Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ubehandlet gran kledning, skal det brukes kvistlakk?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt noe ubehandlet gran kledning men så ser jeg at det er forskjellige meninger om en skal bruke kvistlakk eller ei, før en behandler treverket videre. Til slutt skal jeg beise og ikke male, om det har noen betydning.

Noen her som kan svare meg på dette med kvistlakk på gran kledning? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du skal IKKE bruke kvistlakk når du skal beise.

Kvistlakk er for å unngå at det blir gulbrune flekker når det kommer kvae ut av kvistene og reagerer med maling  på MALTE panelvegger. (Kvistlakk er forøvrig også på vei ut for malte vegger, man går mer over til å dekke hele veggen med kvist-og sperregrunning, eller tre-i-ett-produkter som både forsegler kvistene, grunner og er toppstrøk.)

Når du velger å beise (eller lakke, olje eller vokse med et gjennomsiktig produkt) bruker man ikke kvistlakk. Trestruktur og kvister er allikevel synlige, og man ønsker at det skal være det, og for å et jevnest og penest mulig resultat bør panelen være rein og fri for fett, lakk etc. for at beisen skal trekke inn noenlunde likt over alt, eller inntrekkings-evnen skal kun styres i variasjonene i hardhet/porøsitet i treeverket.

Her er Jotuns oppskrift på hvordan beise innvendige vegger:

http://www.jotun.com/no/no/b2c/how-to/interior/stain-untreated-wood-panel-wall.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...