Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bo vederlagsfritt - skattepliktig

hemaha

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har forstått det kan jeg bo vederlagsfritt i en leilighet foreldrene mine eier, så lenge jeg betaler alt av løpende kostnader inkludert fellesutgifter osv. Men hvis jeg ikke betaler fellesutgifter så kan jeg selv bli skattepliktig. Er det noen som vet hvor mye jeg må skatte da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen utgjør markedsleie av boligen, og fordelsbeskatning vil være 25 % av dette beløpet. Betaler du deler av driftskostnadene selv skal det tas hensyn til dette.

Men skal dette beskattes overhodet da? Hva er grunnlaget for skatteplikt på fordel av å låne bolig av sine foreldre?

Edit: Jøss, det er det visst, ja. Pussige greier, trodde ikke ytelser mellom familie var skattepliktige.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Takk for svar. Så hvis jeg betaler for strøm og innboforsikring kan dette trekkes fra? Blir det trukket i sin helhet? Må jeg kontakte skatteetaten for å få satt opp dette eller hvordan går jeg fram?

Dette skal du beregne selv og innrapportere via selvangivelsen.

Strøm kan ikke trekkes fra. Det samme gjelder innboforsikring. Begge disse ytelsene betales vanligvis av leietaker separat og i tillegg til husleie, og de inngår derfor ikke i markedsleie.

Lenke til kommentar

Skjønner! Ser nå på skatteetatens sider at det står "Gjelder den vederlagsfrie bruken en boligeiendom som ville blitt omfattet av reglene om skattefritak for utleieinntekter (fritakslignet) etter sktl. § 7-2 dersom eieren selv bodde der i stedet for brukeren (den nærstående), vil leieinntektene også være skattefrie for brukeren dersom han for egen regning leier ut deler av den boligen han disponerer." Vil det si at jeg kan bo i leiligheten vederlagsfritt, leie ut et rom til en venn, ikke skatte av dette, og bruke den inntekten på fellesutgifter? Og da blir det ingen fordelsbeskatning? 

Lenke til kommentar

Hypotetisk sett, ja, for ved at du betaler felleskostnader selv (via skattefrie inntekter, men det teller også) vil markedsleie reduseres. Om du kommer helt ned til 0 (ingen skattepliktig fordel) kommer an på markedsleien.

Men det står jo på skatteetatens sider at "Regelen i sktl. § 7-1 om skattefritak for eiers fordel ved egen bruk av bolig eller fritidseiendom, gjelder også for nære slektninger av eieren (f.eks. barn, søsken, foreldre, besteforeldre, søskenbarn, nevø/niese) som bruker boligen/fritidseiendommen vederlagsfritt når disse bærer alle driftskostnader, herunder indre og ytre vedlikehold. Dette gjelder uavhengig av hvilken type eiendom boenheten ligger i (enebolig, tomannsbolig, flermannsbolig, næringseiendom mv.), og uavhengig av om eieren selv bor i en annen del av eiendommen." Så da så lenge jeg dekker alt av driftkostnader så er det vel greit uansett selv om dette ikke blir like mye som markedsleie? 

Lenke til kommentar

Du må dekke driftskostnader, ikke fellesutgifter (som du var inne på i ditt første innlegg). Driftskostnader inkluderer f.eks. vedlikehold og eventuell eiendomsskatt.

Dekker du alle driftskostnader vil du oppnå skattefrihet etter skatteloven § 7-1. Dekker du ikke alle driftskostnader (f.eks. fordi du ikke dekker vedlikehold) skattlegges du (i utgangspunktet) for markedsleie fratrukket de driftskostnadene du betaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må dekke driftskostnader, ikke fellesutgifter (som du var inne på i ditt første innlegg). Driftskostnader inkluderer f.eks. vedlikehold og eventuell eiendomsskatt.

Dekker du alle driftskostnader vil du oppnå skattefrihet etter skatteloven § 7-1. Dekker du ikke alle driftskostnader (f.eks. fordi du ikke dekker vedlikehold) skattlegges du (i utgangspunktet) for markedsleie fratrukket de driftskostnadene du betaler.

Skjønner, men det er snakk om et borettslag hvor eiendomsskatt og utgifter til fast vaktmester som dekker løpende vedlikehold er inkludert i fellesutgiftene - så da så lenge jeg betaler dette, selv om dette er under markedsleie, så blir det vel skattefrihet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...