Gå til innhold

Black Friday & Cyber Monday 2016 - Tilbudstråd

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Elkjøp har forresten UE55KS7005 hele neste uke nå til 9995 kr, så de fikk vel ikke solgt like mange som de håpte på på fredagen...

Jeg ser den har kant-LED (edge-LED), men er det dritt? Bør man unngå å kjøpe kant-LED TV'er? Det er jo liksom ingen TV'er under 20 000 som har noe annet enn kant-LED virker det som.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.

For alt jeg vet så selger de en del for å lokke kunder. Med et driftsresultat på 229 millioner i Norge i fjor så regner jeg med at de vet hva de holder på med, om de selger en TV eller 5 med tap eller ikke.

Ja, noen få varer i begrenset antall går de gjerne noe i tap på, men totalt sett så har nok butikkene tjent godt med penger på denne uken.

Ikke at jeg skal ta denne diskusjonen så langt. Men jeg har snakket med varehussjefen på en av norges største butikker på black friday og det stemmer ikke det du sier.

Noe av kostnadene blir dekket av hoved org. Men butikken må ta mye selv. Det at du sier de har spessielle avtaler stemmer på et få tall produkter. Men hva skjer når butikker begynner å matche andre sine tilbud?

Om folk tror meg eller ikke får være deres sak. At de tror butikk er like lukrativt som for 15 år sida får de også stå inne for.

Bottom line. Disse dagene. Spesielt fredag så taper de penger. Men vet du hva? Det er en av 365 dager i året :)

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er hvordan nettbutikkene endrer på specs på "tilbudsvaren" sin og lanserer det som et supertilbud. Mange i denne tråden er sikkert interessert nok til å sette seg inn i denne jungelen som kan kalles markedet for bærbare PCer, men dette hadde aldri i verden mine foreldre giddet. Hvordan vet jeg det? Fordi jeg handlet tre stk bærebare på fredag, én til meg og to til dem. Hadde sett meg ut noen PCer jeg skulle følge med på, og håpet at de skulle komme på tilbud. Har flere eksempel jeg kan komme med, i flere forskjellige nettbutikker i tillegg. Har lenge vært på utkikk etter en ny 13" for arbeid/studie, og jeg tenkte jeg skulle vente til BF for å finne en skikkelig god deal. 

Det første eksempelet: Dustinhome. 

Før BF kjørte de tilbud på en Lenovo Yoga 900 som jeg syns var et ganske bra tilbud. Jeg tok kontakt med Kundeservice onsdag for å høre om denne PCen ville være tilgjengelig på fredagen også siden tilbudet var ganske bra, men at jeg var litt usikker på om jeg turte å handle før BF i tro om at jeg skulle finne et enda bedre tilbud (og det at jeg er litt skeptisk til Lenovo siden jeg ser at de får mye tyn for elendig kundeservice). Det fikk jeg til svar om at han kunne ikke gi meg noe som helst informasjon, men jeg kom ikke til å bli skuffet. Tilbudene ble lagt ut, og jo, jeg ble skuffet. Tilbudet på denne utgaven med nesten full pakke innvendig var ikke lenger å se og denne maskinen kostet nå 5k mer enn 10 minutter før. Derimot hadde de lagt en langt svakere versjon av samme PC på "tilbud" for nesten samme sum - denne PCen selges i dag for samme sum (den nye lave "tilbudssummen") uten å være på tilbud. 

Dustinhome: Jo, jeg ble veldig skuffet. 

Elkjøp / Lefdal: 

De kjøper inn forskjellig innmat i sine bærbare for å kunne selge de som en særegen maskin, uten mulighet for å sammenlikne mellom kjedene. Var innom den lokale Elkjøpbutikken i Tromsø for å se hva de kunne tilby på BF, og det var litt stusslig. Hadde bestemt meg for å kjøpe en HP Specter x360 eller Asus Zenbook flip. Her ble jeg anbefalt en x360 til rundt 17k, for i dag var det jo 22% avslag på PCene. Etter litt fram og tilbake ble vi enige om at jeg burde dra over på Lefdal og kjøpe en versjon de hadde, for den var 3500 kroner billigere og hadde litt råere innmat. 

Forskjell: 

CPU: 6200U vs 6500U

Skjerm: 1080p vs  1440p

Minne: 1600 MHz vs 1866 MHz (8GB begge to)

Lagring: 256GB vs 512 GB (SSD begge to)

Nå skal det sies at denne PCen han skulle selge til meg for 17k egentlig selges for 12500k på nett, så her kunne jeg uansett fått slått av 4.5k + 22%. I bunn og grunn jævlig fornøyd med ny PC til rundt 11k med tilbudene Lefdal kjørte på BF. 

Det er helt sinnssykt hvor uoversiktlig denne jungelen med bærbare er. Det er så mange forskjellige versjoner, bare i samme kjede, hvor prisingen (spesielt hos Elkjøp) ikke henger helt på greip til tider. Hadde egentlig bestemt meg for en Asus Zenbook 3 UX390 hos Expert på 20% avslag, men som mange fikk erfare så knelte betalingssiden totalt på natten. Er egentlig fornøyd med det siden jeg allerede begynner å like 2 in 1 funksjonen til x360! 

Edit: (Og offtopic) Nå hørtes det kanskje ut som at jeg kun er misfornøyd med Elkjøp, men det stemmer ikke. De har til tider eksemplarisk kundeservice og spesielt opplever jeg dem som utrolig hjelpsomme i Tromsø. Jeg drar mye heller ned dit å bestiller en vare enn andre nettbutikker så langt det lar seg gjøre. Det er så mye enklere å forholde seg til dem og deres ordninger hvis ting ikke er helt slik det skal være.

Eksempel: Sliter med BLB-problematikk på min nye AOC-skjerm, og Elkjøp i Tromsø lar meg ha denne og bruke den fram til de får inn erstatningsskjermen til meg (en Acer) om ca 2 måneder. Rå service. 

Endret av Espp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elkjøp har forresten UE55KS7005 hele neste uke nå til 9995 kr, så de fikk vel ikke solgt like mange som de håpte på på fredagen...

Jeg ser den har kant-LED (edge-LED), men er det dritt? Bør man unngå å kjøpe kant-LED TV'er? Det er jo liksom ingen TV'er under 20 000 som har noe annet enn kant-LED virker det som.
KS7005 er også bottom edge led. Altså de står i bunn av skjermen.

Er som du sier du må opp i pris skal du ha FALD. Eller så har du jo B6 55" OLED som var på tilbud til 14999,-. Men usikker om den kommer igjen

Lenke til kommentar

Sliter med å finne igjen en gammel post en fyr svarte på, hvor han fikk latterlig billige fraktpriser fra USA (lot være å bruke en av de vante leverandørene som tar skjorten). Noen som vet om hvilke(n) leverandør(er) det kan vøre snakk om?

Er snakk om noe svømmeutstyr fra TYR.com, ganske gode deals der, men de ville ha 400 for frakt til Norge (varene kostet 150), så tenker å sende til en kompis i USA, men vet ikke hva prisen videre vil bli.

Jeg har brukt Vyking Ship, fungerer meget fint.

Ellers er USPS ganske bra, om noen kan sende den for deg. Men kostnaden varierer med vekt/størrelse.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har erfaring med ProShop?

Skulle til å bestille barbermaskin med d (3100, gratis frakt). Så såg jeg at de hadde ram (650kr) og SSD (700kr) til brukbar pris. Så eg la de til også.
Etter å har betalt/fått kvittering på mail, såg jeg at prisen på RAM har gått opp til 1100kr (de har justert pris mens jeg drev å betale. Jeg var uheldig med timingen) og det kom også frakt på 120kr.

Eg skreiv ein mail og ba de om å matche pris på ram og fjerne frakt. Om ikke, cxl hele ordre.

Så kva kommer de til å gjøre, trur dere? Tenker om jeg bør bestille de varene enn anna plass, mens de er på tilbud, eller er det stor sjanse at ProShop matcher sin egen pris og fjerner frakt?

Lenke til kommentar

Ikke at jeg skal gå inn i en diskusjon her, men hva var logikken her? Det er vel ganske åpenbart at du ikke er i målgruppen hvis du syns det er dyrt. Jeg syns 700.000 for en bil er dyrt, men det betyr ikke at jeg himler med øynene når jeg ser folk kjøper som kjøper en. Jeg kjøpte en TV til 10.000 på fredag, selv om jeg kunne fått en like stor en for 4.000. Fanken...

Skulle vel være ganske åpenbart at den nettsiden ikke henvender seg til folk på f.eks. et studentbudsjett.

Du har fortsatt skrevet to ganger at ektekrystall har salg, og du er den eneste her som har gjort det. Og dette var helt off topic, ingen som spurte om det.

Ja, og? I førsteposten i tråden står det "Er også flott hvis folk poster tilbud som kanskje ikke er allmuen kjent". Jeg har delt innlegg med flere andre tilbud/bedrifter som ingen andre har tatt opp, bl.a. Adobe sitt tilbud på Creative Cloud (-20%) og Elkjøp/Lefdal sitt på Office 365 som kanskje var det beste tilbudet på hele Black Friday.

Dette blir mitt siste innlegg om dette her, for dette er så off topic som det er mulig å komme.

Lenke til kommentar

.

For alt jeg vet så selger de en del for å lokke kunder. Med et driftsresultat på 229 millioner i Norge i fjor så regner jeg med at de vet hva de holder på med, om de selger en TV eller 5 med tap eller ikke.

Ja, noen få varer i begrenset antall går de gjerne noe i tap på, men totalt sett så har nok butikkene tjent godt med penger på denne uken.

Ikke at jeg skal ta denne diskusjonen så langt. Men jeg har snakket med varehussjefen på en av norges største butikker på black friday og det stemmer ikke det du sier.

Noe av kostnadene blir dekket av hoved org. Men butikken må ta mye selv. Det at du sier de har spessielle avtaler stemmer på et få tall produkter. Men hva skjer når butikker begynner å matche andre sine tilbud?

Om folk tror meg eller ikke får være deres sak. At de tror butikk er like lukrativt som for 15 år sida får de også stå inne for.

Bottom line. Disse dagene. Spesielt fredag så taper de penger. Men vet du hva? Det er en av 365 dager i året :)

Joda, på de varer de matcher andres pris så er det nok naturlig å tro at det blir tap dersom kun den ene kjeden hadde planlagt denne varen på kampanje via innkjøp og lignende. På en annen side vil de som oftest ha langt mindre av en slik vare på lager i en slik situasjon sammenlignet med dem som har planlagt denne varen på kampanje i lang tid. 

En annen ting er jo at i avisene om kom ut så var det svært mange tilbud som var like hos flere kjeder, noe som også tyder på at dette er varer de nøye har valgt ut med hensyn til popularitet og innkjøpspris i forbindelse med BF.

Noen varer selges nok med tap, men at de taper 3-4000 for hvert tv, vaskemaskin, tørketrommel osv tror jeg ikke helt på. Da ville de hatt langt større tap enn det som ble antydet i bildet du la ut. Om ikke må de ha en enorm avkastning på alle varer som ikke var nedsatt for å dekke over et gigantisk tap, noe ryktene om elektronikk i Norge skal ha det til at ikke eksisterer.

Nå er det uansett mange år siden jeg var student og jobbet hos Elkjøp og i sportsbutikk, men da hadde de egne innkjøpspriser på stort sett alt av kampanjevarer, med mindre det var snakk om lagertømming fra eget lager på egne varer. Var også en del triksing med antall som ble kjøpt inn til kampanjepris, nettopp for å selge disse med liten eller ingen fortjeneste i 3-5 dager, for så å få enda bedre avkastning på samme vare når den gikk tilbake til normal pris, tross for at den da var kjøpt inn til bedre priser enn vanlig.

I sportskjeden jeg jobbet var der møter med leverandører en gang i måneden, da ble kampanjer avtalt sammen med leverandørene ut i fra hva de ønsket å få solgt og hva de kunne gi ekstra gode priser på inn til butikk.

For alt jeg vet så får de ikke til slike avtaler lengre med leverandørene, og jeg kan ikke si noe annet enn hvordan det fungerte da jeg selv var ansatt i disse bedriftene.

Endret av ProphetSe7en
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at jeg skal gå inn i en diskusjon her, men hva var logikken her? Det er vel ganske åpenbart at du ikke er i målgruppen hvis du syns det er dyrt. Jeg syns 700.000 for en bil er dyrt, men det betyr ikke at jeg himler med øynene når jeg ser folk kjøper som kjøper en. Jeg kjøpte en TV til 10.000 på fredag, selv om jeg kunne fått en like stor en for 4.000. Fanken...

Skulle vel være ganske åpenbart at den nettsiden ikke henvender seg til folk på f.eks. et studentbudsjett.

Du har fortsatt skrevet to ganger at ektekrystall har salg, og du er den eneste her som har gjort det. Og dette var helt off topic, ingen som spurte om det.

Ja, og? I førsteposten i tråden står det "Er også flott hvis folk poster tilbud som kanskje ikke er allmuen kjent". Jeg har delt innlegg med flere andre tilbud/bedrifter som ingen andre har tatt opp, bl.a. Adobe sitt tilbud på Creative Cloud (-20%) og Elkjøp/Lefdal sitt på Office 365 som kanskje var det beste tilbudet på hele Black Friday.

Dette blir mitt siste innlegg om dette her, for dette er så off topic som det er mulig å komme.

Tilbud er tilbud, og er jo det denne tråden handler om. Alle tilbud kan ikke passe for alle, betyr ikke at en ikke skal dele de av den grunn.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har erfaring med ProShop?

Skulle til å bestille barbermaskin med d (3100, gratis frakt). Så såg jeg at de hadde ram (650kr) og SSD (700kr) til brukbar pris. Så eg la de til også.

Etter å har betalt/fått kvittering på mail, såg jeg at prisen på RAM har gått opp til 1100kr (de har justert pris mens jeg drev å betale. Jeg var uheldig med timingen) og det kom også frakt på 120kr.

Eg skreiv ein mail og ba de om å matche pris på ram og fjerne frakt. Om ikke, cxl hele ordre.

Så kva kommer de til å gjøre, trur dere? Tenker om jeg bør bestille de varene enn anna plass, mens de er på tilbud, eller er det stor sjanse at ProShop matcher sin egen pris og fjerner frakt?

Jeg har kjøpt en god del fra proshop, spesielt RAM. Har bare god erfaring med dem. Tilogmed support var hyggelige med meg :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Haha, ikke store kjøpet men jeg sikret meg akkurat the revenant, the martian, guardians of the galaxy og warcraft the beginning på bluray fra cdon.com, kom akkurat over 200 kroner og da kunne jeg bruke rabattkode i tillegg på 100 kroner, så det ble billige filmer :)

Og så bestilte jeg en Garmin Etrex 30x fra XXL til 1389 kroner, håper den ikke blir enda billigere i morgen :) 

Lenke til kommentar

Hmm....Kompletts cyber mondag salg.... Undertekst: tilbud til bedrifter 28. nov.

Trodde de hadde MPX til bedriftssalget sitt jeg..

Btw. En god del tilbud hos torshovsport. Bla 40% på alle Manchester United effekter (Dessverre tomt for flere av de mest normale draktstørrelsene, fikk ikke tak i selv). Gjelder ut dagen i dag.

Lenke til kommentar

Hmm....Kompletts cyber mondag salg.... Undertekst: tilbud til bedrifter 28. nov.

Btw. En god del tilbud hos torshovsport. Bla 40% på alle Manchester United effekter (Dessverre tomt for flere av de mest normale draktstørrelsene, fikk ikke tak i selv). Gjelder ut dagen i dag.

stemmer det. trykker du på reklamebildene under teksten du refererer til så kommer du direkte til firmasiden deres. 

Lenke til kommentar

stemmer det. trykker du på reklamebildene under teksten du refererer til så kommer du direkte til firmasiden deres. 

Har ikke fått bekreftet eller avkreftet at komplett skal ha Cyber Monday-salg enda.

Vi får se kl 00:01 :)

-- Andy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...