for rasisme er mindre utbredt i dag."

Utdrag 2:

"Det moderne rasismebegrepet, ofte kalt nyrasisme, inkluderer andre egenskaper ved mennesker enn rase, som kulturell tilhørighet. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre.

Man kan i utgangspunktet skille mellom:

- hverdagslige former for rasefordommer og rasediskriminerende holdninger

- ideologisk rasisme

- vitenskapelig rasisme

Siden når har SNL definisjonsrett på ord.

Rasisme handler om rase enten islamofilene liker det eller ei. Vi vet at de ønsker å redefinere ordet slik det passer dem, men det er ikke slik det fungerer.

Definisjonsrett har de gjerne ikke, men det indikerer ihvertfall hva befolkningen normalt legger i begrepet.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

jeg finner det betegnede og litt urovekkende hvor lite relevant informasjon man fikk i forkant av resultatet. Det bildet som ble tegnet med brede penselstrøk var av hvor farlig og amatørmessing denne Trump er på alle aspekter unntatt grådighet for penger.

Nå begynner bildet å endre seg, fordi media kommer med "ny" informasjon, og den herskende eliten ligger nede å slikker sårene sine. Lurer på om ikke dette vil få ringvirkninger for oss også etter hvert.

Jeg for min del er dritlei av høyt utdannede eller arvelig belastede idioter som er så "smarte" at de knapt nok ser bakken fra den ekstremt høye hesten de har plassert seg på, og må ha helikppter for å komme seg ned hver kveld etter at kaviar og sjampis er fortært

Lenke til kommentar

Proteksjonismen er nok en av de viktigste politiske grunnene til ikke å støtte Trump, i hvert fall fra en liberalistisk synsvinkel. For meg er liberalisme fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft, det stikk motsatte av Trumps valgløfter.

Hvor har du det fra? Se og hør Trumps 100-dagersplan. Det blir fremstilt som om han vil si opp frihandelsavtalene, og that's it. Media "glemmer" å rapportere at han vil reforhandle disse avtalene. Altså mener han at avtalene ikke er gode nok, og at han kan greie å få en bedre deal for USA. Frihandelsavtaler skal det bli, men altså bedre avtaler enn de eksisterende.

Mener du virkelig ikke Trump har indikert at han vil legge seg på en mer proteksjonistisk linje? Han har uttalt ganske mye i den retningen.

AtW

Lenke til kommentar

Proteksjonismen er nok en av de viktigste politiske grunnene til ikke å støtte Trump, i hvert fall fra en liberalistisk synsvinkel. For meg er liberalisme fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft, det stikk motsatte av Trumps valgløfter.

Hvor har du det fra? Se og hør Trumps 100-dagersplan. Det blir fremstilt som om han vil si opp frihandelsavtalene, og that's it. Media "glemmer" å rapportere at han vil reforhandle disse avtalene. Altså mener han at avtalene ikke er gode nok, og at han kan greie å få en bedre deal for USA. Frihandelsavtaler skal det bli, men altså bedre avtaler enn de eksisterende.

Mener du virkelig ikke Trump har indikert at han vil legge seg på en mer proteksjonistisk linje? Han har uttalt ganske mye i den retningen.

AtW

For mange som tror deres arbeidsløsheten skyldes NAFTA så er en mer proteksjonistisk avtale "bedre". Problemet er at deres arbeidsløsheten i hovedsak ikke skyldes NAFTA men automatisering. Alle amerikanere egentlig har blitt litt rikere pga NAFTA pga lavere priser det skaper.

Løsningen er utdannelse, ikke proteksjonisme

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter hva jeg fikk med meg så var det «bøllene» til President Trump som skulle være de voldelige iflg de som forsto seg på dette..! Det kan ikke være greit å bo i et demokrati når alt går en i mot skjønner jeg.. Fordi det er vel ensbetydende med et demokrati er at vi får viljen vår, og får vi ikke viljen vår, så tyr vi til vold for å få den igjennom.

Har det vært voldshendelser så langt?, har ikke fått med meg noen?

AtW

http://www.sfgate.com/bayarea/article/Anti-Trump-protests-in-Oakland-turn-violent-10605621.php

Lenke til kommentar

Nei du syntes ikke at valget her beviste det på noen måte, alle like oppegående world wide mener du..  Akkurat den gangen i skuddåret du skulle leke politisk korrekt så gjorde du det til fordel for all fornuft? Gratulerer til deg også

Valget her sto mellom pest og kolera, så jeg våger påstanden at det ikke er mer idiotisk å velge pest, enn det er å velge kolera.

Eller som jjkoggan observerte tidligere, dette er de samme idiotene som valgte Obama for ikke så veldig lenge siden, et valg jeg tror du støttet fullt ut i sin tid, uten å påstå at de som valgte ham var idioter.

Dog, det er mulig at de har blitt til idioter under Obama. ;)

PS. Takk for komplimentet om at jeg her kom med politisk korrekte utsagn, det er første gang noen har sagt til meg :)

Lenke til kommentar

Definisjonen av rasisme har ingen betydning. Det refereres til neo-rasisme, som er all etterfølgelse av menneskegrupper basert på grove klassifikasjoner.

Er det ikke greiere å bruke de mer dekkende begrepet "diskriminering" da, ettersom det ikke vil medføre problemene med equivocation som rasisme medfører.

Eller er hensikten med bruken av begrepet rasisme kun det å få stemplet motpart med de negative undertoner som ordet innehar?

Definisjonsrett har de gjerne ikke, men det indikerer ihvertfall hva befolkningen normalt legger i begrepet.

AtW

Nå vet jeg ikke hvordan SNL organiserer sine "entries" men det er vanlig at man legger inn først den bruken som er mest vanlig (mest brukt), og deretter legger inn nest mest brukte, etc.

Isåfall holder ikke din påstand om hva som er "normalt" vann.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Michelle Bachman må inn i regjeringen :thumbs::lol:. Håper Trump finner plass til Sarah Palin også.

Jiiizzzzes.. Joda, det er mange nutheads der ute, ingen tvil om det!  :rofl:

Lenke til kommentar

Definisjonen av rasisme har ingen betydning. Det refereres til neo-rasisme, som er all etterfølgelse av menneskegrupper basert på grove klassifikasjoner.

Er det ikke greiere å bruke de mer dekkende begrepet "diskriminering" da, ettersom det ikke vil medføre problemene med equivocation som rasisme medfører.

Eller er hensikten med bruken av begrepet rasisme kun det å få stemplet motpart med de negative undertoner som ordet innehar?

Jo absolutt, men språk er flyktig og nyansert, og punchen til ordene er et viktig aspekt.

Lenke til kommentar

Vær spesifikk. Ikke gå på person. Jeg tror vel det sågar er forumregler. Så langt i din raljering om min person har du enda ikke sagt hvilke meninger jeg har tillagt noen, ei heller har du sagt hva jeg har misforstått.

Nå synes jeg du velger å tolke det jeg sier vel langt. Det jeg har sagt er altså at du misforstår, og at du kan unngå det om du lytter bedre på hva folk sier. Og når du misforstår, så ender det i at du tillegger andre meninger de ikke har, og det er å sette opp stråmenn. Er ganske så sikker på at det ikke finnes noen forumregler som forbyr å påpeke dette. ;)

Helt ærlig, jeg tenker ikke at du er en dust.

Meninger som at Trump har sagt han skal stoppe muslimsk innvandring? Hva er det han har sagt da, siden det tydeligvis ikke er dette?

Hør nå selv hva Trump sier om dette i sin 100-dagersplan. Spol til rundt 7 minutter, men hør gjerne på hele talen, og lytt nøye, få med deg nyansene, prøv å forstå det han sier. Dette mener jeg ikke nedlatende. Det er nemlig vanskelig å forstå en annens perspektiv når du ikke er vant til å se det fra den vinkelen. Det gjelder oss alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble sykt deppa av valget, hadde en tung hodepine i hele går (merkelig siden jeg aldri sliter med hodepine). Så nå forsøker jeg å forstå hva som er roten i problemet slik at jeg kan se noen lys i tunnelen og et håp om en bedre fremtid.

Følte depresjonen løftet litt da jeg hørte denne podkasten mens jeg tok oppvasken og spiste frokost i dag.
http://freakonomics.com/podcast/trust-me/

Societies where people trust one another are healthier and wealthier. In the U.S. (and the U.K. and elsewhere), social trust has been falling for decades — in part because our populations are more diverse. What can we do to fix it?

Satser på at det vil komme ganske mange opplysende artikler på denne linken i tiden fremover også:

https://thebrowser.com/

Ser det er kommet noen allerede.

Hva med dere andre her? noen tips til ressurser rundt om på nettet dere benytter dere av for å bedre forstå og håndtere dette?

Lenke til kommentar

"Rasisme" har spesielle konnotasjoner i amerikansk sammenheng, som konsekvens av det som ofte kalles deres "original sin".

Oppfatningen varierer også med hvem man snakker med; den som blir utsatt for det, eller den som tilhører grupper som typisk utsetter andre for det. Institusjonell, systematisk forskjellsbehandling i varierende grad, og med varierende grad av intensjon eller konsekvens av tilhørighet, av en gruppe av deres egne innbyggere som aldri hadde noe valg om hvorvidt de ville være der i utgangspunktet. Det er forskjellsbehandlingen som er det springende punkt, otherizing, og hvordan man skjærer disse "others" over samme fjøl, også i våre dager, selv om den utsatte gruppen ikke lenger nødvendigvis defineres som en spesifikk annen rase.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

For mange som tror deres arbeidsløsheten skyldes NAFTA så er en mer proteksjonistisk avtale "bedre". Problemet er at deres arbeidsløsheten i hovedsak ikke skyldes NAFTA men automatisering. Alle amerikanere egentlig har blitt litt rikere pga NAFTA pga lavere priser det skaper.

Løsningen er utdannelse, ikke proteksjonisme

Det stemmer likevel at produksjonen av varer har blitt lettere overførbar til andre land på grunn av disse frihandelsavtalene, og om løsningen uansett vil være automatisering så er Trumps mantra at produksjonen skal skje innenlands. Din påstand om at amerikanerne har blitt rikere avhenger ikke bare av at prisen på varene har sunket, men også av at relativ inntekt ikke har sunket. USA har som du vet bedre enn noen andre her inne en middelklasse som er i ferd med å forsvinne. Det er ganske logisk når man har en dramatisk reduksjon i innenlands produksjon. Personlig tror jeg ikke Trumps politikk er tuftet på glimrende økonomiske kalkyler, og jeg skal heller ikke begi meg inn på en sånn diskusjon da jeg ikke har tilstrekkelig fakta å komme med her. Men å argumentere med at økonomien vil svekkes av Trump, for de som gjør det, er tynt så lenge det å sørge for mest mulig billige varer til folket aldri har vært hans hjertesak. Med en mer proteksjonistisk politikk er det naturlig å forvente at prisene på en mengde varer i USA vil stige.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...