Gå til innhold

Skal kjøp meg digital kamera, noen anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Hej jeg skal kjøp meg en digital kamera, lurer på om dere har noen gode råd til meg...tenkt å kjøp meg en OLYMPUS CAMEDIA D390

 

*2,0 megapixel oppløsning

*2,5x digital zoom

* 16 MB XD minne

 

Pris: 995,- Kr

 

Noen som veit hva megapixel er? er d sånn at kameraet har bedre bilde oppløsning vis den har høyere pixel eller? :p;) venter på svar..

 

Og en ting til, hvor mange bilder får jeg lagra på kameraet der med 16 MB XD minne?

Endret av -=Makaveli=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hviss du ha råd, så hold deg langt unna alt som koster under 4000,- (evnt.3500)

 

Når det gjelder kamera, så får man det man betale for.

Det er STOR forskjell på kvaliteten på optiken og ytelsen til ccd'en mellom kameraene.

Det er fleire 3mp kamera som gir betre bilder en kamera med max 4mp

 

Minne:

Det beste er om kameraet støtter cf I/II kort. Dei er billige og raske, men desverre er det ikkje så mangen som bruker denne typen kort i kompaktklassen.

SD går og fint an.

 

Eg har ein Canon Powershot s30 med 256MB CF kort. Skulle ønske eg hadde 10 ganger meire plas......

Skal du ta meir en 3-4 bilete islengen, så kjøp minst eit kort på 128mb

 

Edit: burde vel lagt her ein plass.... http://forum.hardware.no/index.php?c=6

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Tror du finner mange gode tester på Akamera siden, men et par enkle punkter først.

 

Megapixel er antall millioner bildepunkter. Antall punkter finner du vet å gange horisontal og vertikal oppløsning.

 

Digital zoom er bare at kameraet kan blåse opp punktene. Det kan du like gjerne gjøre i Paintshop Pro etterpå.

Analog zoom derimot er veldig nyttig, men kanskje ikke så lett å finne i den prisklassen.

 

Normalt sies det at man bør ha 2 megapixel om man skal skrive ut pent, men jeg har opplevd å få penere utskrift fra 640x480 (!!!) på et bra kamera enn med 1600x1200 på et dårlig. Så alt er relativt. Det optiske er minst like viktig som det digitale.

 

Hvor mange bilder du kan lagre kommer an på oppløsning og komprimeringen. Lønner seg oftest å kjøpe en større minnebrikke enn den som følger med uansett hvilket kamera du kjøper

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg selv har et nikon coolpix 775. Er veldig godt fornøyd med dette kameraet. Det har en oppløsning på 1600x1200 og 3,1 mill megapixel. Dette er da et kamera i en høyere prisklasse en det olympic kameraet du har sett på. Da jeg fikk kameraet mittt kostet det rundt 6000,- dette er da 1 og et halvt år side. Hvis dette kameraet fortsatt er i salg har det nok gått ned en god del i pris. Nikon har jo også en god del gode og rimelige kameraer slik som dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...14&GrpID=1&s=pl

Lenke til kommentar

Har selv et Canon powershot s40 og er sånn noen lunde fornøyd. Kunne tenkt meg et speilrefleks nå, men det blir en annen sak. Denne modellen begynner jo å bli et par år, så prisen bør være snill.

 

Det har 4mpixler og 3x optisk zoom. Har testet kameraer i serien som er både eldre og nyere og mener det er gode kjøp hvis man skal ha kompaktkameraer.

Lenke til kommentar
Hvor mange bilder kan jeg ta med et kamera som har 16 XD minne med bilde kvalitet på MAKS?

eh... vell. Det kommer jo ann på ang. megapixler på kameraet og hvilket format / komprimering det bruker

 

men 16mb minne er LITE!

med mitt canon s40 får jeg plass til ca 50 bilder på en 128mb brikke (cf kort) når jeg kjører max oppløsning (2272x1704) og minimum komprimering.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...