Gå til innhold

Reaksjonstråd - Presidentvalget i USA 2016 (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Jeg er glad jeg lever i Sverige....

hehe, nå får du gi deg :) At en person som Trump har blitt valgt til president og at USA nå trer inn i bananrepublikkenes rekker er riktignok en verdensomspennende tragedie, men ingen grunn til at Sverige skal slippe lettere(eller verre) unna enn Norge.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvornår vil Trump kunne begynne å påvirke praktisk politikk? Tenker altså på den rent formelle siden av saken. Han skal som vi vet innsettes først 20. januar, hva med "vakumet" fra nå og til da?

Kun med på briefinger, etc. foreløpig, eller også bestemme ting i praksis? :hmm:

"Inauguration ceremony" er 20. januar, hvor han sverges inn. Før det er han ikke president, kun "-elect", og det er 1 president om gangen.

Lenke til kommentar

Som at Odd Reitan eller Petter Stordalen hadde blitt med et parti og blitt statsminister i Norge ved neste valg.

Det amerikanske glansbilde demokratiet er så media styrt at det kan sammenlignes med facebook bare at man må betale pr. innlegg, og har man penger nok til å betale for postene og betaler nok folk til å bli promotert så kan hvem som helst vinne.

Kunnskapskrav er helt byttet ut med tomme påstander som bedring uten å komme med en løsning, skandaløse utsagn som skaper PR, gjennomsiktig selv promotering og folkets følelse av tilhørighet til den ene siden av en to-delt nasjon.

Hele klovnesirkuset er bare en trist vits.

Du er klar over at Clinton har brukt enormt mye mer penger på valgkampen enn Trump?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja helt tydelig at nivået her blir for lavt til at vi vanlige nordmenn skal kunne klare og fatte hva som foregår der borte blant white thrashet, mens du derimot tar denne logikken på strak arm... Ikke forvent deg noen diplom for akkurat det.

Jeg har full forståelse for at arbeiderklassen på den ene side og middelklassen og de rike på den annen side forakter hverandre i et land hvor forskjellene er såpass store som i USA. Ikke bare de økonomiske forskjellene, men også innenfor utdanning og kultur.

Dette fenomenet har vi da også i Norge, men i en litt mildere grad.

Tenk bare på hvordan svært mange kan føle et så intenst hat for Norges fineste by, Oslo. De fleste uten engang å ha vært der.

Lenke til kommentar

Tenk bare på hvordan svært mange kan føle et så intenst hat for Norges fineste by, Oslo. De fleste uten engang å ha vært der.

Litt som det hatet for meksikanere og muslimer, uten å ha blitt kjent med noen av de.

Jeg er delvis enig i det du sier, men jeg vil understreke et skille mellom de du kaller for rasister og de du kaller for arbeiderklassen. Når du har to kontroversielle kandidater så velger nok de fleste å gjøre noen kompromisser, så jeg tviler at over halvparten av amerikanerne er rasister selv om de stemmer hånd-i-hånd med KKK.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som at Odd Reitan eller Petter Stordalen hadde blitt med et parti og blitt statsminister i Norge ved neste valg.

Det amerikanske glansbilde demokratiet er så media styrt at det kan sammenlignes med facebook bare at man må betale pr. innlegg, og har man penger nok til å betale for postene og betaler nok folk til å bli promotert så kan hvem som helst vinne.

Kunnskapskrav er helt byttet ut med tomme påstander som bedring uten å komme med en løsning, skandaløse utsagn som skaper PR, gjennomsiktig selv promotering og folkets følelse av tilhørighet til den ene siden av en to-delt nasjon.

Hele klovnesirkuset er bare en trist vits.

Du er klar over at Clinton har brukt enormt mye mer penger på valgkampen enn Trump?

Yep, skrev jeg noe som fikk deg til å tro noe annet?

Lenke til kommentar

... jeg tviler at over halvparten av amerikanerne er rasister selv om de stemmer hånd-i-hånd med KKK.

Litt under halvparten. "Popular vote" er pt. rundt 150 000 i Clintons favør, men Trump har riktignok flere valgmannstemmer og passert 270.

Lenke til kommentar

Hadde man ikke rotet bort Sanders oppi alt dette så hadde han vel antakelig blitt den presidenten som hadde tapt med desidert størst margin noen sinne i USA.

Men de får vel bare som fortjent nå, poor bastards.

Ja jeg ser at han selv mener det, men det er nok den foraktelige tonen du utviser her folk er minst like lei som lave lønninger.

Av flere grunner tror jeg dette alt i alt var det beste valgresultatet vi kunne fått, med hensyn til langsiktige konsekvenser. Norge trenger en wake up call med hensyn til vår egen naive politikk, både når det gjelder innvandring og forsvar.

"Poor bastards" - er det de du kaller deplorables?

Nei poor bastards er alle disse stakkars uskyldige vanlige folk som faktisk har lest seg litt opp på verden, stemte Clinton, og endte altså med å få dette i fanget.

Det er disse andre som nå er i flertall som er idiotene, eller da deplorables om du vil.

Så vet vi nå, er amerikanere enten bastards eller deplorables.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjenstår å se da, om Trump lever lenge nok til å bli innsatt som president 20. januar neste år, eller om han kommer ut for en "ulykke"

Ja venstresiden er ikke akkurat historisk sett fremmede for å utøve vold eller drepe meningsmotstandere.

"de" som står bak slikt, kan ikke nødvendigvis plasseres på en høyre-venstre akse

Jo. Skal vi se på drapstruslene på Twitter og Facebook ser det ihvertfall ut til å komme ganske så ensidig fra venstresiden mot Trump.
Lenke til kommentar

Nord-Amerika vil jeg tro. Amerikanerne valgte sin absolutt beste, får håpe han sjekker opp litt nå da. Månelandingen som han ikke tror på, papirene til obama som er født i Kenya osv. Kanskje finner han ut hvorfor man får autisme av vaksiner også, mest sannsynlig er det rigged alt sammen.

Gratulerer med dagen Usa! Da vi trodde dere ikke kunne synke lavere valgte dere en rasistisk, kvinnefiendlig, klimafornektende sleip gammal sullik av en riking. Dette sier mye om de som stemmer frem.politikere i Usa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjenstår å se da, om Trump lever lenge nok til å bli innsatt som president 20. januar neste år, eller om han kommer ut for en "ulykke"

Ja venstresiden er ikke akkurat historisk sett fremmede for å utøve vold eller drepe meningsmotstandere.

"de" som står bak slikt, kan ikke nødvendigvis plasseres på en høyre-venstre akse

Jo. Skal vi se på drapstruslene på Twitter og Facebook ser det ihvertfall ut til å komme ganske så ensidig fra venstresiden mot Trump.

Twitter og Facebook..

Dra heller linjene til

[John F. Kennedy]

[Martin Luther King Jr.]

[........................] ?

"det skjulte etablissementet"

Lenke til kommentar

Lurer på om Canada kommer til å bygge en mur nå etter at Orange har blitt the new Black i USA, Trump kommer så klart til å finansierer den basert på resonnementene hans under valgkampen.

Den skjønte jeg ikke helt. Søkte på det "orange.." greiene, er en Tv serie? (Har ikke peil, aldri sett eller  hørt om før..)

Men forholdet til Canada blir jo litt interessant. Hvordan er egentlig Trumps synspunkt på det? Vil jo trodd det er greit å bare fortsette et godt forhold mellom de.  Canada har nettopp skrevet under en ny handelsavtale med EU. De har tydeligvis hatt økonomiske problemer, men vet ikke hvordan det spiller inn i forholdet til Trump/Usa. 

Lenke til kommentar

I min ungdom rundt 1970 forbød man import av indiske bomullsskjorter for å redde en døende teko-industri. Det gikk som det måtte gå, og det vil det nok gjøre i USA også. Men mange amerikanere trenger det budskapet nå, selv om det ikke funker.

Da er vel kanskje ikke det budskapet de trenger, men det er det budskapet de vil ha.

Skulle ha spandert gåseøyne: "trenger". De har behov for at noen sier at det er noen andres feil, og at man kan skru klokka tilbake.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...