Gå til innhold

støvsugde kabinettet-noe galt?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bygde meg en pc i 2012 og her om dagen ble fristelsen for stor, så jeg brukte støvsugeren inne i kabinettet for rengjøring. Maskinen virker tilsynelatende normal og jeg har kjørt en prime 95 test, som ikke gav noen feilmld så vidt jeg kan se?  Slik jeg har forstått det tester prime 95 en del av alt, deriblant mye ram, og temperaturene på cpu- kjernene holdt seg  fine.  En får vel opp en form for feilmld om noe skulle være skadet?

Men når jeg redigerer bilder i Adobe lightroom, tar det langt tid(lengre tid enn før føler jeg) før bilde blir «skarpt» når jeg bytter mellom bildene. Er det da mest sannsynlig ram som eventuelt kan være skadet?

Er det slik at det nærmest er garantert at det går gærnt når en bruker støvsuger i kabinettet eller er det 50/50…? Og hva er mest utsatt?

 

Min pc består i hovedtrekk av :

CPU: i5 3570K

16 gb corsair ddr3

Gigabyte –ga-z77M-D3H

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort\vifter skjermkort og ram ja.

 

Cpu blir beskyttet av kjøleren og hovedkort.

 

m.2 SSD kan være sårbare samme hvis du kommer direkte borti kretskortet til SSD\harddisken.

 

Pass på bios batteri\jumper kan forsvinne i støvsugeren hvis du kommer nærme nok.

 

Har rambrikkene heatspreader? Eller slags aliminum beskyttelse? I så fall kan de tåle mere støt og luft.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skal være litt forsiktig med å støvesuge i PC'er. Kan oppstå ESD/Statisk elektrisitet.

Selv bruker jeg komprimert luft på sprayboks med små, korte blås for å unngå kondens. Dette er ansett som en mer skånsom og tryggere måte å rengjøre inni PCen på.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Bruker støvsuger jeg og aldri hatt trøbbel, nå suger jeg bare ut støv fra viftene med den så det ikke er noen sjanse for at maskinvaren får seg et sjokk. Så er det trykkluft på resten.

 

Ja. Nå tenker jeg mest inni PC'en. Selv tar jeg ikke sjansen på det så bruker bare luft :-p Har hørt skrekkhistoriene.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar!

 

Ja, jeg burde selvfølgelig ikke brukt støvsugeren, det burde jeg skjønt….. Kan bli en dyr lærepengeL

 

Jeg satt og redigerte bilder igjen i går, og det er som tidligere nevnt at bildet skal bli «oppdatert» ved skifting av bilder i Lightroom, det tar laaang tid før bildet vises skarpt.

Jeg har foreløpig ikke fått noen frysninger/bluescreen.

 

Ut i fra beskrivelsen, hva tror dere er mest sannsynlig…?

 

Ram

Hovedkort

SSD

 

???

 

Skal prøve memtest i kveld og se hva som skjerJ

Lenke til kommentar

Kan se ut som om det tar laang tid å overføre fra HDD til ekstern HDD(usb3), dette tyder kanskje på at det er hovedkortet som dere har antydet og ikke minne....

 

Om jeg skulle ha byttet hovedkort, å har jeg dette

https://www.proshop.no/Hovedkort/GIGABYTE-GA-Z77M-D3H-rev-10-Hovedkort-socket-/2329970

 

Dette har sokkel LGA1155

 

Ser ut som denne socketen har gått ut av produksjon. Kan jeg da bruke min cpu mot andre typer hovedkort?

 

https://www.proshop.no/Prosessor/Intel-Core-i5-3570K-Ivy-Bridge-Prosessor-34-GHz-Intel-LGA1155-4-kjerner-Quad-Core-Intel-Boxed/2328224

 

og ram?

 

https://www.mpx.no/product/641124/komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb

 

Eller må alt kjøpes nytt?

Lenke til kommentar

Prøv heller memtest 86

 

Men tror sansynligheten er større for hovedkortet er problemet i så fall.

 

Men ofte burde du få frysninger\bluescreen.

Eller en av minnekanalene slutter å virke.

 

Hei igjen, jeg gir meg ikke riktig enda. Får prøve å feilsøke litt mer før jeg pakker bort pcen for å eventuelt vente på kabylake.

 

Jeg har fortsatt ikke fått noen form for frysninger/bluescreen, eneste jeg forsåvidt merker er at det tar mye lengre tid å "oppdatere" bildene i lightroom når jeg hopper fra bilde til bilde, altså til til fremstår som skarpe.

 

Er memtset 86 grattis eller finnes den bare i betalversjon? Finnes det eventuelt andre programmer som kan avsløre feil som ram, HK etc?

 

Når det sies at det kan være en minnekanal som har gått, betyr det da at det er et "spor" på HK som er defekt, slik at når jeg har 4x4gb ram, så har jeg kanskje bare 12 igjen?

 

Forslag til fremgangsmåte for å finne ut mer av hva som kan være galt?

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve en reinstallasjon av operativsystemet\programvarene dine?

Kanskje det kan være andre feil som gjør du får problemet?

 

Uansett vet jeg HP\dell kan ha egen minne test i bios.

Ellers finner du det med Ultimate boot cd eller Hiren's BootCD.

 

Vel alt kan være mulig men jeg tror hvis det ikke er programvare feil må være hovedkortet som har tatt skade.

Hvis ikke harddisken\SSD?

 

Men som regel må maskinen har slått seg av ofte og ført til kurrupt data derfor henger den seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...