Lars Taraldsen Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Vil få norske prosjekter bort fra Excel og PDF.– Gammel vane og for mye penger har gjort at oljebransjen henger etter (Ekstra) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 "– Ja, det har vært og er fortsatt noen utfordringer knyttet til dokumentasjonskrav. – Fortsatt brukes det svært mye Excel-ark, Word-dokumenter og PDF " Programmene som nevnes her må vel være noe av det mest gjennomarbeidede som finnes, og kompatibelt med det meste. Artikkelen tar for seg dokumentasjonskrav som ikke er relevante, men er det Word-dokumentet sin feil? Sitter med en følelse av at noen ser muligheter til å tjene penger, men kanskje ender det opp med at det blir enda dyrere. Det er mange eksempel fra offentlig virksomhet, der konsulenter råder politikerne til å velge noe som viser seg å bli kostbart p. g. a. manglende kompatibilitet til andre programmer. Har ikke så mye erfaring, men i skoleverket var det krav til å bruke gratisprogrammet "Open Office" i stedet for Word. Jeg fikk problemer med kompatibilitet til tegneprogrammer og simuleringsprogrammer, så jeg måtte fjerne "Open Office" og bruke Word likevel. Husker også episoder hvor Mac skapte problemer på skriveren. PC gikk OK, men når Mac-maskiner skulle skrive ut kom det bare blanke ark og skriveren startet opp igjen å spy ut papir, selv om kopimaskinen ble slått av/på. Kanskje denne type problem er et tilbakelagt stadie, men det finnes mange tunge program og det er viktig at disse kan snakke sammen. Kanskje finnes det programmer som er bedre enn Exel, Word og PDF for det jeg vet, men disse ble ikke nevnt i artikkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå