pierce007 Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Referater er ikke allmenn tilgjengelig. Men hva med innsyn/svar fra styret hvorfor det er avholdt så mange møter, er dette møter som kunne feks ha blitt tatt over telefon/email? Det er kommet noen kritiske blikk til styrets ekstremt mange styremøter og saker siste årene. Spørsmålet er om det faktisk er behov for å ha så mange møter - kanskje noen kunne ha blitt avgjort på et pr emailer eller en telefon. I tillegg er det noen som ønsker å vite konkret hvor mye av husleien som går til å betale møtehonorar og styregodtgjørelse. Hvor mye av dette kan vi beboere kreve å få vite? Kanskje litt vanskelig å svare på, men hva er "normal" møtehonorar og styregodtgjørelse? Dette er et borettslag på 125 boenheter (eneboliger). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Møtehyppighet er noe styret burde (og til en viss grad skal) belyse i årsberetningen som skal legges frem på generalforsamlingen. På generalforsamlingen kan ethvert medlem stille spørsmål til årsberetningen, herunder hvorfor det ikke er forklart noen årsak til at det er avholdt svært mange møter. Utenfor generalforsamlingen har beboere ikke krav på slike svar. Konkret hvor mye som går til styrehonorar fremkommer av årsbudsjettet og -regnskapet som legges frem for generalforsamlingen hvert år. Det er også generalforsamlingen som fastsetter styrehonoraret, i egen sak. Styrehonorar er vanligvis en fast sats, det er sjelden man får mer betalt for å ha flere møter. I så fall må generalforsamlingen vedta en slik ordning. Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er "normalt" styrehonorar i borettslag, det vil variere med historikken i det enkelte borettslag, hvor man er, og hvor vanskelig det er å få noen til å ta vervene. I mitt borettslag (ca. 90 andeler, rekkehus, mindre by på Østlandet) ligger styrehonoraret på ca. 900 kr per andel/bolig. Da jeg undersøkte dette sist var dette "midt på treet", med variasjon fra ca. 600 kr til ca. 1200 kr. Så, beboere kan kreve å få vite noe om alt dette, men det må kreves på generalforsamlingen. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Når jeg satt i borettslag styre så var honoraret 500kr pr møte for vanlige styremedlemmer, 5000kr pr år for varaleder og 10 000kr året for styreleder. Dette for borettslag med 42 leiligheter. Så totalt hadde borettslaget "lønnsutgifter" på 33 000kr i året, eller 65,5 per andelseier i måneden. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 7. november 2016 Forfatter Del Skrevet 7. november 2016 Når jeg satt i borettslag styre så var honoraret 500kr pr møte for vanlige styremedlemmer, 5000kr pr år for varaleder og 10 000kr året for styreleder. Dette for borettslag med 42 leiligheter. Så totalt hadde borettslaget "lønnsutgifter" på 33 000kr i året, eller 65,5 per andelseier i måneden. Her tror jeg møtehonorar for alle styremedlemmer inkl vara er på 1.000,- pr time. Styreleder har vel en årlig godtgjørelse på rundt 60.000,-. pr år. Årlige styrehonorar var i fjor på rundt 300.000,-. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 I mitt borettslag er samlet styregodtgjørelse på ca. 80 000 kr. Borettslaget mitt er cirka 30 % mindre enn ditt. Møtehonorar for styremedlemmer på 1000,- kr timen er klar overbetaling i et borettslag av den størrelsen, selv om forberedelsestid er inkludert i satsen. Varamedlemmer bør ikke få godtgjørelse med mindre et ordinært styremedlem har forfall. Statens veiledende satser for utvalgsarbeid er 429,- kr per time brukt i forberedelser og møte (SPH 10.14.2), til sammenligning. Ulempen er selvsagt at du risikerer å ikke få personer til å stille opp uten betaling. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Har man som andelshaver krav på innsyn i styrets møtereferater? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Muligt jeg blander lit, men trodde andelseiere hadde mulighet for innsyn i møteprotokollen. Med evt. sensurering av saker som er dekket av taushetsplikt ol. I boretslaget der jeg satt i styret ble det foreslått en sum i generalforsamling som gikk til honorar. Dette ble ofte diskutert frem og tilbake og noen ganger endte summen høyere eller lavere enn styrets forslag. Vi i styret fordelte etterpå denne summen oss i mellom bassert på stilling og oppmøte ut i fra en intern fordelingsnøkkel. Når jeg flyttet ut og trakk meg fra styret lå vel honoraret rundt 80'000 totalt for et boretslag med rund 150 andeler. 1000kr i timen synes jeg hørtes mye ut og hadde nok stemt i mot et slikt forslag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 I dette tilfelle dreier det seg om større oppussingskostnader som styret har gått i gang med innhente priser på. Dessverre er kompetansenivået lavt på dette området og styret vet ikke hva de driver med. Jeg vil tro de kan ha nytte av at andre involveres, men dette får man ikke gjort så lenge de holder kortene tett til brystet.Plutselig har de vedtatt og gjennomført ting som ikke henger på greip, men som kan forsvares med si at dette er oppgaver som styret har myndighet til å trumfe igjennom pga. nødvendighetsgraden. Selv om de har valgt feil entreprenør og fremgangsmåte så vil dette først bli gjort kjent med ETTER at avtalene er signert. Løpende arbeid og hva som skal gjøres blir det ikke informert om slik at andre andelshavere ikke aner hva som skjer og derav ikke har mulighet til å påvirke styrets arbeid. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 (endret) Hvis styret har handlet utenfor rammene av det som er forsvarlig vil styret bli erstatningsansvarlig. Men det sier seg selv at styret ikke er interessert i at andelseierne skal kikke dem i kortene for å vurdere det erstatningsansvaret. Den enkleste måten å få gjort det på er å kaste styret og velge et nytt. Man kan også kreve granskning i regi av tingretten, men dette er dyrt. Endret 19. desember 2017 av krikkert Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Her er det snakk om nye fasader og etterisolering med mer. Styret tenker å begynne på en vegg selv om alle er like dårlige. Så tar de vegg nr. 2, 3 og 4 etterhvert. Jeg er av den oppfatning at man ville fått langt bedre priser om man tar alt på en gang. I tillegg vil støyplager bli redusert ved at arbeidene trekkes over kortere tidsrom enn om man skal fordele over flere år og bo på en byggeplass i årevis, ved å ta litt nå og da og finansiere en vegg av gangen. Det legges ikke frem noen konkrete tall fordi jeg tror det finnes økonomisk handlingsrom med kapitalen som styret allerede rår over. Dvs. at den ene veggen kan fikses med midler som besittes. De kan stolte presentere at dette ikke vil føre til husleieøkning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå