_h_e Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 (endret) Tenker å kjøpe meg hybridkamera, men er usikker på hvilket. Ønsker bedre kvalitet enn det mobilen gir, og såpass lite at jeg kan ta det med overalt, altså ikke speilrefleks.Krav er at det ikke må være altfor avansert i og med at jeg er ganske uerfaren innenfor fotografering, og helst ikke så altfor dyrt (under 10k, helst rundt 5000-7000). Ønsker også Wi-fi på kameraet.Har sett litt på Olympus Pen E-pl8, noen som har erfaringer med dette kameraet/merket? Hvilket objektiv burde jeg evt velge?Eller vet noen om et annet hybridkamera som er å anbefale? :-)Setter pris på alle svar!! Endret 7. november 2016 av _h_e Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Jeg vil anbefale deg å se på Olympus E-M10 II eller Panasonic GX-80. Begge disse kameraene har innebygget søker som er en stor fordel fremfor pl8. Disse er innenfor sitt budsjett. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Nå er jeg litt ute av alle nye kamerabegrep, så jeg vet ikke helt hva et hybrid-kamera er, så beklager om jeg bommer med kommentaren min. Men dette kameraet du viser til har vel ikke en søker (dingsen du titter gjennom når du tar bilder). For min del ville det derfor vært ganske uinteressant hvis dette er det eneste kameraet du skal ha. Da ville jeg heller sett på Olympus E-M10ii for eksempel. som ser ut til å være ganske likt, men som altså ha en søker. Hvis du bor i nærheten av en fotobutikk kan det være lurt å gå innom og prøve litt forskjellig. Kit-zoomen som pleier å følge med kameraer er ok å starte med, kanskje er det en ide og også kjøpe et portrettobjektiv (fast og lyssterk så du kan få den behagelige uskarpe bakgrunnen). Fotografering er egentlig ikke så fryktelig avansert (rent teknisk) så jeg ville ikke vært redd for det, en liten innsats i å lære seg iso, blender og lukkertid så vil du håndtere de fleste kameraer. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Tenker å kjøpe meg hybridkamera, men er usikker på hvilket. Ønsker bedre kvalitet enn det mobilen gir, og såpass lite at jeg kan ta det med overalt, altså ikke speilrefleks. Krav er at det ikke må være altfor avansert i og med at jeg er ganske uerfaren innenfor fotografering, og helst ikke over 8000kr. Har sett litt på Olympus Pen E-pl8, noen som har erfaringer med dette kameraet/merket? Hvilket objektiv burde jeg evt velge? Eller vet noen om et annet hybridkamera som er å anbefale? :-) Setter pris på alle svar!! Jeg er selv tilhenger av systemkamera, uavhenging av om det er med eller uten speil. Men vær klar over at selv små speilløse kamera kan ta litt plass i lomma siden objektivene ofte ruver litt (normalzoom). Problemet med å gi deg en anbefaling, f.eks. når det gjelder optikk, er at du ikke forteller så mye om hva du helst fotograferer, men rent generelt så vil det være greit å begynne med en normalzoom. For det kameraet du nevner så er en 14-42mm det mest aktuelle. Men jeg har et spørsmål til deg. Må et nytt kamera være et systemkamera? Tror du at du vil få behov for å ha flere objektiv i fremtiden. Hvis svaret er ja på dette, så ser ditt eget forslag greit ut. Hvis svaret er Nei eller "ikke nødvendigvis" så bør du også vurdere et avansert kompaktkamera. Et slikt kamera er betydelig bedre enn de fleste (sannsynligvis alle) mobiler, det er kompakt og lett å ta med seg og det gir gode resultat. Det er ikke mange slike kamera å få lenger men det finnes en meget god kandidat i Sony RX100. Den nyeste versjonen RX100 IV er over ditt budsjett, men den foregående versjonen RX100 III ligger rundt kr 7000. Det er verdt å merke seg at alle de fire versjonene av RX100 fremdeles er i salg i dedikerte fotobutikker som Japan Photo, selv versjon I (vel kr 4000) fra 2012, noe som burde bety at dette er et kamera som holder seg selv i dagens marked. Om du bør velge system eller kompakt skal jeg ikke si så mye om, men tenk deg om når det gjelder hva du skal fotografere, hvordan du ser din fotografiske fremtid og gå helst i en butikk som selger fotoutstyr og klå på aktuelt utstyr slik at du får en ide om hva som er noe for deg. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Nå er jeg litt ute av alle nye kamerabegrep, så jeg vet ikke helt hva et hybrid-kamera er, så beklager om jeg bommer med kommentaren min. Men dette kameraet du viser til har vel ikke en søker (dingsen du titter gjennom når du tar bilder). For min del ville det derfor vært ganske uinteressant hvis dette er det eneste kameraet du skal ha. Da ville jeg heller sett på Olympus E-M10ii for eksempel. som ser ut til å være ganske likt, men som altså ha en søker. Hvis du bor i nærheten av en fotobutikk kan det være lurt å gå innom og prøve litt forskjellig. Kit-zoomen som pleier å følge med kameraer er ok å starte med, kanskje er det en ide og også kjøpe et portrettobjektiv (fast og lyssterk så du kan få den behagelige uskarpe bakgrunnen). Fotografering er egentlig ikke så fryktelig avansert (rent teknisk) så jeg ville ikke vært redd for det, en liten innsats i å lære seg iso, blender og lukkertid så vil du håndtere de fleste kameraer. Jeg er forsåvidt enig med deg (for min egen del), men siden TS kommer fra mobil (med skjermsøker) så antar jeg at han ikke er like opptatt av en øyesøker som det du og jeg er. Jeg ville også anbefalt f.eks. E-M10II, men siden jeg tolker TS som å være ute etter noe "smått" så virker OM-d å være litt mer "klumpete" en Pen (kanskje flisespikkeri fra min side siden det her er snakk om millimetere og ikke centimetere) Lenke til kommentar
_h_e Skrevet 7. november 2016 Forfatter Del Skrevet 7. november 2016 (endret) Tenker å kjøpe meg hybridkamera, men er usikker på hvilket. Ønsker bedre kvalitet enn det mobilen gir, og såpass lite at jeg kan ta det med overalt, altså ikke speilrefleks. Krav er at det ikke må være altfor avansert i og med at jeg er ganske uerfaren innenfor fotografering, og helst ikke over 8000kr. Har sett litt på Olympus Pen E-pl8, noen som har erfaringer med dette kameraet/merket? Hvilket objektiv burde jeg evt velge? Eller vet noen om et annet hybridkamera som er å anbefale? :-) Setter pris på alle svar!! Jeg er selv tilhenger av systemkamera, uavhenging av om det er med eller uten speil. Men vær klar over at selv små speilløse kamera kan ta litt plass i lomma siden objektivene ofte ruver litt (normalzoom). Problemet med å gi deg en anbefaling, f.eks. når det gjelder optikk, er at du ikke forteller så mye om hva du helst fotograferer, men rent generelt så vil det være greit å begynne med en normalzoom. For det kameraet du nevner så er en 14-42mm det mest aktuelle. Men jeg har et spørsmål til deg. Må et nytt kamera være et systemkamera? Tror du at du vil få behov for å ha flere objektiv i fremtiden. Hvis svaret er ja på dette, så ser ditt eget forslag greit ut. Hvis svaret er Nei eller "ikke nødvendigvis" så bør du også vurdere et avansert kompaktkamera. Et slikt kamera er betydelig bedre enn de fleste (sannsynligvis alle) mobiler, det er kompakt og lett å ta med seg og det gir gode resultat. Det er ikke mange slike kamera å få lenger men det finnes en meget god kandidat i Sony RX100. Den nyeste versjonen RX100 IV er over ditt budsjett, men den foregående versjonen RX100 III ligger rundt kr 7000. Det er verdt å merke seg at alle de fire versjonene av RX100 fremdeles er i salg i dedikerte fotobutikker som Japan Photo, selv versjon I (vel kr 4000) fra 2012, noe som burde bety at dette er et kamera som holder seg selv i dagens marked. Om du bør velge system eller kompakt skal jeg ikke si så mye om, men tenk deg om når det gjelder hva du skal fotografere, hvordan du ser din Jeg vil anbefale deg å se på Olympus E-M10 II eller Panasonic GX-80. Begge disse kameraene har innebygget søker som er en stor fordel fremfor pl8. Disse er innenfor sitt budsjett. Jeg er redd for at jeg blir å angre om jeg kjøper et kamera uten mulighet for utskifting av objektiv. Hvis interessen utvikler seg, tenker jeg. Kameraet er ment for allsidig bruk. F.eks: Ferier og turer, natur og andre hverdagslige ting. Glemte å nevne at jeg ønsker å ha Wi-fi på kameraet :-) Endret 7. november 2016 av _h_e Lenke til kommentar
_h_e Skrevet 7. november 2016 Forfatter Del Skrevet 7. november 2016 (endret) Jeg vil anbefale deg å se på Olympus E-M10 II eller Panasonic GX-80. Begge disse kameraene har innebygget søker som er en stor fordel fremfor pl8. Disse er innenfor sitt budsjett. Hva er innebygd søker? Hva er ulempen med å ikke ha det? Haha jeg er virkelig blank innenfor dette feltet Endret 7. november 2016 av _h_e Lenke til kommentar
_h_e Skrevet 7. november 2016 Forfatter Del Skrevet 7. november 2016 Nå er jeg litt ute av alle nye kamerabegrep, så jeg vet ikke helt hva et hybrid-kamera er, så beklager om jeg bommer med kommentaren min. Men dette kameraet du viser til har vel ikke en søker (dingsen du titter gjennom når du tar bilder). For min del ville det derfor vært ganske uinteressant hvis dette er det eneste kameraet du skal ha. Da ville jeg heller sett på Olympus E-M10ii for eksempel. som ser ut til å være ganske likt, men som altså ha en søker. Hvis du bor i nærheten av en fotobutikk kan det være lurt å gå innom og prøve litt forskjellig. Kit-zoomen som pleier å følge med kameraer er ok å starte med, kanskje er det en ide og også kjøpe et portrettobjektiv (fast og lyssterk så du kan få den behagelige uskarpe bakgrunnen). Fotografering er egentlig ikke så fryktelig avansert (rent teknisk) så jeg ville ikke vært redd for det, en liten innsats i å lære seg iso, blender og lukkertid så vil du håndtere de fleste kameraer. Hybridkamera er et annet begrep for speilløst systemkamera, altså en blanding mellom kompakt og speilrefleks. Takk for svar!<3 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Jeg vil anbefale deg å se på Olympus E-M10 II eller Panasonic GX-80. Begge disse kameraene har innebygget søker som er en stor fordel fremfor pl8. Disse er innenfor sitt budsjett. Hva er innebygd søker? Hva er ulempen med å ikke ha det? Haha jeg er virkelig blank innenfor dette feltetDet finnes to typer søker... Skjermsøker, slik som det er på mobilen og en «øyesøker». Med skjermsøker så holder du kameraet foran deg akkurat som med mobilen.... Med øyesøker så har du også et lite søkervindu der du legger dette mot øyet. Hvis du har prøvd en speilrefleks, så vet du hva jeg mener Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Innebygget søker fungerer på samme måte som og se igjennom en kikkert, dvs. du har øyet helt inntil. Lenke til kommentar
_h_e Skrevet 7. november 2016 Forfatter Del Skrevet 7. november 2016 Åjaa, skjønner! Er ikke noe must å ha innebygd søker, men kan vel være greit å ha? Anyways: Har sett litt på Olympus E-M10 || nå, men synes det virker mye mer komplisert enn E-PL8. Er jo litt prisforskjell, men er E-M10 betraktelig mye bedre enn E-PL8? Isåfall på hvilke måter? Hvilke "betydningsfulle" forskjeller er det på dem? Noen som har noe å komme med/erfaringer? Er fortsatt veldig usikker! Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Om du har mulighet så ville jeg tatt turen til en fotobutikk med greit utvalg for å prøve ulike varianter. Jeg vurderte Panasonic GM1/GM5 og Olympus EM-10 MK II. I utgangspunktet var jeg egentlig solgt for GM1 pga størrelsen men fant raskt ut at EM10 passet mine hender bedre. Hadde epl7 inne en kort tid også, men det ble raskt returnert da det ikke lå spesielt godt i hånda. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 (endret) Åjaa, skjønner! Er ikke noe must å ha innebygd søker, men kan vel være greit å ha? Anyways: Har sett litt på Olympus E-M10 || nå, men synes det virker mye mer komplisert enn E-PL8. Er jo litt prisforskjell, men er E-M10 betraktelig mye bedre enn E-PL8? Isåfall på hvilke måter? Hvilke "betydningsfulle" forskjeller er det på dem? Noen som har noe å komme med/erfaringer? Er fortsatt veldig usikker! Jeg kan dessverre ikke komme med brukererfaring av de to siden jeg kjører et annet merke, men hvis du bor i eller nær en storby med en skikkelig fotoforretning så er min beste anbefaling å gå i en slik butikk og prøvekjør (klå på) kameraene. Ut i fra spesifikasjonene så mener jeg at begge alternativene er gode, men min personlige erfaring er at "følelsen" for et kamera ikke kommer ut i fra spesifikasjoner. Det hjelper ikke hvor mye bedre ett kamera er i forhold til et annet, hvis det føles for vanskelig å bruke, hvis knapper og menyer føles "feil" o.s.v. Eller ikke ligger riktig i hånden som Xmir nevner i posten over. Det er sikkert enkelte/mange som ikke synes dette er så viktig, eller ikke har problem med å få godfølelsen uansett kamera, for min egen del så har jeg (gjennom årene) byttet (solgt) to-tre kameraer ganske raskt fordi de ikke gav meg den gode brukerfølelsen jeg har med mine nåværende kameraer. Endret 7. november 2016 av polljen Lenke til kommentar
_h_e Skrevet 7. november 2016 Forfatter Del Skrevet 7. november 2016 Problemet er at jeg bor på en liten plass uten noen slik forretning.. Kjenner heller ingen som eier et Olympus kamera. Så jeg må nok vente til jeg reiser til en plass med en fotobutikk, men vet jo ikke når det blir. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 (endret) Problemet er at jeg bor på en liten plass uten noen slik forretning.. Kjenner heller ingen som eier et Olympus kamera. Så jeg må nok vente til jeg reiser til en plass med en fotobutikk, men vet jo ikke når det blir. Joda, jeg kjenner problemet. Det er akkurat slik for meg og.....det med liten plass og langt fra storby, men kanskje har du noe ala Elkjøp litt nærmere og er du ekstra heldig så har de ett eller begge kameraene inne. Edit: Dårlig med Olympus på Elkjøp, Expert derimot fører merket, selv om det ikke er sikkert at en "lokal" expertbutikk har det inne. Jeg mener selvsagt ikke at du skal vente med kamerakjøp til du en gang kommer til et sted der det er en slik butikk. Det andre alternativet er rett og slett å gå for det du tror passer deg best både ut i fra spesifikasjoner og fra pris. Pass gjerne på å pakke ut kameraet "pent" slik at du ikke skader forpakning eller riper kameraet du kjøper, du har tross alt 14 dager angrerett når du handler på nett. Prøv å bli kjent med kameraet raskest mulig når du får det slik at du kan gjøre en relativt grei vurdering før angrefristen går ut. PS!! Husk å også kjøpe minnekort Endret 7. november 2016 av polljen Lenke til kommentar
_h_e Skrevet 7. november 2016 Forfatter Del Skrevet 7. november 2016 Problemet er at jeg bor på en liten plass uten noen slik forretning.. Kjenner heller ingen som eier et Olympus kamera. Så jeg må nok vente til jeg reiser til en plass med en fotobutikk, men vet jo ikke når det blir. Joda, jeg kjenner problemet. Det er akkurat slik for meg og.....det med liten plass og langt fra storby, men kanskje har du noe ala Elkjøp litt nærmere og er du ekstra heldig så har de ett eller begge kameraene inne. Edit: Dårlig med Olympus på Elkjøp, Expert derimot fører merket, selv om det ikke er sikkert at en "lokal" expertbutikk har det inne. Jeg mener selvsagt ikke at du skal vente med kamerakjøp til du en gang kommer til et sted der det er en slik butikk. Det andre alternativet er rett og slett å gå for det du tror passer deg best både ut i fra spesifikasjoner og fra pris. Pass gjerne på å pakke ut kameraet "pent" slik at du ikke skader forpakning eller riper kameraet du kjøper, du har tross alt 14 dager angrerett når du handler på nett. Prøv å bli kjent med kameraet raskest mulig når du får det slik at du kan gjøre en relativt grei vurdering før angrefristen går ut. PS!! Husk å også kjøpe minnekort Tusen takk for svar! Jeg får se hva jeg finner ut. Blir nok en god stund før jeg har råd til å kjøpe kamera uansett (fattig student hehe), så får bruke enda mer tid på å researche og vurdere. Men er ganske sikker på at det blir et Olympus kamera jeg faller på etterhvert ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå