hotsauce81 Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Hei, Jeg vurderer å pensjonere min Fujitsy Primergy-server som kjører Win 10 + plex i dag og bygge en ny med litt mer kraft i seg. Det jeg ser for meg er en i5 eller i7-basert server med 8-16GB RAM og mulighet for 4-6 disker samt en SSD til system/OS. Budsjettet strekker seg ikke så langt at jeg kan peise på med disker nå, så jeg ser for meg at jeg starter med en 8TB disk til lagring så setter inn mer disker etterhvert, Jeg har 4stk 2TB disker i serveren nå, disse har gått i allefall 3 år (koblet til UPS), så de begynner kanskje å slite litt. Jeg vurderte å kjøpe en HP microserver, men de leveres med litt snåle proseesorvalg (syns jeg) Er det noen som kan anbefale en handleliste på feks komplett til dette? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Hva med å se på xeon og ECC-minne? Jeg har iallfall god erfaring med å prioritere stabilitet på ting som skal snurre 24/7. For en tid siden satt jeg sammen 3 maskiner som alle går med MSI C236A hovedkort, xeon E3-1225 V5 og tilhørende DDR4/ECC-minne. Ene som arbeidsstasjon med Windows og CAD, de 2 andre med ClearOS som brannmur/server med bla.a. Plex til medie. Ift pris er jeg godt fornøyd med ytelsen på alle 3. Plex konverterer flere samtidige filmer samtidig som den gjør en god del forskjellige servertjenester.På det hovedkortet har du flere sett minnesokler slik at du kan utvide istedet for å bytte, samt at det ellers også er godt utstyrt med bla.a USB3.1/C, M.2 (PCI, ikke SATA!), men kun 6 SATA-kontakter. Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 (endret) 1) Hvor mange samtidige brukere? 2) Skal serveren brukes til noe annet? 3) Kan alle klientene bruke DirectPlay slik at serveren slipper å transcode? Hvis svaret på 2 er nei og 3 er ja, så kan du lage en Plex server av en Raspberry Pi, mao hvilken som helst gammel hardware som kjører Linux vil fungere fint selv med flere samtidige brukere. EDIT: Min Plex server med i7-3770 transcoder fint fem samtidige brukere, men hvis du og de andre i familien sørger for å konfiguere klientene til å streame direkte så står CPUen nesten idle. Endret 7. november 2016 av nilsch Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Tenker denne hvis 4 disker går greit: https://www.dustinhome.no/product/5010784032/proliant-microserver-gen8 her får du Xenon prosessor (kanskje mulighet for ECC minne), sleng inn en USB med FREENAS eller Openmediavault (Kjøp kvalitets USB og legg inn Flashmemory plugin samt ZFS on Linux hvis stabilt raid er et must), og du er kjapt oppe å går. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Fin server det der, den har ECC-minne også. Vær obs at raid-kortet ikke er et ekte raidkort men softwareraid. Til windows duger det greit, men vær litt obs på akkurat det raidkortet. Linux liker det dårlig.. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Software raidkortet kan vel deaktiveres og bruke ZFS raid eller MDraid direkte i Linux om man vil? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Software raidkortet kan vel deaktiveres og bruke ZFS raid eller MDraid direkte i Linux om man vil? Jada, det kan slåes av i BIOS. På samme måte som et hvilket som helst software-raid :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå